اخبار روز

دولت پزشکیان با کسری بودجه ۵۵۶ میلیاردی باقی مانده از دولت قبل چه خواهد کرد؟

روزنامه اطلاعات نوشت: بر اساس برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس، کسری تراز عملیاتی سال جاری 307 میلیارد تومان است. کسری عملیاتی تفاوت بین مخارج (کمتر وام های ساخت و ساز) و درآمد دولت (کمتر درآمد نفت و فروش املاک و اوراق قرضه) است. این تنها کسری بودجه در سال 1403 نیست.

بخشی دیگر از برآوردهای مرکز پژوهش های مجلس، کسری اقلام خارج از بودجه است که در سال های اخیر به معضلی جدی برای بودجه کشور تبدیل شده است. این ارقام به دلیل اینکه در ارقام بودجه لحاظ نشده اند، خارج از بودجه نامیده می شوند.

حتی اگر ارقام و ارقام خارج از بودجه به سقف بودجه نرسیده باشد، باز هم بار سنگینی بر دوش بودجه کشور می گذارد و عدم تحقق یا اشتباه در برآورد این ارقام و ارقام بر کسری بودجه و کسری بودجه تاثیر می گذارد. عدم تعادل بودجه

556 میلیارد تومان ارزش کل ارقامی است که در صورت عدم تحقق یا برآورد بیش از حد اعتبارات بودجه عمومی و اقلام خارج از بودجه می تواند بر عدم تعادل بودجه سال جاری تأثیر بگذارد و به تعمیق کسری بودجه کمک کند.

دولت چهاردهم به زودی کار خود را آغاز می کند و اولین گام را برای چنین کسری بودجه عظیمی برمی دارد. مردم از دولت جدید انتظار اصلاحات اقتصادی فوری و میان مدت دارند. به طوری که تأثیر این اصلاحات بر جداول، معیشت و سطح عمومی قیمت ها تأثیر می گذارد.

به اینها وعده های اقتصادی تئوریسین های اقتصادی دولت چهاردهم قبل از انتخابات درباره کاهش مالیات ها اضافه می شود. به ویژه، کاهش مالیات بر کارمندان، که بخش بزرگی از درآمد مالیاتی دولت را تشکیل می دهد، می تواند منجر به افزایش کسری بودجه شود.

همچنین انتظار افکار عمومی کاهش تعرفه های تجاری برای افزایش واردات کالاهای ارزان قیمت به کشور است و زمانی که این مشکل با مشکلات کنونی اقتصاد کشور مانند تحریم ها و پیامدهای آن به ویژه کاهش فروش نفت، کاهش درآمدهای ارزی، تورم و افزایش فزاینده نقدینگی، کسری مالی را شکست ناپذیر خواهد کرد.

اکنون سؤال این است: آیا راه غیرتورمی برای جبران این کسری بودجه وجود دارد؟ آیا هیچ راهی وجود دارد که دولت چهاردهم بتواند بر کسری بودجه غلبه کند و هزینه های فزاینده خود را بدون چاپ پول بپردازد یا حداقل چاپ پول را محدود کند؟ به نظر می رسد که راه های ممکن اما دشواری برای انجام این کار وجود دارد.

قطره قطره

اگر چه گزینه های جبران کسری بودجه کامل و ساده نیست، اما مصداق ضرب المثل معروف است که می گوید: «قطره قطره جمع می شود و دریا می شود».

بنابراین دولت چهاردهم باید بلافاصله پس از روی کار آمدن به بودجه 1403 و ذی نفعان آن نگاه دقیقی بیندازد. هدف از این بررسی این است که بسیاری از ذینفعان بودجه های سالانه از جمله بودجه 1403 تأثیر یا ویژگی بارز یا مادی نداشته باشند. آنها فقط بودجه می خواهند. به دلیل ساختار کاذب و سیاسی بودجه و فشار و مصلحت اندیشی سیاسی، این گرازهای بودجه سال ها پشت ساختارهای پیچیده، خاکستری و احمقانه قوانین بودجه پنهان شده اند که شاید هیچکس جز املاک و مستغلات نتواند آن را درک کند.

ده ها و شاید صدها نهاد، سازمان، مؤسسه و امثال آن، سهم قابل توجهی از بودجه را به خود اختصاص می دهند و از سوی دیگر خروجی و تأثیر خاصی ندارند. مقایسه بودجه آنها با نهادهای رسمی که باید بر عهده آنها باشد نیز نشان می دهد که برخی از آنها چند برابر نهادها هستند. شما بودجه رسمی دریافت می کنید و منفعت خاصی ندارید. این سازمان ها یا نهادها تمایل دارند اهداف موازی و ایدئولوژیک را دنبال کنند و به همین دلیل از نوعی مصونیت برای افزایش بودجه، فرار از پاسخگویی و گزارش عملکرد خود برخوردارند.

به عبارت دیگر: از محدودیت‌های رشد بودجه‌ای که در شرایط فعلی برای همه دستگاه‌ها اعمال می‌شود مستثنی هستند و برای کوچک‌ترین فشاری به ابزارها و لابی‌های غیراقتصادی متوسل می‌شوند. بنابراین، مهار رشد بودجه این گونه اجزای بودجه، شفاف سازی و عملی کردن بودجه آنها (تخصیص افزایشی بودجه بر اساس عملکرد) و در نهایت تخصیص این بودجه ها به امور فوری می تواند هزاران میلیارد دلار صرفه جویی کند. همچنین دولت چهاردهم باید به مشکل رشد بی رویه و غیرقانونی پرداخت های نجومی در دستگاه ها به ویژه در شرکت های دولتی رسیدگی کند و جلوی آن را بگیرد.

می توان گفت که این اعداد در مقایسه با حجم کسری بودجه دولت هیچ هستند، اما اگر قطره قطره آنها را جمع کنید، کسری بودجه با جمع این اعداد کوچک به دست می آید. به علاوه، دست کم گرفتن ارقام حقوق های نجومی ممکن است ترفندی برای ادامه دریافت آن برای مشمولان این حقوق باشد و البته تاثیر این اقدام در برقراری عدالت اداری غیرقابل انکار است.

در همین رابطه رئیس دیوان محاسبات کشور اخیرا در مجمع عمومی این دیوان وابسته به قوه مقننه گفت: سال گذشته 12 نهاد دولتی پرداخت های غیرعادی انجام دادند.

احمدرضا دستغیب تاکید کرد: اسامی سازمان‌هایی که حقوق و مزایای بالاتر از سقف مقرر در قانون بودجه سال 1402 پرداخت کرده‌اند اعلام و این سازمان‌ها به دیوان محاسبات ارائه می‌شود.

رئیس دیوان محاسبات همچنین تعداد افرادی که بیش از سقف حقوق و مزایا دریافت کرده اند را 10 هزار و 174 نفر عنوان کرد.

شورای اسلامی در قانون بودجه سال 1402 «میانگین خالص پرداخت ماهیانه در سال از حقوق و مزایای اجتماعی و سایر پرداختی ها» را 55 میلیون تومان تعیین کرده بود.

دسغیب تصریح کرد: پرداخت حقوق در شرکت های وابسته به دولت و نیمه دولتی نیز باید بررسی شود. این در حالی است که تنها نام دستگاه های اجرایی در افکار عمومی مطرح می شود.

بر اساس این گزارش، در جلسه هیأت رئیسه دیوان محاسبات کشور همچنین اعلام شد که «فوق العاده ماموریت خارجی وزارت امور خارجه که در سال گذشته ارزی پرداخت شده بود، مشمول این ماموریت نشده است. محدودیت حقوق و مزایای اجتماعی».

دسغیب همچنین خواستار شفاف سازی دقیق گزارش تفریغ بودجه 1402 در خصوص حقوق و مزایای نهادهای کشور شده است. پیش از این غلامحسین محسنی آذهی، رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه «افزایش حقوق مدیران در دولت سیزدهم جهش بزرگی ایجاد کرده است»، گفت: در دولت قبل مدیری نبود که حقوق بگیری داشته باشد. 100 میلیون اما در دولت سیزدهم افرادی بودند که میانگین حقوق ماهیانه 200 میلیون داشتند.

تاریخچه حقوق های نجومی و تاثیر تغییر آنها در متعادل سازی کسری بودجه امسال مفیدتر از حد انتظار است.

در این زمینه، بر اساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس، بیش از 83 درصد از هزینه‌های جاری دولت صرف حقوق و دستمزد می‌شود که بخش زیادی از این رقم به جیب مدیران دولتی، نیمه‌دولتی و دولتی و اعضای هیئت‌مدیره می‌رود. شرکت های بزرگ و کوچک دولتی .

در واقع وقتی بودجه های سالانه تصویب می شود، بر سر افزایش اندک حقوق کارمندان دولت بحث و جدل های زیادی به وجود می آید، اما هیچکس از حقوق های بالای سقف بودجه که به جیب مدیران می رود صحبت نمی کند. در دسترس نیست

به این ترتیب با اجرا و گسترش چنین الگوهای صرفه جویانه می توان منابع هنگفتی را از بودجه 1403 رها کرد و بدون چاپ پول و افزایش نقدینگی و تورم، دولت چهاردهم از آنها برای بهبود سفره مردم و تحقق وعده ها استفاده کرد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا