دانستنی ها

داستان آسیب مغزی ناشی از تفکر زیاد

بر اساس آخرین یافته های محققان هلندی، تفکر بیش از حد می تواند به مغز آسیب برساند.

به گزارش همشهری آنلاین، بر اساس آخرین یافته های محققان هلندی، فکر کردن بیش از حد به مغز آسیب می رساند; البته موضوعی است که متخصصان مغز و اعصاب با شک به آن می نگرند. مسعود صابری جراح مغز و اعصاب این موضوع را تایید نمی کند و می گوید: من چنین چیزی ندیده ام. به هر حال، زیاد صحبت کردن یا زیاد خواندن می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه فکر زیاد یا زیاد فکر کردن به خودی خود آسیبی به مغز نمی رساند، اما می تواند علائم و مشکلات دیگری را ایجاد کند که بر سلامت فرد تأثیر منفی می گذارد، توضیح می دهد: به عنوان مثال تکرار مداوم اخبار منفی می تواند باعث اضطراب و افسردگی شود.

صابری در خصوص نتایج اعلام شده توسط محققان هلندی می گوید که هر چه تلاش ذهنی بیشتر باشد، احساساتی مانند ناامیدی، تحریک پذیری، استرس یا بی حوصلگی را بیشتر تجربه می کند: اولاً چنین چیزی یک رویکرد روانپزشکی است و ثانیاً چنین چیزی نیست. علت مغز احساسات ناخوشایندی را تجربه می کند، از نظر روانی آسیب می بیند. این ادعا که کار بیش از حد مغز به معنای آسیب رساندن به این قسمت از بدن است، مبنای علمی ندارد و اگر باعث اضطراب و افسردگی شود، آثار آن روانی است نه مغزی; زیرا بیماری های روانی ربطی به مغز ندارند.

مغز نیز به استراحت نیاز دارد

البته کارشناسان معتقدند مغز انسان برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده است اما مانند هر عضوی نیاز به استراحت و مراقبت دارد و به همین دلیل استراحت دادن به مغز را با روش هایی مانند مدیریت استرس، مدیتیشن و آرامش توصیه می کنند. تمرینات باید انجام شود و استراحت های منظم انجام شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا