اخبار روز

خاویار و ۷ ماده معدنی ضروری برای سلامتی

خاویار یکی یکی از لذیذترین غذاهای دریایی از تخم‌های بارور نشده ماهیان خاویاری به دست می‌آید و به دلیل ارزش غذایی بسیار ارزشمند است. خاویار به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد در درمان بسیاری از بیماری ها موثر است. اگر می خواهید در مورد خواص خاویار بیشتر بدانید، مطالعه این مقاله بسیار مفید خواهد بود.

خاویار چیست؟

بر اساس رژیم غفاری، خاویار قلیه ماهیان خاویاری است که به صورت آب پز، خام و دودی مصرف می شود. ماهیان خاویاری یکی آنها از خانواده Acipenseridae هستند و در آب های سرد و عمیق اقیانوس ها، دریاها و رودخانه ها زندگی می کنند.

خاویار انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع ماهی، اندازه تخم‌ها و رنگ آن به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. از مهم ترین انواع خاویار می توان به خاویار آسترلیا که از تخم ماهی آسترلیا (Acipenser ruthenus) تهیه می شود و خاویار بلوگا که گران ترین و کمیاب ترین خاویار است، اشاره کرد. خاویار توت و سوروگا دو نوع دیگر خاویار محبوب در بازار هستند که به دلیل ارزش غذایی بالا طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

ارزش غذایی خاویار

خاویار ارزش غذایی بالایی دارد و می تواند مواد مغذی و مواد معدنی بدن را تامین کند. جالب است بدانید که با مصرف مقداری خاویار می توان انواع ویتامین های مورد نیاز بدن مانند B12، B44، A، B2، D، K و … را تامین کرد.

خاویار منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3 و اسیدهای آمینه ضروری برای بدن است و به دلیل دارا بودن کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم، سلنیوم و غیره می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها استفاده شود.

کالری خاویار

تعداد کالری خاویار بستگی به نوع و اندازه خاویار و همچنین روش تهیه آن دارد. به طور کلی می توان گفت که مقدار کالری خاویار 42 کیلو کالری است. این مشکل باعث می شود خاویار به عنوان یکی بهترین مواد غذایی برای تامین کالری بدن را ذکر کنید. ورزشکاران با گنجاندن خاویار در رژیم غذایی خود می توانند از مزایای بی شمار مصرف آن بهره مند شوند.

مواد معدنی خاویار

خاویار حاوی مقادیر قابل توجهی مواد معدنی است که تأثیر مثبتی بر سلامت بدن دارد. برخی از مواد معدنی مهم خاویار عبارتند از:

۱. هستند: عنصری که در تشکیل هموگلوبین یکی از اجزای خون نقش دارد.

۲. روی: برای ساخت و ترمیم بافت های بدن، سیستم ایمنی و عملکرد تنظیم ژن مهم است.

۳. کلسیم: برای سلامت استخوان ها، عملکرد عضلات و عملکرد سلول های عصبی ضروری است.

۴. فسفر: برای تامین انرژی، ساخت و حفظ عملکرد استخوان و اعصاب مهم است.

۵. پتاسیم: برای تنظیم فعالیت عصبی و عملکرد ماهیچه ها ضروری است.

۶. سدیم: برای حفظ تعادل آب در بدن، تنظیم فشار خون و عملکرد اعصاب استفاده می شود.

۷. منیزیم: برای انتقال اعصاب و ماهیچه ها، ساخت و حفظ استخوان ها و تعادل هورمونی مهم است.

لازم است بدانید که خاویار همچنین منبع غنی ویتامین E و K است که باعث تقویت سیستم ایمنی و بهبود گردش خون می شود.

پروتئین خاویار و اسید آمینه

خاویار منبع بسیار غنی از پروتئین و اسیدهای آمینه است. جالب است بدانید که خاویار حاوی تمام آمینو اسیدهای ضروری بدن است که بدن به آن نیاز دارد و خودش نمی تواند آنها را تولید کند. مهم ترین این پروتئین ها و اسیدهای آمینه عبارتند از: آسپارتیک اسید، گلوتامیک اسید، هیستیدین، آلانین، تیروزین، والین، تریپتوفان، لوسین، لیزین و … که بدن را بسیار مقاوم می کند.

چربی های ضروری خاویار

خاویار منبع بسیار خوبی از چربی های ضروری است. این چربی ها شامل اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 هستند که برای سلامت قلب و عروق، عملکرد مغز و سایر عملکردهای بدن بسیار مفید هستند. به دلیل این مشکل، مصرف خاویار نقش بسیار مهمی در تامین انرژی بدن دارد. البته زیاده روی در مصرف خاویار به هیچ وجه توصیه نمی شود.

خواص اصلی خاویار

خاویار دارای خواص و فواید بسیاری است که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- سلامت پوست و مو

خاویار به دلیل محتوای پروتئین بالا می تواند اثرات مثبتی بر سلامت پوست و مو داشته باشد. در واقع می توان گفت با مصرف خاویار می توان از ریزش مو جلوگیری کرد و جراحات را ترمیم کرد. خاویار همچنین به تقویت موهای شما کمک می کند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف خاویار می تواند نقش بسزایی در کاهش چین و چروک های پوست داشته باشد و به زیبایی و جوانی پوست کمک کند.

2- تقویت سیستم ایمنی بدن

مواد مغذی و مواد معدنی موجود در خاویار نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن شما ایفا می کنند. با گنجاندن خاویار در رژیم غذایی خود می توانید خطر ابتلا به بسیاری از بیماری های ناشی از ضعف سیستم ایمنی را کاهش دهید. انتظار می رود با مصرف خاویار بتوان از شر بیماری های ویروسی و باکتریایی خلاص شد.

3- پیشگیری از سرطان

تحقیقات نشان داده است که مصرف خاویار و فرآورده های آن می تواند نقش زیادی در پیشگیری از سرطان داشته باشد. افراد مبتلا به سرطان نیز می توانند با گنجاندن خاویار در رژیم غذایی خود سهم زیادی در درمان این بیماری داشته باشند.

4- بهبود بیماری های قلبی عروقی

خاویار می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد و نقش مهمی در درمان این بیماری ها دارد. این غذا می تواند گردش خون را به سرعت افزایش دهد و در درمان اختلالات خونی نیز مفید است.

5- درمان افسردگی و بیماریهای روانی

اگر از افسردگی و سایر بیماری های روانی رنج می برید، باید بدانید که مصرف خاویار می تواند نقش زیادی در درمان این عارضه داشته باشد. در این زمینه مطالعات متعددی انجام شده است که نشان می دهد با استفاده از خاویار می توان خطر ابتلا به افسردگی را کاهش داد. بنابراین مصرف خاویار برای افرادی که به سلامت روان اهمیت می دهند بسیار مناسب است.

6- تقویت استخوان

خاویار تاثیر زیادی در تقویت عضلات و استخوان ها دارد. به همین دلیل افرادی که خاویار را در برنامه غذایی خود قرار می دهند دردهای عضلانی و استخوانی کمتری دارند و بدنی قوی و عضلانی دارند. به همین دلیل برخی از متخصصان استفاده از روغن ماساژ خاویار را برای افرادی که از دردهای اسکلتی رنج می برند توصیه می کنند.

نحوه مصرف خاویار

خاویار به دو صورت خوراکی و موضعی مصرف می شود. برای مصرف خوراکی می توانید دانه خاویار را پس از آماده شدن با سایر غذاها و نوشیدنی ها ترکیب کنید.

برای استفاده موضعی از خاویار می توانید روغن خاویار را روی ناحیه مورد نظر ماساژ دهید و از خواص متنوع آن بهره مند شوید.

عوارض جانبی خاویار

خوردن خاویار نیز مانند هر غذای دیگری عوارض جانبی زیادی دارد که نباید نادیده بگیرید. عوارض اصلی مصرف خاویار عبارتند از:

آلرژی: خاویار حاوی پروتئین هایی است که می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند. علائم آلرژی به خاویار ممکن است شامل خارش، تورم، کهیر، خارش پوست، گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه، خس خس سینه و در موارد شدید، آنافیلاکسی باشد.

افزایش سطح کلسترول: خاویار سرشار از چربی های اشباع شده است که می تواند سطح کلسترول خون را افزایش دهد. اگر کلسترول بالا دارید، باید مصرف خاویار خود را محدود کنید.

افزایش وزن: کالری بالای خاویار باعث افزایش وزن بسیاری از افراد پس از مصرف زیاد آن می شود. بنابراین اگر کنترل وزن برایتان بسیار مهم است، حتما باید در مصرف خاویار صرفه جویی کنید.

سوء هاضمه: برخی افراد ممکن است پس از مصرف خاویار علائمی مانند ناراحتی معده، نفخ و اسهال را تجربه کنند. البته این مشکل عمدتا زمانی رخ می دهد که شما بیش از حد خاویار مصرف کنید.

موارد منع مصرف خاویار

اگر به خاویار یا سایر غذاهای دریایی حساسیت دارید، بهتر است از مصرف این غذاها خودداری کنید. اگرچه مصرف خاویار در دوران بارداری بسیار مفید است، اما مصرف زیاد آن توصیه نمی شود. در واقع می توان گفت که مصرف بیش از حد خاویار خطراتی مانند سقط جنین، سوء هاضمه و سطح چربی خون را به همراه دارد.

دیپلم

در این مقاله به بررسی خواص خاویار پرداخته ایم و فواید گنجاندن خاویار در رژیم غذایی را برای شما شرح داده ایم. اگر می خواهید از فواید بی شمار خاویار بهره مند شوید، ایده خوبی است که آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا