اخبار روز

آمار تکان دهنده از بررسی نظام آموزشی کشور/ 60 درصد فارغ التحصیلان از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند

به گزارش بازتاب آنلاین، مهرداد ولایی؛ بنیانگذار استارت آپ Jobvision در نشست خبری ارائه گزارش «راهنمای انتخاب رشته تحصیلی با نگاه به بازار کار» توضیح داد و بر نقش تعیین کننده این بستر در بازار کار کشور تاکید کرد: Jobvision. به عنوان بزرگترین بستر استخدام آنلاین در ایران، با ارائه ابزارها و اطلاعات جامع به کارجویان کمک می کند تا بهترین و مناسب ترین شغل را برای خود پیدا کنند.

تسنیم در پیامی نوشت: وی گفت: امروز بیش از 3 میلیون جویای کار از سراسر کشور از خدمات این بستر بهره مند می شوند و بیش از 91 هزار سازمان معتبر و رسمی نیز به این بستر برای جذب نیرو اعتماد دارند. سال گذشته تقریباً 300000 پیشنهاد شغلی جدید در Jobvision ثبت شد و بیش از 150000 نفر از طریق این پلتفرم موفق به یافتن شغل رویایی خود شدند.

ولایی با اعلام گسترش فعالیت های این بستر، نقش کلیدی Jobvision را در کمک به جویندگان کار در یافتن پیشنهادهای شغلی مناسب برشمرد و بر اهمیت مشاوره دانشجویان در انتخاب رشته و دانشگاه تاکید کرد.

گفت که انتخاب رشته یکی این یکی از مهمترین تصمیمات در زندگی مردم است. او به چالش‌های موجود در این فرآیند، از جمله فشارهای حسابرسی، داده‌های محدود و مشاوره‌های مبتنی بر ردیف اشاره کرد. او معتقد است این رویکرد سنتی منجر به نارضایتی 60 درصد از فارغ التحصیلان از انتخاب رشته شده است.

ولایی تصریح کرد: این بستر با هدف رفع این مشکل با ارائه ابزار و اطلاعات جامع از دانشجویان در انتخاب رشته و دانشگاه حمایت می کند. به این ترتیب، این پلتفرم نه تنها به عنوان پل ارتباطی بین جویندگان کار و کارفرمایان، بلکه به عنوان یک مشاور علمی هوشمند عمل می کند.

استان؛ یکی از بنیانگذاران Jobvision آمار نگران کننده ای را که 60 درصد فارغ التحصیلان از رشته تحصیلی خود ناراضی هستند را برجسته کرد و بر لزوم تصمیم گیری آگاهانه تر در هنگام انتخاب رشته تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه این آمار نشان دهنده وجود مشکل جدی در انتخاب رشته است، گفت: افراد باید بر اساس داده های دقیق و موثق در مورد آینده شغلی خود تصمیم گیری کنند.

ولایی دو دسته داده را برای تصمیم گیری صحیح لازم دانست:

خودشناسی: شناخت دقیق علایق، شخصیت، استعدادها و ویژگی های فردی به افراد کمک می کند تا رشته تحصیلی مناسب خود را انتخاب کنند.

شناخت بازار کار: بررسی وضعیت بازار کار رشته های مختلف، میزان اشتغال فارغ التحصیلان، درآمد و رضایت شغلی آنها از دیگر عوامل مهم در انتخاب شغل است.

وی گفت: این اپلیکیشن با هدف رفع این مشکل قصد دارد با ارائه ابزار و اطلاعات جامع دانش آموزان را در این سفر مهم همراهی کند. بدین ترتیب دانش آموزان می توانند با دانش جامع و بدون اتکا به اطلاعات ناقص و یا توصیه های دیگران بهترین تصمیم را برای آینده خود بگیرند.

یکی از بنیانگذاران Jobvision از انتشار گزارش مفصلی بر اساس نتایج نظرسنجی رضایت شغلی فارغ التحصیلان خبر داد. این گزارش بر اساس نظرسنجی از بیش از 20000 فارغ التحصیل و تجزیه و تحلیل جامع بیش از 500000 رزومه تهیه شده است.

وی ادامه داد: در این پژوهش میزان رضایت فارغ التحصیلان از رشته و دانشگاه، وضعیت اشتغال و درآمد آنها را بررسی کردیم. با مقایسه این داده ها، ما موفق شدیم تصویر روشنی از وضعیت بازار کار برای صنایع و دانشگاه های مختلف ترسیم کنیم.

ولایی با اشاره به اهمیت این پژوهش گفت: دانشجویان با ارائه این اطلاعات می توانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد آینده شغلی خود بگیرند و رشته و دانشگاه مناسب تری را انتخاب کنند.

وی در جدیدترین گزارش از این بستر به بررسی اینکه چه عواملی بر رضایت از تحصیل فارغ التحصیلان تأثیر می گذارد، پرداخته است. بر اساس این گزارش، تقریباً 60 درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی از رشته، دانشگاه خود یا هر دو ابراز نارضایتی کرده اند.

ولایی درباره این آمار تکان دهنده گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که مهم ترین دلیل نارضایتی دانش آموختگان از انتخاب رشته مربوط به وضعیت بازار کار و درآمد آنهاست. به عبارت دیگر عوامل اقتصادی و شغلی در رضایتمندی افراد از تحصیلات خود تأثیر بسزایی دارد. در این مطالعه، این پلتفرم کاریابی عوامل مختلفی را که بر رضایت دانشجویان تأثیر می‌گذارند بررسی کرد و دریافت که دانشگاه‌ها ورود به بازار کار را آسان‌تر نمی‌کنند. یکی این یکی از دلایل اصلی نارضایتی دانشجویان است.

وی تصریح کرد: گزارش چهار فصلی Jobvision تحلیلی جامع از عوامل مؤثر بر رضایت تحصیلی ارائه می کند که فصل اول آن به بررسی عوامل مؤثر بر رضایت تحصیلی اختصاص دارد.

هم بنیانگذار Jobvision با اشاره به نتایج فصل دوم و سوم گزارش جامع این پلتفرم به تشریح جزئیات بیشتر این تحقیق پرداخت.

وی گفت: در این قسمت از گزارش به مقایسه گروه ها و دانشگاه های مختلف و بررسی عوامل موثر بر رضایت شغلی فارغ التحصیلان پرداختیم.

ولایی افزود: نتایج نشان می دهد افرادی که شغل مرتبط با رشته خود ندارند حدود 2.5 برابر بیشتر از سایرین از انتخاب رشته خود ناراضی هستند. حتی در رشته هایی که بازار کار بهتری دارند، رضایت شغلی در بین فارغ التحصیلان به طور قابل توجهی بالاتر است.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این افزایش حقوق ماهیانه تاثیر مستقیمی بر رضایت شغلی افراد دارد. به عبارت دیگر: هر چه درآمد افراد بیشتر باشد، از انتخاب رشته و دانشگاه رضایت بیشتری دارند.

ولایی در خصوص شاخص های مقایسه ای در این پژوهش توضیح داد: برای هر رشته چهار عامل اصلی میزان رضایت فارغ التحصیلان، میانگین درآمد، حداقل نمره قبولی در کنکور و درصد اشتغال در رشته مربوطه را بررسی کردیم. با مقایسه این عوامل بین گروه های مختلف، توانستیم تصویر روشنی از وضعیت بازار کار و میزان رضایت شغلی فارغ التحصیلان هر گروه ارائه کنیم.

هم بنیانگذار این بستر کاریابی با ارائه جزئیات بیشتر از گزارش جامع این بستر، زمینه های مختلف را از نظر رضایت شغلی، درآمد و وسعت اشتغال در حوزه مربوطه مقایسه کرد.

وی توضیح داد: در این گزارش 30 رشته مختلف را بررسی کردیم و به نتایج جالبی دست یافتیم. به عنوان مثال، مهندسی صنایع با بالاترین رضایت شغلی در صدر جدول و پس از آن کامپیوتر و فناوری اطلاعات و مدیریت قرار داشت.

ولایی ادامه داد: از نظر درآمدی، مهندسی مکانیک با رتبه اول، بیشترین میانگین درآمد را در بین بخش های مورد بررسی دارد. پس از آن حوزه های کامپیوتر و فناوری اطلاعات، فناوری هوافضا و فناوری معدن قرار می گیرند.

وی با تاکید بر اهمیت ارتباط حرفه و رشته گفت: در این گزارش مشاغلی که فارغ التحصیلان هر رشته در آن فعالیت می کنند به دقت بررسی شده است . این اطلاعات به دانش آموزان کمک می کند تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد شغل آینده خود بگیرند.

ولایی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از این گزارش ارائه اطلاعات جامع و دقیق به دانش آموزان است تا بتوانند با توجه به علایق و توانایی های خود بهترین انتخاب را برای آینده شغلی خود داشته باشند. این گزارش به تمام سوالات در مورد وضعیت بازار کار در صنایع مختلف پاسخ می دهد و تصویر روشنی از آینده حرفه ای صنعت مربوطه ارائه می دهد.

یکی از بنیانگذاران Jobvision با اشاره به تفاوت وضعیت فارغ التحصیلان یک رشته تخصصی در دانشگاه های مختلف این موضوع را با جزئیات بیشتری بررسی کرد.

وی توضیح داد: در گزارش ما هر حوزه به صورت جداگانه در دانشگاه های مختلف مورد تحلیل قرار گرفت. این کار به ما این امکان را داد که تفاوت های قابل توجهی را در عوامل مختلف مانند سطح درآمد، رضایت شغلی و نرخ اشتغال فارغ التحصیلان در یک رشته تخصصی در دانشگاه های مختلف شناسایی کنیم. به عنوان مثال در حالی که میانگین حقوق فارغ التحصیلان مهندسی صنایع 17 میلیون تومان است، در دانشگاه صنعتی شریف این رقم به 33 میلیون تومان می رسد.

ولایی در ادامه گفت: فصل سوم گزارش کاملا به انتخاب دانشگاه مناسب اختصاص دارد. این بخش دانشگاه های مختلف را بر اساس پنج شاخص کلیدی ارزیابی می کند:

رضایت فارغ التحصیلان: میزان رضایت فارغ التحصیلان از دانشگاه و رشته تحصیلی خود

تاثیر دانشگاه بر حقوق فارغ التحصیلان: تفاوت میانگین حقوق فارغ التحصیلان یک دانشگاه و متوسط ​​حقوق فارغ التحصیلان این رشته در سراسر کشور

آخرین نمره قبولی: حداقل نمره لازم برای پذیرش در دانشگاه

نرخ اشتغال در رشته مربوطه: درصد فارغ التحصیلان شاغل در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود

رتبه بندی جهانی: قرار گرفتن دانشگاه در رتبه بندی های معتبر جهانی مانند QS

با استفاده از این شاخص ها، دانشجویان می توانند دانشگاهی را انتخاب کنند که به بهترین وجه با اهداف و انتظارات آنها مطابقت دارد.

وی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر 8 دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی QS نمایندگی دارند. این رتبه بندی یکی یکی از معتبرترین معیارها برای سنجش کیفیت دانشگاه ها در سطح جهانی است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا