اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

سند ملی سینما وجوه سلبی ندارد/ هیچ‌کس حق ندارد کنسرت دارای مجوز را لغو کند

 نشست خبری شورای هنر به منظور تشریح سندهای هنری مصوب این شورا ظهر امروز سه‌شنبه ۲۳ مرداد با حضور محمدحسین ایمانی خوشخو دبیر شورای هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمدحسین ایمانی خوشخو در ابتدای این نشست اظهار کرد: شورایعالی انقلاب فرهنگی یکی از نهادهای سیاستگذار است و یکی شوراهای اغماری‌اش شورای هنر است. تاسیس فرهنگستان هنر از مصوبات شورای هنر قبل از سال ۸۸ بود و همچنین جایزه جلال آل احمد که از مصوبات تاثیرگذار بود نیز به همان دوران مربوط می‌شود. از سال ۸۸ به بعد این شورا متوقف شد و به جای آن کمیسیون هنر و معماری تشکیل شد و بنده به عنوان رییس کمیسیون انجام وظیفه کردم. از سال ۹۹ با حمایت دکتر عاملی دوباره کار شورایعالی شروع شد تا از ۱۴۰۰ به بعد دولت شهید رییسی آمد و یک دوران بسیار فعالی داشت، به طوریکه بلا استثنا هر دو هفته یک بار این شورا تشکیل جلسه داد و ۴۲ جلسه برگزار کردیم، که ۱۰ کارگروه تخصصی و ۱۹ مصوبه داشتیم.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: پیش‌تر گفته‌ام که مشکل اصلی کشورمان در حوزه فرهنگ و هنر جزیره‌ای عمل کردن است. دستگاه‌های مختلف با هم ارتباطی ندارند به طوریکه کارهای هم را یا خنثی می‌کنند یا موازی‌کاری دارند و این ناهماهنگی ضربه بدی به فرهنگ و هنر زد و برای رفع این ناهماهنگی‌ها شورای هنر تشکیل شد. در این شورا همه دستگاه‌های فرهنگی هنری عضو هستند. ما در شورای هنر ضمن اینکه ۴۲ مصوبه داشتیم، ۵ یا ۶ سند بالادستی نیز تصویب کردیم. 

وی افزود: نظام‌نامه هنر در هر رشته‌ خاص از جمله مصوبات این شورا است. به عنوان مثال می‌توان به سند معماری اشاره کرد که بعد از ۸ سال در شورای هنر تصویب شد. الان در حیطه معماری مشکل جدی داریم، به طوریکه اگر ۲۰۰ سال دیگر بگویند اصل معماری جمهوری اسلامی چیست هیچ پاسخ روشنی وجود ندارد چون ما به فرهنگ معماری ایرانی اسلامی توجه نکردیم. یکی از کارها که در این سند شد، این است که مشخص سود معماری چقدر جایگاه هنری دارد، در حالیکه تا پیش از این معماری بیشتر به شهرسازی مربوط بوده اما اصل معماری هنر است و در شورای هنر برای هنر معماری جایگاهی تصویب شد و جشنواره معماری فجر هم به تصویب رسید.

وی افزود: سند موسیقی ملی هم تصویب شد و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داد، به عنوان مثال دیگر هیچ دستگاهی حق لغو کنسرت را ندارد و وقتی وزارت ارشاد مجوز میدهد کسی از روی سلیقه اجازه لغو آن مجوز ندارد، صداوسیما باید اجرای موسیقی را با همه ملزومات موسیقی نشان دهد. در سند هنرهای نمایشی اتفاق خوبی رخ داد، یک جلسه‌ای داشتیم، سه تن از هنرمندان شاخص نمایش آمدند، نظراتشان را گفتند و از دل آن تاسیس بنیاد تئاتر ملی ایران تصویب شد. سند هنرهای تجسمی که گسترده‌ترین هنر است هم به تصویب رسید. یکی از مسائلی که در این سند تصویب شد درباره حراج‌ها است و ما می‌دانیم بسیاری از هنرمندان به خصوص جوانان ورودی به این عرصه ندارند. یک مصوبه‌های بسیار مهمی که این شورا داشت، تاسیس شهر جهانی صنایع خلاق فرهنگی است که احداث آن به پارک علوم، فناوری‌های نرم و جهاد دانشگاهی و وزارت ارشاد ابلاغ شد که این شهر در تهران در مقیاس نزدیک ۳۰۰ هکتار تاسیس می‌شود.

ایمانی خوشخو درباره سند ملی سینما گفت: تصویب سند ملی سینما که شاید بحث داغ روز باشد، شاید مربوط به ۱۰- ۱۲ سال قبل است که بحث سند ملی سینما آن زمان بحث شد اما به نتیجه نهایی نرسید و نزدیک ده جلسه تخصصی با حضور افراد از حوزه‌های مختلف گذاشته شد و افراد آمدند و نهایتا هفته جاری این سند تصویب نهایی شد. جناب آقای دهکردی مدیرعامل خانه سینما یک جلسه به شورای هنر آمدند، درخواست داشتند که از نظرات خانه سینما استفاده شود، به همین منظور، ستاد تدوین سند به خانه سینما رفتند و نامه دادند که نظر دهید ولی در آنجا بیشتر نظر بر این بود که زمان بگذرد که البته این یک فرصت‌سوزی بود. 

وی افزود: در سندهای بالادستی، فرصت‌ها و ظرفیت‌های راهبردی را تعیین می‌کنند، برخی معتقدند که ذی‌نفعان سینما سه ضلع هستند که شامل هنرمندان، دست اندرکاران سینما و مردم می‌شود و برخی دو ضلع دیگر هم به آن اضافه می‌کنند که منتقدان و آموزش سینما هستند و ما در این سند حقوق همه را در نظر گرفتیم. این سند کلان چشم‌انداز است نه راهکار و در این راهکار ده آیین‌نامه اجرایی وجود دارد که هنوز تایید و تصویب نشده و دوستان خانه سینما باید اینجا نقش‌آفرینی‌شان بیشتر باشد. آیین نامه تولید فیلم، آیین نامه حقوق مادی و معنوی تماشاگران، آیین نامه حقوق و مسئولیت‌های سینماگران، آیین‌نامه فعالیت‌های حرفه‌ای در صنعت فیلم، شیوه‌نامه درجه‌بندی فیلم‌ها و محصولات سینمایی، شیوه‌نامه حقوق و سرمایه‌گذاری سینمایی و… جزو ده آیین‌نامه تعیین شده هستند که باید بررسی و تصویب شوند. ما سند سینما را در ۴۴ ماده بررسی کردیم و در یکی از این مواد وجوه سلبی نمی‌بینید، همه بندها ایجابی است.

دبیر شورای هنر تاکید کرد: یک شورای راهبردی پیش‌بینی شده است که متشکل از همه دست‌اندرکاران سینما اعم از شخصیت‌های حقوقی و شخصیت‌های صنفی است و امیدواریم صنعت سینمای ما در نهایت از یک آیین‌نامه جامع برخوردار شود. دوستان دست‌اندر کار سند سینمایی ۶۰ کشور را بررسی کرده‌اند، همه این سندها مطالعه شده و از برخی نکات سند برخی کشورها نیز استفاده شده است. اعضای این گروه واقعا تخصصی بودند و آیین‌نامه‌ها کمک می‌کند این اصول فراگیر هم بتواند اجرایی شود.

وی تاکید کرد: در یک شورای معین امکان تغییرات وجود دارد، پرونده‌ها باز خواهد بود و هر چقدر نظرات سازنده به ما برسد اعمال می‌کنیم. این سندها توسط رییس‌جمهور ابلاغ شده و همه آرا باید در ارشاد باشد و هیچ دستگاهی اجازه اعمال سلیقه ندارد و اعمال سلیقه خلاف قانون است. شورایعالی فرهنگی از جمله شوراهایی است که روسای سه قوه عضو آن هستند و هر چه در این شورا تصویب می‌شود حکم قانون دارد.

ایمانی خوشخو درباره زمان اجرای مصوبات گفت: نمیتوان زمان قطعی تعیین کرد، انتظار می‌رود که دستگاه‌ها به سمت اجرا بروند. 

وی درباره تصویب سند ملی سینما در روزهای پایانی دولت سیزدهم گفت: این سند پله پله جلو رفته، از قبل بوده، به حال رسیده و به آینده منتقل خواهد شد. تا تصویب نهایی در شورایعالی راه برای تکمیل شدن، اعمال نظرات و غنای بیشتر باز است و هیچ تعجیلی در کار نبود.

ایمانی خوشخو گفت: در سند هنرهای تجسمی ۷۷ بند تعیین شده است و با توجه به اهمیت موضوع یک مصوبه تکمیلی برای حراج داشتیم که ۱۰ بند است.

وی افزود: ریاست شورای هنر دوره‌ای است و در دولت قبل این مسئولیت روی دوش وزارت ارشاد افتاد و نظر شورایعالی این است که این مسئولیت در حال حاضر با وزارت ارشاد است و با آقای صالحی می‌توان امیدوار بود که این شورا ماندگار است.

وی درباره احداث شهر جهانی صنایع خلاق گفت: ما مکانی به وسعت ۳۰۰ هکتار در نظر داریم که در خود تهران نیست و به احتمال زیاد در شهر آفتاب خواهد بود و تا الان ۱۲ سرمایه‌گذار معتبر نیز برای همکاری پیدا کرده‌ایم.

ایمانی خوشخو با انتقاد از وزارت آموزش و پرورش گفت: یکی از دستگاه‌های ضعیف در شورای هنر وزارت آموزش و پرورش بود. هنر باید حتی از مهدکودک آموزش داده شود.

وی در ادامه اظهار کرد: شوراهای راهبردی موظف به پیگیری اجرای مصوبات هستند و شورای هنر ناظر این شوراهای راهبردی است و ما گزارش نهایی را به شورایعالی می‌دهیم.

وی درباره مکان شهر جهانی صنایع خلاق گفت: وقتی که سند تجسمی برای اجرا ابلاغ شد خیلی‌ها می‌خواستند به شهر دیگری برود ولی این موضوع با سیاست‌های ما تطبیق نداشت که با این حال دهکده‌های صنایع فرهنگی را به استان‌های طالب می‌دهیم.

وی درباره موضوع بندهای سند ملی سینما گفت: سند ملی سینما هم شامل موارد محتوایی است هم مسائل فنی و ساختاری در آن لحاظ شده است.

ایمانی خوشخو در پایان اظهار کرد: باید کاری کنیم تا وضعیت فرهنگ ما ارتقا پیدا کند. ما از منابع فرهنگی‌مان آنگونه که باید و شاید استفاده نکردیم. اقتصاد فرهنگ در کشورهای دیگر رقم بالایی است و در کشور ما اینگونه است که باید پول داده شود تا کار فرهنگی انجام شود در حالیکه هنرمند ما باید بپذیرد که باید از هنر پول در آورد.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا