اخبار روز

32 حقیقت جالب درباره آلبرت انیشتین که احتمالا نمی دانستید

آلبرت انیشتین یک فیزیکدان نظری آلمانی الاصل بود که به نام یکی او را یکی از تأثیرگذارترین دانشمندان می دانند. اگرچه او بیشتر به دلیل توسعه نظریه نسبیت شناخته شده است، او همچنین سهم مهمی در توسعه مکانیک کوانتومی داشته است.

به گزارش ایسنا، آلبرت انیشتین بدون شک مشهورترین دانشمند قرن بیستم بود. بیشتر مردم معادله معروف او E=mc2 را می شناسند. اما به گزارش ایتنا و به نقل از لایو ساینس، زندگی و کار اینشتین بسیار فراتر از این معادله است. در این مقاله به حقایقی درباره او می پردازیم که شاید ندانید. از آغاز فروتنانه او به عنوان یک افسر ثبت اختراع تا پیشنهاد برای اداره یک کشور کوچک (که او آن را رد کرد).

1. انیشتین کشف کرد که در جهان “محدودیت سرعت” وجود دارد. نظریه نسبیت خاص او که رابطه بین جرم، زمان و مکان را توضیح می دهد، بیان می کند که جرم و انرژی یک جسم با نزدیک شدن به سرعت نور بی نهایت می شود. این بدان معناست که نمی توان سریعتر از نور سفر کرد.

2. اینشتین استدلال کرد که مکان و زمان به هم مرتبط هستند. اگرچه اینشتین مفهوم فضازمان را ابداع نکرد، اما نظریه نسبیت خاص او نشان داد که فضا و زمان نسبت به یکدیگر تغییر می کنند، بنابراین سرعت نور برای ناظر ثابت می ماند. طبق نظریه او، وقتی در فضا سفر می کنیم، زمان کمی کندتر حرکت می کند و با سرعت های فوق العاده مانند سرعت نور، زمان متوقف می شود.

3. اینشتین برای توضیح اثر فوتوالکتریک برنده جایزه نوبل شد. اثر فوتوالکتریک مشاهده ای است که صفحات فلزی هنگام برخورد با پرتوهای نور پرانرژی، الکترون ساطع می کنند. انیشتین پیشنهاد کرد که نور را می توان هم به عنوان ذره و هم به عنوان موج در نظر گرفت. او گفت فرکانس موج تعیین کننده انرژی ذره است و بالعکس.

4. اینشتین دیدگاه فیزیکدانان به نور را تغییر داد. قبل از نظریه نسبیت خاص اینشتین، فیزیکدانان معتقد بودند که نور از طریق ماده ای به نام «اتر نوری» عبور می کند. در پایان قرن نوزدهم، دانشمندان آزمایشاتی را برای اثبات وجود آن انجام دادند.

5. اینشتین از سنین پایین به فیزیک علاقه داشت. او از پنج سالگی مجذوب نیروهای نامرئی بود که سوزن قطب نما او را به حرکت در می آوردند و این باعث شد که دائماً به دنبال توضیحی برای این نیروهای نامرئی باشد.

6. در 12 سالگی هندسه را به تنهایی یاد گرفت. او برای یادگیری از کتاب درسی استفاده کرد که آن را «انجیل هندسه» و «معجزه دوم» نامید.

7. دانش آموز محبوبی نزد معلمانش است نبود. یکی یکی از معلمان Lutpoldschule در مونیخ (جایی که اینشتین تحصیلات اولیه خود را دریافت کرد) به او گفته بود که آینده درخشانی در انتظار او نیست!

8. انیشتین ویولن می نواخت. در پنج سالگی مادرش او را در کلاس های ویولن ثبت نام کرد. او ابتدا از نواختن آن لذت نمی برد، اما پس از آشنایی با موتزارت به این هنر علاقه مند شد و تا پایان عمر به این هنر ادامه داد.

9. اولین مقاله علمی خود را در 16 سالگی نوشت. عنوان این مقاله “بررسی وضعیت اتر در میدان مغناطیسی” بود و تاثیر میدان های مغناطیسی بر “اتر” (ماده نظری که در آن زمان تصور می شد امواج الکترومغناطیسی را منتقل می کند) را بررسی می کند.

10. اینشتین پس از اتمام تحصیلاتش برای هیچ سمت علمی پذیرفته نشد. در نهایت او به ارزیابی ادعاهای ثبت اختراع برای دولت سوئیس رضایت داد و این را به عنوان “نوعی نجات” توصیف کرد که به او زمان و انرژی داد تا روی حل مسائل فیزیک تمرکز کند.

11. او کمک زیادی به اثبات وجود اتم کرد. اینشتین به مسئله حرکت براونی (مشاهده ای که اجسام کوچک در آب به طور نامنظم حرکت می کنند) علاقه مند بود. وی با بیان اینکه ذرات نامرئی با گرده برخورد می کنند و باعث حرکت آن می شوند، فرمولی برای توصیف این پدیده ارائه کرد.

12. اینشتین یک صلح طلب بود. در 16 سالگی آلمان را ترک کرد تا از خدمت اجباری سربازی اجتناب کند یکی او یکی از چهار روشنفکر آلمانی بود که علناً علیه مشارکت آلمان در جنگ جهانی اول سخن گفت و ناسیونالیسم را “قرمز قرمز انسانیت” نامید.

13. نظریه های نسبیت اینشتین، جهان بینی ایستا را زیر سوال برد. معادلات او پیش بینی می کرد که جهان پویا است و می تواند منبسط یا منقبض شود. انیشتین از این یافته متحیر شد و یک “ثابت کیهانی” معرفی کرد تا نشان دهد که اندازه جهان ثابت است. وقتی ادوین هابل متوجه شد که جهان واقعاً در حال انبساط است، انیشتین ثابت کیهانی را “بزرگترین اشتباه” خود نامید.

14. چهار مقاله برجسته از انیشتین تنها در یک سال منتشر شد. در سال 1905، که به سال معجزات انیشتین معروف است، توضیح خود را درباره اثر فوتوالکتریک، نظریه حرکت براونی و دو مقاله در مورد نظریه نسبیت عام منتشر کرد.

15. انیشتین با چارلی چاپلین دوست بود. چاپلین حتی انیشتین و همسرش السا را ​​به عنوان میهمانان ویژه برای اولین نمایش فیلم خود “چراغ شهر” در سال 1931 دعوت کرد و به انیشتین گفت: “مردم برای من کف می زنند زیرا مرا درک می کنند. اما برای شما کف می زنند چون هیچکس شما را نمی فهمد!

16. اینشتین به خدا اعتقاد داشت. اما او به عنوان فردی که دعاها را اجابت می کند به خدا ایمان دارد نبود. در واقع، او معتقد بود که خدا خود را از طریق “هماهنگی” جهانی آشکار می کند. معروف است که گفته است: “خدا تاس بازی نمی کند.”

17. اینشتین هدف بزرگ توصیف کل جهان را داشت. او این مفهوم را «نظریه وحدت بزرگ» نامید. اگرچه او هرگز به این رویا نرسید، اما فیزیکدانان همچنان در تلاش برای یافتن او هستند.

18. اینشتین هدف نهایی خود را توصیف عملکرد کل جهان (از ذرات زیر اتمی تا دورترین نقاط فضا) در قالب یک نظریه واحد می دانست.

19. انیشتین یکی از اعضای انجمن ملی برای پیشرفت رنگین پوستان (NAACP) بود. او شباهتی بین تجربه سیاه‌پوستان آمریکایی و تجربه‌اش به‌عنوان یهودی در آلمان نازی دید و در سخنرانی آغازین خود در دانشگاه تاریخی سیاه‌پوستان لینکلن، جداسازی یا آپارتاید را محکوم کرد و آن را «بیماری سفیدپوستان» نامید.

20. FBI یک پرونده 1400 صفحه ای در مورد انیشتین ایجاد کرده بود. موضع صلح طلبانه و سیاست جناح چپ او باعث شد که او را یک “رادیکال افراطی” قلمداد کنند.

21. اینشتین به وجود سیاهچاله ها اعتقاد نداشت. در مقاله ای در سال 1939، او استدلال هایی را برای عدم امکان سیاهچاله ها ارائه کرد، اما نظریه نسبیت عام اینشتین نشان می دهد که سیاهچاله ها وجود دارند.

22. اینشتین به امکان کرم چاله ها اعتقاد داشت. در مقاله ای که در سال 1935 منتشر شد، او و فیزیکدان ناتان روزن پیشنهاد کردند که در نزدیکی اجرام بسیار سنگین، فضازمان می تواند مانند یک لوله لاستیکی به سمت داخل خم شود و یک تونل بین دو منطقه مختلف ایجاد کند.

23. انیشتین جوراب نپوشید! او به قدری از جوراب های سوراخ دار متنفر بود که از پوشیدن آن ها اجتناب می کرد.

24. مغز انیشتین دزدیده شد! پس از مرگ انیشتین در سال 1955، توماس هاروی آسیب شناس، مغز انیشتین را در حین کالبد شکافی دزدید و از آن برای کشف اسرار آناتومیکی این نابغه استفاده کرد.

25. اینشتین عاشق دریانوردی بود. با این حال، فیزیکدان مشهور در آن مهارت خاصی نداشت، زیرا قایق او مدام واژگون می شد و همسایگانش اغلب مجبور بودند او را نجات دهند.

26. روز تولد انیشتین روز پی است. 14 مارس، سومین ماه سال بعد از میلاد، هر سال یک روز ویژه است زیرا از نظر عددی با سه رقم اول پی (3.14) مطابقت دارد. اینشتین در سال 1879 به دنیا آمد.

27. اینشتین یخچال را اختراع کرد. این وسیله که انیشتین با همکارش لئو زیلارد ساخته بود، نیازی به موتور یا خنک کننده نداشت و از گاز بوتان در حال جوش برای جذب انرژی از محفظه و کاهش دما استفاده می کرد.

28. انیشتین عمیقاً نگران چالش های علمی فیزیک کوانتومی بود و تلاش کرد نظریه ای جامع برای توضیح همه پدیده های فیزیکی بیابد.

29. نظریه های اینشتین منجر به ساخت بمب اتمی شد. معادله E=mc2 مبنای نظری چنین سلاحی را ارائه کرد، اما نحوه ساخت آن را توضیح نداد.

30. در آغاز جنگ جهانی دوم، انیشتین به فرانکلین روزولت (رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا) نامه نوشت و درباره تحقیقات احتمالی سلاح های هسته ای در آلمان به او هشدار داد.

31. پس از بمباران هیروشیما و ناکازاکی، انیشتین کمیته اضطراری دانشمندان هسته ای را تأسیس کرد تا آمریکایی ها را در مورد خطرات سلاح های هسته ای آموزش دهد.

32. نظریه های اینشتین در توضیح همه پدیده های جهان (از ذرات زیر اتمی تا دورافتاده ترین گوشه های فضا) در یک نظریه واحد همچنان الهام بخش فیزیکدانان است و هدفی است که فیزیکدانان هنوز در تلاش برای یافتن آن هستند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا