دانستنی ها

چرا مصرف ویتامین D مهم است؟

دریافت ناکافی ویتامین D با سلامت ضعیف استخوان ها و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان یا استخوان های شکننده مرتبط است.

به گزارش بازتاب آنلاین، مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد ویتامین D فواید زیادی برای سلامتی دارد و می تواند خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش دهد. مهمترین فواید این ویتامین عبارتند از:

پیشگیری از پوکی استخوان

بدن برای جذب کافی کلسیم به ویتامین D نیاز دارد، بنابراین اگر برای مدت طولانی کمبود ویتامین D داشته باشید، بدن شما نمی تواند سطوح لازم کلسیم را از غذاهایی که می خورید جذب کند. وقتی این اتفاق می افتد، بدن در واقع شروع به بیرون کشیدن کلسیم از استخوان ها می کند. جایی که 99 درصد کلسیم بدن در آن ذخیره می شود. همین امر منجر به استخوان های ضعیف و شکننده می شود. ادامه این شرایط ممکن است منجر به پوکی استخوان یا پوکی استخوان شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

تحقیقات نشان می دهد که این ویتامین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را در برابر بیماری هایی مانند سرماخوردگی مقاوم کند. علاوه بر این، دریافت سطوح کافی ویتامین D ممکن است بیماری‌های مرتبط با سیستم ایمنی مانند بیماری التهابی روده (IBD)، دیابت و مولتیپل اسکلروزیس را سرکوب کند.

بهبود سلامت مغز

ویتامین D بر سلامت ذهنی و شناختی تأثیر می گذارد. طبق تحقیقات، عدم مصرف کافی این ویتامین در طولانی مدت می تواند منجر به افزایش خطر افسردگی شود. در واقع یکی یکی از دلایلی که باعث می‌شود افراد در پاییز و زمستان کسل‌تر و افسرده‌تر شوند، دریافت ناکافی این ویتامین است. زیرا نور خورشید نقش مهمی در تامین ویتامین D دارد و در روزهای کم نور نیمه دوم سال به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیریم. بنابراین باید برای جبران این کمبود به مکمل های ویتامین D روی آورد.

کمبود ویتامین D همچنین با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل یا سایر انواع رایج اختلالات شناختی مرتبط است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا