اخبار روز

دلار تهران در مدار 60


به گزارش مانیبان، روز دوشنبه قیمت دلار در بازار آزاد با افزایش 550 تومانی به 60 هزار تومان رسید که به گفته برخی تحلیلگران بورسی، این ارز در ماه های اخیر به نقطه تعادل رسیده است. با در نظر گرفتن نوسانات اقتصادی و وجود برخی ریسک ها در بازار، محدوده قیمتی 59 هزار و 500 تا 60 هزار و 500 تومان را می توان نقطه آرامش بازار دانست.

به گزارش دنیای اقتصاد، دلار آزاد در کانال 59 هزار تومان دوام نیاورد. پس از یک روز معامله این ارز با قیمت 59 هزار و 600 تومان، روز گذشته به پله های اول شبکه 60 بازگشت و همین موضوع باعث شد برخی فعالان بازار نرخ 60 هزار تومانی را به عنوان نرخ تعادلی بازار در نظر بگیرند.

یکی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، نوسانات روانی و انتظارات منفی فعالان اقتصادی و مردم است. پس از تجربه تورم بالا و نوسانات قابل توجه ارز در سال های اخیر، بسیاری از افراد و فعالان اقتصادی به دنبال حفظ ارزش دارایی های خود هستند. این نگرانی ها باعث شده تا حتی با کوچکترین تغییرات در شرایط سیاسی یا اقتصادی، تقاضا برای دلار افزایش یابد.

در هفته های اخیر شایعات و اخبار مربوط به تغییر سیاست های اقتصادی دولت و همچنین افزایش تنش های بین المللی بازار ارز را به شدت تحت تاثیر قرار داده و نقش مهمی در افزایش قیمت دلار داشته است. اما در روزهای اخیر به دلیل گسترش نیافتن درگیری ها، بخشی از شور و نشاط در بازار از بین رفته و نرخ دلار به سطوح پایین قیمتی بازگشت.

اگر نرخ اسکناس آمریکا به 59 هزار و 600 تومان برسد و دوباره روند خود را تغییر دهد، می تواند سیگنال رسیدن به حداقل قیمت را ارسال کند. در نتیجه می توان گفت که نتیجه افزایش و کاهش نیروهای بازار منجر به حضور نرخ دلار در کانال 60 هزار تومانی شده است. اما نگاه به روند کلی نرخ دلار در سال جاری نیز موید این موضوع است.

میانگین نرخ دلار آزاد طی سه ماه زمستان سال گذشته 55 هزار و 135 تومان بود. نرخ این ارز در روزهای پایانی سال به دلیل تقاضای پایان سال به 60 هزار تومان رسید. اما مشاهدات فوق حاکی از آن است که اثر تقاضا در پایان سال با شروع فعالیت رسمی بازار در سال جدید از اواسط فروردین ماه رو به زوال است و حباب دلار در حال کاهش است.

امسال همزمانی این تاریخ با درگیری ایران و رژیم صهیونیستی باعث شد کاهش تقاضا در پایان سال کمتر محسوس باشد و قیمت در حدود 67 هزار تومان در نوسان باشد. پایان اختلافات باعث شد تا نرخ دلار با سطوح قیمتی کانال های 57 و 58 هزار تومان متعادل شود. اما بر اساس نرخ تورم کشور از زمستان سال گذشته، به نظر می رسد ارقام زیر 59 هزار تومان دیگر در بازار رواج ندارد و کانال های 59 و 60 تراز جدید بازار محسوب می شوند.

دیروز دوشنبه 22 ام مرداد طی ماه جاری روند شاخص های پولی در معاملات غیررسمی در بازار تهران رو به افزایش بود. هر ورق اسکناس دلار آزاد شب گذشته با 550 تومان افزایش نسبت به نرخ روز گذشته 60 هزار و 150 تومان معامله شد. یورو و پوند با رشد 65 هزار و 800 و 76 هزار و 850 تومانی به ترتیب 400 و 450 تومان معامله شدند.

بازار سکه در ایران به طور مستقیم تحت تاثیر نرخ ارز است. از آنجایی که ارزش ذاتی هر قطعه ارز طلا برابر است با حاصلضرب نرخ مبادله دلار آزاد بر قیمت جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل اونس به گرم ارز، همبستگی بین نرخ برابری دلار و ارز دیروز نیز در بازار مشهود بود. روز دوشنبه قیمت هر قطعه سکه طلای طرح جدید با 155 هزار تومان افزایش به 41 میلیون و 845 هزار تومان رسید. حباب قیمتی این کالاهای سرمایه ای روز گذشته حدود 7 میلیون و 500 هزار تومان برآورد شد.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا