اخبار روز

تغییر ستار هاشمی در معاونت فناوری وزارت ارتباطات


به گزارش مانیبان؛ فرمرز رستگر درباره ستار هاشمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت چهاردهم گفت: به طور کلی باید بگویم که فکر می کنم کار اصلی وزرا کار مشترکی است که در دولت انجام می دهند. نگاه باید در سطح ملی باشد و با یکدیگر همفکری کنند چرا که امروز پیشرفت بسیاری از کارها نیازمند نگاه بین نهادی است.

دبیر اتحادیه مخابرات تصریح کرد: وزیر هر چقدر هم که توانمند، سلطه جو و مقتدر باشد، اگر فقط به وزارتخانه خود توجه کند، شاید در بسیاری از دستگاه ها نتواند کار خود را به نحو احسن انجام دهد. اولین چیزی که باید از هر وزیری انتظار داشت این است که به این سوال توجه کند. در دولت های گذشته شاهد بودیم که اگر وزرا جاه طلبی داشتند در وزارتخانه خودشان بود و وزارتخانه های دیگر را رقیب یا مانع می دانستند. به همین دلیل اوضاع خوب پیش نمی رفت.

وی گفت: مسئولیت اصلی وزیر عضویت در دولت برای حکومت داری است و این ماموریت بخشی است که باید در وزارتخانه خود ادامه دهد. فناوری اطلاعات یکی از خدمات زیربنایی است که جامعه و سایر وزارتخانه ها به آن نیاز مبرم دارند و به همین دلیل همکاری بین نهادی بیش از هر وزارتخانه دیگری احساس می شود.

رستگار افزود: تحول دیجیتال، اقتصاد دیجیتال، هوش مصنوعی و هوش بر عهده وزارت ارتباطات است اما اگر سازمان های دیگر در این زمینه توجیه نشوند، وزارت ارتباطات به تنهایی قادر به اجرای این شاخص ها نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه بر اینترنت اشیا، هوشمندی و افزایش بهره وری تاکید زیادی شده است. افزایش بهره وری دیگر با کار سخت و با دقت بالا به دست نمی آید و سیستم های هوشمند باید به کمک انسان ها بیایند.

رستگار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ستار هاشمی چندین سال معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات بود، دانش خوبی در این زمینه ها دارد. معاون فناوری یکی از آن معاونانی بود که در بخش اجرایی چندان فعال نبود. این معاونت برای حمایت از تحقیق، تولید و توسعه فناوری های پیشرفته ایجاد شد. وقتی هاشمی به آن معاونت رفت، ساز و کار به نوعی بود نبود توانایی انجام کارهای زیادی؛ اما با درایت و تجربه ای که به عنوان معاون فناوری در شرکت ارتباطات زیرساخت به دست آورد، معاونت فناوری و نوآوری را متحول کرد و افرادی که پس از او در این سمت قرار گرفتند به یک بسته منظم دست یافتند.

دبیر اتحادیه مخابرات خاطرنشان کرد: قبل از آمدن هاشمی اغلب این معاونت را نمی شناختند و از جمله او را پژوهشگاه و پژوهشگاه می دیدند، اما «ستاره هاشمی» این معاونت را در زنجیره کار قرار داد تا در دوره های بعد این معاونت بخشی از تصمیم گیری برای توسعه بود.

رستگار تصریح کرد: تمرکز اصلی وزیر ارتباطات باید روی نکاتی باشد که در برنامه هفتم توسعه تدوین شده است. برخی در مورد ادامه کار فیبر نوری صحبت می کنند، باید بگویم که این مقوله یک پروژه است. در زمان دکتر زارع پور این موضوع مطرح شد که بخشی از شبکه ملی اطلاعات بود. به همین دلیل شبکه ملی اطلاعات در اولویت قرار گرفت و سپس صنعت فضایی در اولویت دوم قرار گرفت. در آن زمان توسعه فیبر نوری مهمترین بخش شبکه ملی اطلاعات محسوب می شد. کارهای انجام شده در زمینه فیبر نوری باید به ثمر بنشیند و مردم نتیجه را ببینند.

رستگار تصریح کرد: کار عملیاتی و عملیاتی فیبر نوری توسط بخش خصوصی و اپراتورهای مخابراتی انجام شده است اما اتصال و تحویل به شکل مطلوب انجام نشده و مردم این کار را احساس نکرده اند. این مهم است؛ اما اینکه وزیری این موضوع را به عنوان یکی از اولویت های اصلی خود قرار دهد کمی دلسرد است. وزیر باید اولویت های بالاتری را برای توسعه در نظر بگیرد.

وی گفت: فیلترها و محدودیت هایی که وجود دارد به این معناست که فرقی نمی کند چه نوع کابلی از آن عبور کند و به دست کاربر برسد. هدف وزیر ارتباطات باید اتصال مردم به اینترنت پرسرعت باشد و برای این کار باید در بخش‌های مختلف بهبودهایی ایجاد کند. نیت وزیر مهم است، آیا می خواهند پاداش بالایی بدهند یا خیر؟

روزگار خاطرنشان کرد: در شبکه اصلی ما باید سرویسی با پهنای باند مناسب وجود داشته باشد تا بتوانیم آن را به مردم ارائه کنیم. اینجاست که مردم به پروژه ای مانند فیبر نوری نگاه می کنند، حتی اگر نرخ ها افزایش یابد.

وی گفت: هوشمندسازی امکان حذف هر فضایی را به صورت جزمی و سنتی با ابزارهای کنترلی هوشمند فراهم می کند. اما در این مسیر به بخشی می رسید که باید سطح هوش بالاتری وجود داشته باشد که حجم زیادی از اطلاعات را در مدت زمان کوتاهی تجزیه و تحلیل کند و نتایج را به تصمیم گیرندگان برساند. با احتساب آموزش «ستاره هاشمی» در حوزه هوش مصنوعی، به نظر می رسد گزینه پیشنهادی وزارت ارتباطات برای این بخش مثمر ثمر باشد.

رستگار خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم توسعه بر هوش مصنوعی تاکید شده و زمانبندی برای آن در نظر گرفته شده است که باید متمرکز شود. دانشمندان و متخصصان هوش مصنوعی مانند ستار هاشمی درگیر این موضوع خواهند شد و با توجه به آشنایی خوبشان با این حوزه، نیازی به تحقیق در مورد آن ندارند، می توانند بر اساس دانش خود وارد این حوزه شده و فعالیت کنند.

منبع: ایرنا


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا