دانستنی ها

ظهور سرزمینی جدید برای زندگی جدید

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، ذوب شدن یخچال های طبیعی در قطب جنوب نه تنها خطر افزایش 5 متری سطح آب دریاها را به همراه دارد، بلکه خشکی جدیدی به وسعت یک کشور کوچک را نمایان می کند.

این سرزمین های تازه کشف شده، که قبلاً توسط ارگانیسم ها مستعمره شده بودند، ممکن است شرایط زندگی جدیدی را در منطقه ایجاد کنند.

تحقیقات نشان می دهد که با ذوب شدن یخ های این منطقه، جلبک ها و سیانوباکتری ها اولین موجوداتی هستند که در این خاک ها ظاهر می شوند و محیط مناسبی را برای رشد سایر موجودات ایجاد می کنند.

به تدریج گلسنگ ها و خزه ها نیز به این سرزمین ها مهاجرت می کنند و آنها را خانه خود می کنند، این روند طبیعی ممکن است در نهایت منجر به حضور گیاهان بزرگتر و متنوع تر در این منطقه شود.

در حال حاضر تنها دو گونه گیاهی بومی قطب جنوب وجود دارد که دانه های خود را با باد پراکنده می کنند و برای گرده افشانی نیازی به حیوانات یا حشرات ندارند.

اما تغییرات آب و هوایی بیش از 100 گونه گیاهی جدید را وارد این منطقه کرده است. برخی از این گیاهان توانسته اند زنده بمانند و گسترش پیدا کنند و اکنون به مناطق جنوبی قطب جنوب راه پیدا کرده اند.

دانشمندان اخیرا اولین نقشه از پوشش گیاهی سبز در قاره قطب جنوب را تهیه کردند. این نقشه نشان می دهد که تنها 0.12 درصد از کل منطقه عاری از یخ قطب جنوب دارای پوشش گیاهی است.

این محیط بکر نه تنها ارزش حفاظت را دارد، بلکه نقش مهمی در تنظیم آب و هوای جهانی و الگوهای آب و هوایی دارد. ناپدید شدن کلاهک های یخی قطب جنوب می تواند تغییرات عمده ای در سیاره ما ایجاد کند.

محققان از این نقشه ها برای ردیابی تغییرات عمده در الگوهای توزیع پوشش گیاهی استفاده می کنند.

پوشش گیاهی در قطب جنوب با سخت ترین شرایط زندگی مواجه است و تنها جاندارانی که سرسخت ترین هستند می توانند در اینجا رشد کنند. آینده این گیاهان در مواجهه با تغییرات آب و هوایی هنوز نامشخص است، اما محققان اکنون می دانند کجا به دنبال آنها باشند و می توانند اقدامات خاص تری برای محافظت از آنها انجام دهند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا