اخبار روز

آیا فکر زیاد به مغز آسیب می زند؟

جدیدترین یافته های محققان هلندی می گوید که تفکر قوی می تواند سلامت مغز را به خطر بیندازد و به این اندام مهم آسیب برساند! موضوعی که متخصصان مغز و اعصاب با تردید به آن نگاه می کنند.

به گزارش همشهری آنلاین، مطالعه جدید محققان هلندی نشان می دهد افرادی که پیشانی خود را می مالند و شکایت می کنند که مشکل پیچیده ای باعث آسیب مغزی شده است، اغراق آمیز نیست. مشکلی که دو متخصص مغز و اعصاب آن را رد کرده اند.

زیاد فکر نمیکنی؟

دکتر مسعود صابری، فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب می گوید: تا به حال چنین چیزی را در هیچ کجا ندیده ام. به هر حال، زیاد فکر کردن یا زیاد خواندن می تواند از بروز بسیاری از بیماری ها مانند آلزایمر جلوگیری کند. آیا فکر زیاد به مغز آسیب می زند؟

این جراح مغز و اعصاب ادامه می دهد: تفکر شدید یا زیاد به خودی خود آسیبی به مغز وارد نمی کند اما علائم و مشکلات دیگری را ایجاد می کند که بر سلامت فرد تأثیر منفی می گذارد. به عنوان مثال تکرار مداوم اخبار منفی می تواند منجر به اضطراب و افسردگی شود، اما افکار مثبت و حتی فکر زیاد نه تنها به مغز آسیب نمی رساند، بلکه برای مغز نیز بسیار مفید است.

محققان هلندی در مطالعه اخیر خود گزارش دادند که به نظر می رسد فعالیت ذهنی در بسیاری از موقعیت ها با احساسات ناخوشایند همراه است. در واقع، نتایج نشان می‌دهد که هر چه فرد تلاش ذهنی بیشتری انجام دهد، احساسات بیشتری مانند ناامیدی، تحریک‌پذیری، استرس یا عصبانیت را تجربه می‌کند. دکتر صابری در این زمینه می گوید: اولاً این یک رویکرد روانپزشکی است. دوم اینکه هیچ دلیلی وجود ندارد که مغز به دلیل احساسات ناخوشایند روانی آسیب ببیند.

دکتر بابک زمانی، جراح مغز و اعصاب نیز می گوید: اضافه بار مغز را تقویت می کند و این که فکر بیش از حد به مغز آسیب می زند، بیهوده است و مبنای علمی ندارد. اگر باعث اضطراب و افسردگی شود، اینها اثرات روانی است نه اثرات مغزی. بیماری روانی ربطی به مغز ندارد.

مغز نیز به استراحت نیاز دارد

کارشناسان معتقدند اگرچه مغز انسان مانند هر عضو دیگری برای انجام کارهای پیچیده طراحی شده است، اما نیاز به استراحت و مراقبت دارد و اضافه بار منجر به خستگی ذهنی، اضطراب، استرس، افسردگی، بی خوابی، کاهش تمرکز و کاهش توانایی تصمیم گیری می شود. بنابراین توصیه می شود از روش هایی مانند مدیریت استرس، مدیتیشن، تمرینات تمدد اعصاب و استراحت های منظم برای جلوگیری از مشکلات ناشی از تفکر زیاد استفاده کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا