دانستنی ها

بهترین راه شستن میوه ها و سبزیجات قبل از مصرف

خوردن میوه ها و سبزیجات هر روز یک راه عالی برای سالم ماندن است، اما مطمئن شوید که ابتدا آنها را به درستی بشویید.

به گزارش یورونیوز، اگرچه اکثر مردم از خطرات سلامتی گوشت خام و ماهی آگاه هستند، بسیاری محصولات تازه را «ایمن» می دانند.

این امر به این دلیل است که سالانه از هر ده نفر یک نفر به دلیل مصرف مواد غذایی آلوده بیمار می شود و تقریباً 46 درصد از این موارد بیماری های عفونی ناشی از مصرف میوه ها و سبزیجات است.

حقیقت این است که بیشتر محصولات تازه در فضای باز رشد می کنند، جایی که هر کسی یا هر چیزی (مانند حشرات و پرندگان) می تواند آن را لمس کند.

این بدان معنی است که محصولات شسته نشده ممکن است حاوی کثیفی و همچنین انواع مختلفی از مواد بالقوه مضر مانند باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و آفت کش ها باشند.

محصولات تازه نیز می توانند در طول بسته بندی، آماده سازی یا نگهداری آلوده شوند. حتی محصولاتی که به صورت مجزا در گلخانه رشد می کنند ممکن است حاوی میکروب و آفت کش باشند. در نتیجه شستن میوه ها و سبزیجات برای ایمنی مواد غذایی اهمیت زیادی دارد. اما بهترین راه برای انجام این کار چیست؟

شستن سبزیجات تازه برای پیشگیری از بیماری ها توصیه می شود.

Primrose Friston، مدرس ارشد میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه لستر در بریتانیا، می گوید: “ابتدا دست های خود را بشویید. این کار از انتقال میکروب های پوست به محصولی که تمیز می کنید جلوگیری می کند.”

ساده ترین و ایمن ترین راه برای شستن محصولات تازه، شستشوی دستی زیر آب سرد است. میوه ها و سبزیجات را با دستان خود بشویید تا آلودگی، آفت کش ها و برخی میکروب های سطحی از بین برود.

این کار را تا زمانی ادامه دهید که سطح دیگر کثیف به نظر نرسد. اگر می خواهید محصول را در آب فرو کنید، حتما از یک کاسه تمیز به جای سینک (که می تواند پر از میکروب باشد) استفاده کنید.

هرگز محصولات را با مواد شوینده یا سفید کننده نشویید، زیرا پوست برخی از میوه ها و سبزیجات متخلخل است و می تواند این مواد شیمیایی را جذب کند. این نه تنها طعم و بافت آنها را تغییر می دهد، بلکه می تواند آنها را برای مصرف ناامن کند.

همچنین برخی از روش های شیمیایی ایمن برای تمیز کردن میوه ها و سبزیجات وجود دارد. برای مثال، هم از سرکه و هم جوش شیرین می توان برای شستن محصولات تازه استفاده کرد. آنها می توانند تجمع باکتری ها و آفت کش ها را در محصولات کاهش دهند.

چگونه از مسمومیت ناشی از میوه و سبزیجات پیشگیری کنیم؟

آیا پوست میوه برای سلامتی مضر است یا مفید؟ نظر کارشناسان در مورد محصولات ارگانیک چیست؟

برای شستشو می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. برای هر لیوان آب فقط از نصف لیوان سرکه استفاده کنید، اجازه دهید محصول به مدت دو تا سه دقیقه بماند و هر از گاهی هم بزنید. سپس حداقل یک دقیقه زیر آب سرد آب بشویید.

یکی یکی از مضرات استفاده از سرکه این است که اسید استیک موجود در آن می تواند طعم و بافت را تغییر دهد و این امر به ویژه در مورد میوه های نرم صدق می کند.

برای جوش شیرین، حدود 0.84 گرم (کمتر از شش قاشق غذاخوری) در هر 100 میلی لیتر آب، رشد میکروب ها را در محصولات تازه متوقف می کند.

برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، میوه ها و سبزیجات باید به دقت شسته شوند.

خیساندن در جوش شیرین به مدت 15 دقیقه نیز ثابت شده است که تقریباً تمام آثار آفت کش ها را در محصولات تازه از بین می برد.

اجازه دهید میوه ها و سبزیجات به مدت 15 دقیقه در یک کاسه تمیز بماند و هر از گاهی هم بزنید. از آنجایی که جوش شیرین قلیایی است، خیساندن آن در بیش از یک لیتر آب و شستشو نکردن کامل آن می تواند به پوست میوه ها و سبزیجات لطیف آسیب برساند و بر بافت و طعم آنها تأثیر بگذارد.

با این حال، تحقیقاتی که اثرات خیساندن سیب در جوش شیرین را به جای شستن آنها با آب مقایسه کرد، نشان داد که آب تقریباً به اندازه جوش شیرین در از بین بردن آفت‌کش‌ها مؤثر است. بر اساس بیشتر شواهدی که در حال حاضر داریم، آب به تنهایی هنوز بهترین راه برای تمیز کردن محصولات تازه است و استفاده از سرکه یا جوش شیرین هیچ مزیت واقعی ندارد.

برای شستن سبزیجاتی مانند کاهو، کلم، کلم بروکلی، گل کلم و کلم، برگ ها یا گلچه ها را جدا کرده و جداگانه زیر آب جاری به مدت یک دقیقه بشویید.

در نهایت، به یاد داشته باشید که هیچ روش شست و شوی خانگی نمی تواند تمام میکروب هایی را که ممکن است در میوه ها و سبزیجات وجود داشته باشد، کاملا از بین ببرد. این تنها فرآیند پخت بالای 60 درجه سانتیگراد است که می تواند این کار را انجام دهد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا