اخبار روز

هدیه دولت جدید به زنان خانه دار

وام | در شرایطی که با تدوین طرح «بیمه کامل زنان خانه دار» محدودیتی برای بیمه این زنان وجود ندارد، تنها 400 هزار زن خانه دار بیمه اجتماعی شده اند.

«در تمام این سال‌ها زندگی‌ام را صرف خدمت به سامون در خانه، آشپزی و بزرگ کردن پنج فرزند بزرگ و نیمه بزرگ کرده‌ام. اما شوهرم شوهرم ماند و خانه، بدون حقوق. اگر من هم مثل خواهرم سر کار می رفتم، حداقل حقوق بازنشستگی داشتم.

مرتضی حسینی معاون سازمان تامین اجتماعی روز چهارشنبه ۷ تیرماه گفت: بیش از ۴۰۰ هزار زن و دختر خانه دار از طریق خدمات سازمان تامین اجتماعی بیمه می شوند. بر اساس آخرین تحقیقات وزارت کار و امور اجتماعی از سال 1400 تعداد زنان خانه دار در حال حاضر حدود 25 میلیون نفر و میانگین سنی آنها حدود 40 سال است.

زنان خانه دار حدود 62 درصد جمعیت زنان و حدود 80 درصد زنان متاهل را تشکیل می دهند.

در سال 1386 بخشنامه بیمه زنان خانه دار برای اولین بار توسط تامین اجتماعی ایجاد شد اما در اوایل سال 1403 طرح جدیدی به نام “بیمه کامل زنان خانه دار” به زنان خانه دار اجازه می دهد تا از مزایای نامحدودی مانند مستمری، فوت، ازکارافتادگی و بارداری بهره مند شوند.

حق بیمه زنان خانه دار دارای سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد است که البته در تمامی این نرخ ها علاوه بر مبلغ پرداختی بیمه شده، سهم دولت ۲ درصد است.

زنان خانه دار حداقل نیمی از وقت و انرژی خود را صرف کارهای بدون مزد در خانه می کنند، جایی که کارشان حرفه محسوب نمی شود و جامعه از ارزش آن غافل است. اکنون به گفته کارشناسان، مشاغل خانگی ستون فقرات اقتصاد است زیرا خدمات رایگانی را ارائه می دهد که اکثریت جمعیت شاغل به آن نیاز دارند.

ریحانه رحمانی پور، پژوهشگر اقتصادی معتقد است بسیاری از زنان به دلیل اینکه در سنین بالاتر مستمری می گیرند، در سنین پایین وارد نیروی کار می شوند، اما با طرح بیمه زنان خانه دار، بسیاری می توانند خانه داری، مادری و همسری را به جای هر شغل دیگری انتخاب کنند.

اما نگار کریم پور، پژوهشگر زنان می گوید: تدوین این طرح بدون حمایت مالی برای پرداخت حق بیمه آنچنان که باید کارآمد نیست. زیرا پرداخت حق بیمه برای زنان خانه دار بدون شغل و بدون درآمد سخت است و تعداد اندک زنان خانه دار بیمه شده موید این امر است.

وحید برسیاه، پژوهشگر بهزیستی و تامین اجتماعی، ایجاد نظام حمایتی از زنان خانه دار و تعیین سازوکارهای آن را ضروری می داند و می گوید: بار مالی حمایت بیمه ای از حدود 25 میلیون زن خانه دار بر دوش دولت بسیار قابل توجه است و نمی تواند باشد. وی در زمینه حمایت حداکثری دولت از زنان خانه دار نگاهی آرمان گرایانه و غیرواقعی داشت، اما می توان با تفکیک و اولویت بندی با توجه به سن پرداخت کننده بیمه، تجرد یا ازدواج، عشر خانوار، تصمیم گیری را تغییر داد. و موارد دیگر از این دست برای کودکان، اولویت دادن به کمک در پرداخت حق بیمه موثر است.

برخلاف بسیاری از برنامه های تسهیلات بانک های مختلف که به صورت آنلاین و آفلاین پرداخت می شود، وام های فوری برای زنان به روش سنتی ارائه می شود. خانم های متقاضی این وام باید اصل مدارک شناسایی خود مانند شناسنامه و کارت شناسایی همراه با مدارک مربوط به ضامن از قبیل: ب ـ سند دادگستری یا تأیید اشتغال، مدارک شناسایی ضامن از قبیل. ب. درخواست وام، به بانک مراجعه کنید.

وام بانکی برای بانوان دی

وام بانکی برای بانوان دی به مشتریان زن این بانک اعم از خانه دار و شاغل اعطا می شود و وام گیرنده باید حداقل دو میلیون تومان در این بانک سپرده داشته باشد و حداقل سه ماه به طور متوسط ​​حساب باز کند. این وام در قالب کارت اعتباری 50 میلیون تومانی در اختیار وام گیرنده قرار می گیرد.

نرخ سود این وام 23 درصد و حداکثر مدت بازپرداخت 36 ماه است. بنابراین مبلغ هر قسط یک میلیون و 935000 تومان است. این وام با ارائه ضامن رسمی تضمین می شود و پنج درصد از مبلغ سپرده اولیه توسط بانک نرد تا زمان بازپرداخت کامل وام مسدود می شود. همچنین امکان انتقال این وام از زنان شاغل به سایر اعضای خانواده وجود دارد.

طرح بانوی ایرانی بانک کشاورزی

حداکثر مبلغ وام طرح بانک ایرانی 200 میلیون تومان و مدت بازپرداخت آن تا 36 ماه است. متقاضیان دریافت وام 200 میلیون تومانی باید در 6 ماه به طور متوسط ​​40 میلیون تومان سپرده داشته باشند و این سپرده بلوکه نمی شود.

نرخ سود این وام 23 درصد، هر قسط این وام هفت میلیون و 741 هزار تومان و کل سود و اصل مبلغ 278 میلیون و 810 هزار تومان است. بازپرداخت این وام نیز با مشارکت ضامن رسمی تضمین می شود.

البته متقاضیان می توانند از بانک ارضی وام 100 میلیون تومانی با مدت بازپرداخت 24 ماهه با میانگین سپرده 25 میلیون تومانی به مدت چهار ماه نیز دریافت کنند.

هرکس می خواهد از بانک تجارت 200 میلیون تومان وام بگیرد تماس بگیرد یکی از شعب این گروه قبلاً سپرده کوتاه مدت عادی یا جاری افتتاح کرده اند و میانگین مدت حساب حداقل سه تا نه ماهه دارند. در این مدت و در مدت بازپرداخت اقساط وام، در صورت عدم استفاده از حساب، بانک پنج درصد سود به مبلغ سرمایه دریافت می کند تا وام گیرنده متحمل ضرر نشود. پس از دریافت وام، افراد بسته به شرایط و ضوابط می توانند در 12، 24 یا 36 ماه نسبت به پرداخت اقساط اقدام کنند.

مبلغ هر قسط بسته به مبلغ وام، نرخ سود و مدت بازپرداخت 36 ماهه 7 میلیون و 741 هزار و 944 تومان است. سود کل تسهیلات 78 میلیون و 709 هزار و 995 تومان خواهد بود. مجموع سرمایه گذاری و سود آن 280 میلیون و 809 هزار و 995 تومان خواهد بود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا