اخبار روز

آیا یارانه بنزین به کد ملی اختصاص دارد؟


به گزارش مانیبان، پیش از این که صادرکننده بنزین بودیم، اکنون واردکننده شده ایم و سالانه چندین میلیارد دلار در این بخش هزینه می کنیم. به گفته کارشناسان نمی توان با روند فعلی ادامه داد، در حال حاضر سالانه حجم زیادی بنزین تولید می شود و همه از آن استفاده می کنیم. با وجود تولید بالای بنزین در کشور، نیاز به واردات داریم و از این نظر ناراضی هستیم.

کارشناسان بر این باورند که مهار قیمت و پایین بودن قیمت بنزین در کشور یکی از مهم ترین دلایل عدم کنترل مصرف بنزین در کشور است. به گفته آنها باید به سمت اجرای روش های کنترل مصرف حرکت کرد.

بررسی های کارشناسی نشان می دهد که اعمال سهمیه بنزین به ازای هر نفر می تواند راهکار مناسبی برای افزایش عدالت اجتماعی در توزیع یارانه بنزین و کنترل مصرف باشد. با این روش مردم فقط تا حدی می توانند از بنزین یارانه ای استفاده کنند. باید بیشتر از این مقدار در بازار آزاد خرید کنند. بنابراین انگیزه افراد برای مدیریت مصرف افزایش می یابد.

سهمیه بندی بنزین باید بر اساس عدالت باشد

وحید احمدی نماینده مجلس با بیان اینکه طبق گفته رئیس جمهور در دولت چهاردهم بنزین را افزایش نمی دهیم، اما بنزین در قالب سهمیه بندی با عدالت اجتماعی تخصیص سهم همه در اختیار مردم قرار می گیرد. بنزین یارانه ای، اتفاقات خوبی می افتد. در این چارچوب همه بدون توجه به اینکه وسیله نقلیه داشته باشند یا نداشته باشند از سهمیه بنزین سود می برند.

وی ادامه داد: در طرح تخصیص سهمیه بنزین به هر نفر به جای اختصاص بنزین برای هر خودرو به هر نفر مقدار مشخصی بنزین یارانه ای تعلق می گیرد. افرادی که بیش از این سهمیه مصرف می کنند باید آن را در بازار آزاد خریداری کنند. کسانی که بنزین باقی مانده می توانند در این بازار آزاد بفروشند.

این عضو شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعیین سهمیه بنزین برای هر فرد نزدیک به عدالت است. در شرایط فعلی کسانی که تسهیلات بیشتری دارند از بنزین یارانه ای بیشتری استفاده می کنند. اما کسانی که خودرو ندارند از این یارانه بهره نمی برند. اگر دولت بتواند برنامه ریزی درست و واقعی در زمینه اختصاص سهمیه بنزین به مردم داشته باشد و آن را اجرایی کند، شاهد انصاف بیشتر در توزیع یارانه بنزین خواهیم بود.

امکان کنترل مصرف با دادن بنزین به هر فرد

احمدی گفت: در طرح تخصیص سهمیه بنزین به مردم، مردم با توجه به دارایی و مصرف خود هزینه آن را پرداخت می کنند و فقرا بیشترین بهره را از این یارانه می برند. در این شرایط کم کم افرادی که هزینه بالایی دارند آن را به قیمت واقعی می خرند و از این نظر مصرف کنترل می شود.

وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به ازای هر نفر نه تنها از نظر عدالت اجتماعی به نفع ماست، بلکه از نظر کنترل مصرف نیز به نفع کشور است. وقتی مردم بدانند که فقط مقدار مشخصی بنزین یارانه ای در اختیار دارند و باید بیشتر از این مقدار را به قیمت آزاد بخرند، قطعا مصرف خود را کنترل خواهند کرد.

حل مشکل خودروهای سواری انفرادی

عضو شورای اسلامی با اشاره به اینکه با کمک بنزین به ازای هر نفر علاوه بر بهینه سازی مصرف به دلیل مزایای صرفه جویی در مصرف بنزین و صرفه اقتصادی، مشکل خودروهای سواری تک نفره و ضایعات بنزین نیز برطرف می شود. در طرح اختصاص سهمیه بنزین به مردم، بازار ثانویه ایجاد می شود و مردم می توانند در این بازار بنزین بخرند و بفروشند. در این بازار قیمت بنزین واقعی می شود. در حال حاضر قیمت یک بطری آب معدنی چندین برابر یک لیتر بنزین است، در این شرایط بدیهی است که مردم کنترلی بر مصرف خود ندارند. اما وقتی قیمت ها واقعی می شوند، مردم مصرف را مدیریت می کنند.

دولت چهاردهم باید برنامه مدون در مورد بنزین ارائه دهد

وی ادامه داد: روندهایی که در بالا توضیح داده شد در نهایت به نفع کل کشور است و منافع ما را حفظ می کند. بنابراین لازم است دولت چهاردهم برای اجرای طرح تخصیص سهمیه بنزین به ازای هر نفر برنامه مدونی داشته باشد.

احمدی گفت: دولت باید علاوه بر اعمال روش تخصیص سهمیه بنزین به ازای هر نفر، برای ارتقای فرهنگ مصرف نیز اقداماتی را انجام دهد. حامل های انرژی باید به عنوان سرمایه ملی برای مردم جایگاه ویژه ای داشته باشند و از هدر رفت آنها جلوگیری شود.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا