دانستنی ها

10 مزیت مصرف آب گرم و لیمو با معده خالی

آهک حاوی مواد زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم، ویتامین C، بیوفلاونوئید، پکتین و لیمونن است. این مواد ایمنی بدن را تقویت کرده و با عفونت ها مبارزه می کنند.

به گزارش عصرترکیه، در زیر با 10 فواید نوشیدن آب گرم و لیمو با معده خالی آشنا می شوید.

آب گرم و لیمو را چگونه تهیه کنیم؟

برای این منظور بهتر است از آب گرم صاف شده استفاده کنید، نیازی نیست آب را به دمای جوش برسانید. در این صورت نباید از آب سرد استفاده کرد زیرا بدن به زمان بیشتری برای متابولیسم نیاز دارد و انرژی بیشتری برای تبدیل آب سرد به آب گرم صرف می کند. در صورت امکان همیشه از لیموهای تازه و ارگانیک استفاده کنید و هرگز به آبلیموی آماده روی نیاورید. نصف لیمو را در یک لیوان آب گرم بریزید و صبح ناشتا بنوشید.

فواید نوشیدن آب گرم و لیمو با معده خالی

1- به هضم غذا کمک می کند

آب لیمو به دفع مواد و سموم ناخواسته از بدن کمک می کند. لیمو به دلیل اینکه حاوی بزاق و ترکیبات اتمی مزمن اسید مانند است که در شربت های گوارشی استفاده می شود باعث ترشح صفرا در کبد می شود، در واقع بدن برای هضم به این اسید نیاز دارد. لیمو سرشار از مواد معدنی و ویتامین است و به کاهش مواد سمی در دستگاه گوارش کمک می کند.

خواص گوارشی مفید آب لیمو به از بین بردن علائم سوء هاضمه مانند رفلاکس، نفخ و باد شکم کمک می کند. انجمن سرطان آمریکا به بیماران سرطانی توصیه می کند آب گرم و لیمو برای تحریک حرکات روده بنوشند.

2- دستگاه دفع را به عنوان مدر تصفیه می کند.

از آنجایی که آب لیمو باعث افزایش میزان ادرار در بدن می شود، به دفع مواد ناخواسته از بدن کمک می کند. بنابراین وقتی صبح ناشتا آب گرم و لیمو می نوشید، مواد سمی سریعتر از بدن دفع می شود و در نتیجه سیستم ادراری سالم می ماند. علاوه بر این، اسید سیتریک موجود در آهک نیز فعالیت آنزیم ها را افزایش می دهد که در نتیجه کبد تحریک شده و سم زدایی افزایش می یابد.

3- سیستم دفاعی بدن را تقویت می کند

لیمو سرشار از ویتامین C است و با سرماخوردگی مبارزه می کند. علاوه بر این، پتاسیم فراوان موجود در آن باعث تحریک مغز و سیستم عصبی می شود. پتاسیم همچنین برای کنترل فشار خون مفید است. اسید اسکوربیک (ویتامین C) موجود در لیمو دارای اثرات ضد التهابی است و همچنین برای آسم و سایر علائم تنفسی مفید است.

لیمو همچنین جذب آهن را در بدن افزایش می دهد که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد. از طرفی لیمو حاوی ساپونین است که خاصیت ضد میکروبی دارد و می تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را از بدن دور کند. این میوه همچنین به کاهش میزان خلط تولید شده در بدن کمک می کند.

4- آب داغ و لیموترش سطح اسید بدن را متعادل می کند

لیمو یکی یک غذای قلیایی برای بدن است. مشخص است که این میوه خود اسیدی است، اما از آنجایی که اسید سیتریک در هنگام سوخت و ساز حالت اسیدی ایجاد نمی کند، در بدن حالت قلیایی پیدا می کند. مقدار اسید سیتریک موجود در آهک به اندازه اسید اسکوربیک است. اسید اسکوربیک اسید ضعیفی است که به راحتی در بدن متابولیزه می شود و به مواد معدنی موجود در آهک اجازه می دهد خون را قلیایی کنند. نوشیدن آب گرم و لیمو در صبح به حذف اسیدهای بدن از جمله اسید اوریک از مفاصل کمک می کند. این اسید یکی یکی از دلایل اصلی درد و تورم است.

5- پوست را تمیز می کند

ترکیب ویتامین C مانند سایر آنتی اکسیدان ها به کاهش چین و چروک و لکه های تیره روی پوست کمک می کند و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. ویتامین C برای داشتن پوستی سالم و درخشان ضروری است زیرا ماهیت قلیایی آن انواع خاصی از باکتری ها را که باعث جوش و آکنه می شوند را از بین می برد.

می توانید لیمو را مستقیماً روی پوست خود بمالید تا تعداد لکه های پیری کاهش یابد. از آنجایی که آب گرم و لیمو بدن را از مواد سمی از خون پاک می کند، می توانید علاوه بر پاکسازی و کاهش لک های خارجی و خارجی، پوست را از منبع و لایه های درونی آن تمیز و سالم نگه دارید. ویتامین C موجود در لیمو نیز پوست را از درون بدن جوان می کند.

6- آب داغ و لیمو به شما انرژی می دهد و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد

یک نوع انرژی که مردم از غذا دریافت می کنند از اتم ها و مولکول های آن غذا می آید. یون های مثبت غذا وارد دستگاه گوارش شده و با یون های منفی واکنش نشان می دهند. لیمو یکی یکی از معدود مواد خوراکی به حساب می‌آید که یون‌های منفی بیشتری دارد و به این ترتیب وارد سیستم گوارشی شده و انرژی بیشتری به بدن می‌رساند.

رایحه لیمو نیز خاصیت انرژی بخشی دارد و خلق و خوی فرد را بهبود می بخشد. عطر آبلیمو به شما روحیه خوبی می دهد و ذهن شما را پاک می کند. در نتیجه می تواند اضطراب و افسردگی را در فرد کاهش دهد.

7- درمان آسیب های بدن را افزایش می دهد

اسید اسکوربیک (ویتامین C) موجود در لیمو، روند بهبودی را افزایش می دهد. بنابراین، یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان ها، بافت های همبند و غضروف در نظر گرفته می شود. همانطور که قبلا ذکر شد، ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است. به طور کلی ویتامین C ماده ای مهم در حفظ سلامت بدن و درمان جراحات و استرس است.

8- آب گرم و لیموترش نفس را خوشبو می کند

لیمو علاوه بر خوشبو کننده نفس، به کاهش دندان درد و تورم لثه نیز کمک می کند. به یاد داشته باشید که اسید سیتریک می تواند مینای دندان را فرسایش دهد، بنابراین بهتر است قبل از نوشیدن آب لیمو گرم، دندان های خود را مسواک بزنید، یا اگر قرار است بعد از استفاده مسواک بزنید، قبل از انجام این کار کمی صبر کنید. البته می توانید بعد از نوشیدن آبلیمو با آب صاف شده نیز غرغره کنید.

9- سیستم لنفاوی را مرطوب می کند

نوشیدن آب گرم و لیمو قبل از روزه داری باعث مرطوب شدن سیستم ایمنی و جایگزینی مایعات از دست رفته در بدن می شود. کم آبی عواقب منفی زیادی برای بدن دارد: احساس خستگی و بی حالی، ضعف سیستم ایمنی، یبوست، کمبود انرژی، فشار خون بالا/پایین، کمبود رفاه، عدم شفافیت ذهنی و غیره.

10- آب داغ و لیمو به کاهش وزن کمک می کند

لیموترش سرشار از فیبر پکتین است و با هوس های غذایی مبارزه می کند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که از رژیم قلیایی پیروی می کنند سریعتر وزن کم می کنند.

با دانستن فواید آب لیمو در صبح می توانید آن را در برنامه روزانه خود قرار دهید. البته برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می شود حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مصرف منظم و روزانه مشکلی برای سلامت بدن و دستگاه گوارش شما ایجاد نکند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا