اخبار روز

اختراع یک دانشمند ایرانی دنیای پزشکی را تغییر داد!

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، دکتر جراح مغز و اعصاب ایرانی. امیر فرجی، بر اساس گزارش دیجیاتو، به همراه محققان موسسه تحقیقاتی هیوستون متدیست در تگزاس، ایالات متحده، روشی را اختراع کردند که به کمک آن می‌توان درمان‌های دارویی نجات‌بخش را با دقت بیشتری به مغز رساند. این روش می تواند زمینه ای برای درمان موثرتر تومورهای مغزی و سایر بیماری های عصبی فراهم کند. در این روش، محققان با اهداف مشخص از یک میدان الکتریکی برای تزریق دارو از مخزن خارجی در مغز استفاده کردند.

طبق گزارش ScienceDaily، محققان روش دقیقی را برای رساندن درمان‌های دارویی به مغز ایجاد کرده‌اند. پیش از این برای رساندن مواد درمانی به مغز از روشی به نام CED استفاده می شد که در آن مایعی حاوی مواد درمانی با فشار مداوم به مغز تزریق می شد. با این حال، داروهایی که در IBD به مغز می رسند همیشه به هدف مورد نظر نمی رسند و درمان عملاً بی اثر می ماند.

اختراع روشی جدید برای دارورسانی دقیق تر به مغز

بر اساس مقاله منتشر شده در نیچر، روش جدید به نام تحویل همرفتی افزایش یافته الکتروکینتیکی (ECED) می‌تواند مسیری برای هدف قرار دادن بهتر ضایعات و تومورهای مغزی ایجاد کند.

دکتر امیر فرجی، محقق ایرانی این مطالعه و جراح مغز و اعصاب در بیمارستان متدیست هیوستون، می گوید درمان ECED کاربردهای زیادی دارد. این روش جدید از پتانسیل بهبود ژن درمانی و درمان تومورها، آسیب های مغزی و بیماری های دژنراتیو استفاده می کند. به طور کلی، این روش در مواردی استفاده می شود که داروهای حیاتی باید به شیوه ای هدفمندتر تجویز شوند.

دریافت دوز مناسب دارو در محل مناسب در مغز برای مدت طولانی برای پزشکان یک چالش بوده است. مغز دارای یک سد خونی است که از ورود سموم و عوامل بیماری زا جلوگیری می کند. با این حال، این مانع انجام درمان های مهم پزشکی را نیز دشوار می کند. در مطالعه دیگری، محققان یک انگل خاص را مهندسی ژنتیکی کردند تا به عنوان حامل یک پروتئین درمانی عمل کند.

روش ECED شامل تزریق ماکرومولکول ها به مغز با استفاده از مخزن هیدروژل است. مغز، که می تواند به عنوان یک چارچوب متخلخل باردار دیده شود، امکان الکترواسموز را در حضور میدان الکتریکی فراهم می کند و جریان سیال را در یک محیط متخلخل ایجاد می کند. با این میدان الکتریکی امکان انتقال داروهای درمانی از مخزن هیدروژل وجود دارد.

2272272

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا