دانستنی ها

آیا مصرف مولتی ویتامین ها باعث افزایش طول عمر می شود؟

یک مطالعه دقیق نشان داد که مولتی ویتامین های روزانه به افراد کمک نمی کند تا عمر طولانی تری داشته باشند و در واقع ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهند.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، محققان در ایالات متحده سوابق سلامتی نزدیک به 400000 بزرگسال بدون بیماری جدی طولانی مدت را بررسی کردند تا ببینند آیا مولتی ویتامین روزانه خطر مرگ را در دو دهه آینده کاهش می دهد یا خیر. می دهد یا نه؟

افرادی که روزانه یک مولتی ویتامین مصرف می کردند، به جای زندگی طولانی تر، در مقایسه با افرادی که مولتی ویتامین مصرف نمی کردند، بیشتر در طول دوره مطالعه می میرند. این باعث شد که محققان اظهار نظر کنند که “استفاده از مولتی ویتامین برای افزایش طول عمر پشتیبانی نمی شود.”

تقریبا نیمی از بزرگسالان در بریتانیا یک بار در هفته یا بیشتر از یک مولتی ویتامین یا مکمل غذایی استفاده می کنند که بخشی از بازار داخلی بیش از نیم میلیارد پوند در سال است. ارزش بازار جهانی مکمل ها سالانه ده ها میلیارد دلار تخمین زده می شود. یک سوم بزرگسالان در ایالات متحده به امید پیشگیری از بیماری مولتی ویتامین مصرف می کنند.

اما با وجود محبوبیت مولتی ویتامین ها، محققان مزایای سلامتی آنها را زیر سوال برده و حتی هشدار داده اند که مکمل ها می توانند مضر باشند. در حالی که منابع طبیعی بتاکاروتن ممکن است از سرطان محافظت کند، برای مثال مکمل‌های بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی را افزایش دهند، که نشان می‌دهد مکمل‌ها عنصر مهمی را ندارند. در همین حال، آهن اضافه شده به بسیاری از مولتی ویتامین ها می تواند منجر به اضافه بار آهن و افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی، دیابت و زوال عقل شود.

دکتر از موسسه ملی سرطان در مریلند. Erikka Loftfield و همکارانش داده های سه مطالعه بهداشتی بزرگ در ایالات متحده را تجزیه و تحلیل کردند. همه آنها در دهه 1990 راه اندازی شدند و جزئیاتی را در مورد مصرف روزانه مولتی ویتامین شرکت کنندگان جمع آوری کردند. این سوابق شامل 390124 بزرگسال سالم بود که بیش از 20 سال دنبال شدند.

محققان هیچ مدرکی مبنی بر کاهش خطر مرگ و میر در مصرف روزانه مولتی ویتامین پیدا نکردند و در عوض چهار درصد بیشتر از خطر مرگ را در میان مصرف کنندگان در سال های اولیه پیگیری گزارش کردند. خطر مرگ بیشتر ممکن است نشان دهنده آسیبی باشد که مولتی ویتامین ها می توانند ایجاد کنند یا تمایل افراد به شروع مصرف روزانه مولتی ویتامین ها در صورت ابتلا به یک بیماری جدی باشد.

در این زمینه، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن، دکتر. نیل بارنارد گفت ویتامین ها در برخی موارد مفید هستند. از نظر تاریخی، ویتامین C ملوانان را از شر اسکوربوت نجات می‌دهد، در حالی که بتاکاروتن، ویتامین‌های C و E و روی به نظر می‌رسد که دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن را کاهش می‌دهند، که می‌تواند منجر به از دست دادن شدید بینایی شود.

یک مطالعه اولیه در سال 2022 شواهدی را نشان داد که مولتی ویتامین ها ممکن است زوال شناختی را در سنین بالا کاهش دهند، اما تحقیقات بیشتری مورد نیاز بود.

اما به جای مصرف مولتی ویتامین، بارنارد گفت که معتقد است باید غذاهای سالمی بخوریم که طیفی از ریزمغذی‌ها، درشت مغذی‌ها و فیبر را فراهم می‌کنند و چربی اشباع شده و کلسترول را محدود می‌کنند.

یک مکمل ویتامین و مواد معدنی به تنهایی رژیم غذایی ناسالم را برطرف نمی کند، اما اگر فردی در دریافت آنها از غذا مشکل داشته باشد، می تواند به تامین مواد مغذی ضروری کمک کند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا