اخبار روز

پیش بینی جدید رهبر اتحادیه از قیمت ملک/ قیمت مسکن بخریم یا نه؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، تورم در بازار مسکن به کمتر از یک سوم نرخ تورم سایر کالاها رسیده است. خرداد در سال جاری نرخ رشد قیمت ملک در تهران 9.7 درصد بوده که تورم کل سالانه 35.5 درصد و تورم نقطه به نقطه 31.6 درصد بوده است.

ایسنا در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوارض ناشی از افزایش شدید قیمت ملک طی شش سال اخیر به شکل رکود معاملاتی در آمده است که عارضه‌ای منفی و عملکرد مثبت را برای این بازار به همراه داشته است.

تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل در کوتاه‌مدت نمی‌توان برآورد دقیقی از چهار متغیر مؤثر بر بازار املاک از جمله تورم، بازارهای موازی، امکانات رفاهی مسکن و توانایی متقاضیان برای دریافت وام ارائه کرد. از سوی دیگر آمار به روزی از واحدهای خالی در تهران وجود ندارد.

رکود معاملاتی می تواند منجر به کاهش بازده سرمایه، از دست دادن انگیزه سرمایه گذاری و کاهش فعالیت ساختمانی شود. با این حال، طرف تقاضا این فرصت را می بیند که به تدریج سطح عملکرد خود را به قیمت ملک نزدیک کند. این ممکن است در میان مدت اتفاق بیفتد.

اگرچه دوره تورمی اخیر بازار مسکن که از اوایل سال 1396 آغاز شد، به دلیل پنج ویژگی آن شامل نوسانات دوره ای، رکود تورمی، رکود غیرتورمی، رونق و رکود بین سال های 1396 تا 1393 قابل مقایسه با دوره های قبل نیست، اما تحولات چهار دهه اخیر بازار املاک نشان می دهد که دوره های رکود در بازار املاک به طور متوسط ​​10 تا 12 فصل (حدود سه سال) طول می کشد. اگر رکود بازار مسکن که از ابتدای سال گذشته آغاز شد و حدود 1.5 سال به طول انجامید، مشابه دوره های قبل باشد، احتمالاً رکود این بازار پنج تا هفت فصل دیگر (تقریباً 1.5 تا 2 سال) ادامه خواهد داشت.

از ابتدای سال گذشته، رکود بر بازار مسکن سایه افکنده است. اردیبهشت ماه و خرداد سال گذشته 4 هزار و 359 و 3 هزار و 394 معامله مسکن در تهران انجام شد. این شماره برای اردیبهشت ماه و خرداد در سال جاری به ترتیب 4876 و 3872 تراکنش انجام شد که نشان می دهد تعداد تراکنش ها تقریباً مشابه سال گذشته است. مدتی است خرداد دو سال پیش 13874 قرارداد خرید و فروش ملک در تهران به ثبت رسید.

متوسط ​​قیمت ملک در شهر تهران در سومین ماه سال جاری به مترمربع 85.9 میلیون تومان رسید که نسبت به ماه قبل 1.4 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 9.7 درصد افزایش داشت. این اولین بار در حدود 78 ماه گذشته است که نرخ رشد سالانه قیمت ملک پایتخت تک رقمی شده است. در منطقه پنج، پرمعامله ترین منطقه پایتخت، افزایش منفرد قیمت ملک 5.8 درصد بود، حدود یک ششم تورم عمومی.

شرکت های معاملات ملکی از رکود شدید خرید و فروش ملک در تهران خبر می دهند. خرداد امسال خرداد امسال 3872 معامله مسکن در تهران انجام شد. طبق آمار 11750 مشاور املاک دارای مجوز در تهران مشغول به کار هستند. در واقع به ازای هر سه دفتر املاک یک معامله آپارتمان انجام می شود.

برخی از تحلیلگران بازار مسکن معتقدند تا زمانی که عرضه واحدهای مسکونی موجود در بازار پاسخگوی تقاضا نباشد و تقاضای جدید در بازار ظاهر نشود، رکود به احتمال زیاد ادامه خواهد داشت. اما سوال اینجاست که این رکود تا کی ادامه خواهد داشت. عواملی مانند تعداد واحدهای مسکونی خالی، هزینه ساخت مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر عایدی سرمایه، تورم عمومی، وضعیت بازارهای موازی، سقف عرضه مسکن و توانایی متقاضیان مصرف‌کننده برای دریافت وام مسکن تاثیر می‌گذارد. رونق از این بازار.

یکی یکی از مشکلاتی که در حال حاضر وجود دارد مربوط به نبود واحدهای کوچک با قیمت مناسب است. در حال حاضر حجم وسیعی از واحدهای بالای 100 متر مربع با سطح قیمتی بالغ بر پنج میلیارد تومان به بازار املاک شمال، غرب و شرق تهران عرضه می شود. در حالی که نیروی تقاضای واقعی در محدوده واحدهای 50 تا 80 متری با سقف قیمتی 2 میلیارد تومان است.

کیانوش گودرزی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک، در تحلیل شرایط کنونی بازار گفت: امسال انتظار می رفت که بازار مسکن رونق نسبی داشته باشد، اما امسال وضعیت نسبت به سال گذشته ضعیف شده است ، که در آن است مرداد ما زندگی می کنیم و فضای آرامی در خصوص نقل و انتقالات وجود دارد، اما با افزایش اجاره بها مواجه هستیم.

گدرزی با بیان اینکه قیمت ملک به میلیاردها رسیده است، تصریح کرد: به دلیل گرانی، معاملات به بن بست رسیده است و مردم نمی توانند پیش فروش یا پیش خرید کنند تا توسعه یک بازار مستلزم زمان باشد. فکر می کنم حدود یک سال طول بکشد تا مسکن از رکود خارج شود. البته به شرطی که بازار مسکن باشد و قیمت ها بالا نرود.

223225

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا