دانستنی ها

هشدار به مسافران اربعین در مورد پشه آئدس

معاون آموزشی اورژانس کشور در اربعین با تاکید بر اهمیت پیشگیری از گزش پشه آدس و انتقال تب دنگی، به زائران توصیه کرد نکات ایمنی از جمله استفاده از لباس و جوراب آستین بلند به ویژه در ساعات اولیه را رعایت کنند. ماه در صبح و نزدیک غروب آفتاب

به گزارش ایرنا، حسن نوری ساری روز سه شنبه درباره رسیدگی به زائران در ایام اربعین اظهار داشت: تب دنگی یک بیماری ویروسی است که عمدتا از طریق نیش پشه آئدس منتقل می شود. این بیماری به هیچ وجه از طریق تماس با انسان قابل انتقال نیست. به استثنای انتقال خون و موارد نادری که خون فرد مبتلا به تب دنگی به فرد دیگری تزریق می شود. که البته در بیماران دنگی به دلیل وجود تب بسیار نادر است.

وی افزود: عامل تب دنگی نیش پشه آئدس است و این بیماری از طریق سایر گونه های پشه منتقل نمی شود.

معاون آموزشی اورژانس کشور خاطرنشان کرد: پشه آئدس رفتار خاصی دارد. گونه پشه رایج در ایران در تمام ساعات روز و بیشتر در اوایل صبح و نزدیک غروب آفتاب نیش می زند. اگر فرد گزیده شده به آن ویروس آلوده شود، آن پشه به ویروس دنگی مبتلا می شود و تمام نیش های بعدی آن پشه می تواند باعث انتقال بیماری شود.

نوری تصریح کرد: پشه آئدس در طول عمر خود می تواند تا 50 بار نیش بزند. بنابراین اگر این پشه در روز اول فرد مبتلا را نیش بزند، می تواند تا 50 نفر را مبتلا کند. اما اگر پشه یک فرد غیر آلوده را نیش بزند، خود پشه بیماری را منتقل نمی کند و نیش های بعدی مشکلی ایجاد نمی کند. بنابراین اگر فرد مبتلا به تب دنگی در خانه باشد و پشه ای در آنجا نباشد، بیماری منتقل نمی شود.

علائم تب دنگی

وی به تشریح علائم تب دنگی پرداخت و افزود: علائم این بیماری به آرامی و با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می شود. درد پشت چشم، تب و لرز، سردرد، سرگیجه و بدن درد از علائم شایع این بیماری است. البته سرفه در این بیماری به ندرت اتفاق می افتد، اما اکثر بیماران درد پشت چشم و بدن درد را تجربه می کنند.

نوری با بیان اینکه 98 درصد بیماران بدون هیچ عارضه ای بهبود می یابند، گفت: اگر فردی به یک نوع ویروس تب دنگی مبتلا شود، تا پایان عمر مجدداً به همان نوع ویروس مبتلا نمی شود، اما به دلیل بیماری، در صورت وجود سه نوع مختلف ویروس، فرد در طول زندگی خود آلوده باقی می‌ماند.» می‌تواند سه بار به تب دنگی مبتلا شود.

راه های پیشگیری از نیش پشه Aedes

آئدس با اشاره به راهکارهای پیشگیری از گزش پشه افزود: زائران اربعین برای پیشگیری از تب دنگی باید آستین بلند و جوراب بپوشند تا قسمت کوچکتری از بدن در معرض گزش قرار گیرد، ضمن اینکه از اسپری ها یا پمادهای دافع حشرات به ویژه در در مواقع بحرانی روز، یک اقدام پیشگیرانه موثر توصیه می شود.

معاون آموزشی اورژانس کشور تاکید کرد: به زائران توصیه می شود برای جلوگیری از گرمازدگی و پرهیز از گزش پشه آئدس که در اوایل صبح و عصر فعالیت بیشتری دارد تا حد امکان در شب تردد کنند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا