اخبار روز

بیماری دیسک و گردن درد چیست؟

هیچ چیز برای همیشه ماندگار نیست، به خصوص بدن انسان. چندین دهه خم شدن، بلند کردن و چرخاندن می تواند فشار زیادی به گردن شما وارد کند. با وجود تمام این استرس های مکرر، جای تعجب نیست که حدود دو سوم مردم در مقطعی از زندگی خود دچار گردن درد می شوند. با این حال، بیماری دیسک چیزی بیش از درد گردن است.

به گزارش نمناک، یک فرآیند دژنراتیو می تواند باعث درد ارجاعی و همچنین بی حسی و ضعف در شانه ها، بازوها و دست ها شود. این علائم و از دست دادن تحرک می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی، خانواده و کیفیت زندگی شما داشته باشد.

دیسک گردن: ضربه گیر طبیعی

ستون فقرات گردنی در گردن شما از هفت استخوان به نام مهره تشکیل شده است که دیسک هایی حاوی یک ماده هستند. ژله بالش پر شده است. دیسک گردن شما تضمین می کند که گردن شما به راحتی و روان حرکت می کند. بدون دیسک های بین مهره ای، ستون فقرات بسیار خشک می شود.

بالش ها به عنوان ضربه گیر نیز عمل می کنند. با گذشت زمان، این جاذب طبیعی فرسوده شده و می تواند شروع به پوسیدگی کند. فضای بین مهره‌ها نازک‌تر می‌شود و ریشه‌های عصبی فشرده می‌شوند. به این فرآیند بیماری دیسک دژنراتیو می گویند.

تحقیقات نشان می دهد که حدود 25 درصد افراد زیر 40 سال بدون علامت و 60 درصد بالای 40 سال درجاتی از این بیماری را دارند. با پیشرفت بیماری، گردن کمتر انعطاف‌پذیر می‌شود و ممکن است گردن درد و سفتی، به‌ویژه در پایان روز را تجربه کنید.

ستون فقرات گردنی بالای 40

هنگامی که دیسک پاره می شود یا بیرون می زند، به نخاع یا ریشه های عصبی فشار وارد می کند. اگرچه بیماری دیسک به طور کلی یک روند کند است، فتق دیسک گاهی اوقات ممکن است پس از آسیب یا ضربه به گردن ایجاد شود.

شایع ترین و بارزترین علائم دژنراسیون دیسک گردن درد و سفتی است. چه زمانی یکی از آنجایی که این وضعیت به یک یا چند عصب که از طناب نخاعی می گذرد، فشار می آورد، ممکن است درد، بی حسی یا ضعف در شانه ها، بازوها و دستان خود احساس کنید.

تشخیص بیماری دژنراتیو دیسک

برای تشخیص بیماری دژنراتیو دیسک شما، پزشک ابتدا یک سابقه پزشکی می گیرد تا متوجه شود علائم شما چقدر شدید است و چه عواملی باعث بهبود یا بدتر شدن آنها می شود. در صورتی که دست و بازوها تحت تأثیر قرار گیرند، احتمالاً یک آزمایش عصبی برای احساس در بازوها و دستان خود خواهید داشت.

معاینات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، ام آر آیو سی تی اسکن این می تواند به پزشک کمک کند تا نخاع شما را تجسم کند تا به علت گردن درد شما برسد.

در صورت ابتلا به بیماری دژنراتیو دیسک چه باید کرد؟

حتی اگر بیماری دژنراتیو دیسک یا فتق دیسک دارید، شانس خوبی برای درمان آن بدون جراحی وجود دارد. خط اول درمان این بیماری ها مصرف مسکن ها از جمله استامینوفن و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن است

این داروها می توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. اگر این داروها بدون نسخه تجویز شوند و تاثیری نداشته باشند، پزشک ممکن است استروئید یا سایر داروها را تجویز کند.

فیزیوتراپی یکی دیگر از گزینه های درمانی برای بیماری دیسک بین مهره ای است. درمانگر ممکن است از کشش و انقباض ستون فقرات گردنی استفاده کند یا به آرامی عضلات و مفاصل را برای تسکین درد و سفتی شما دستکاری کند. علاوه بر این، درمانگر می تواند به شما کمک کند دامنه حرکتی خود را افزایش دهید و حرکات و وضعیت های ورزشی را برای تسکین گردن درد با این درمان های محافظه کارانه نشان دهید.

درمان دیسک گردن یا دژنراسیون دیسک با فیزیوتراپی

اگر شما نیز بی حسی یا ضعف قابل توجهی را تجربه کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. شما و پزشکتان باید مرحله بعدی درمان را در نظر بگیرید. جراحی یک گزینه درمانی است و تصمیم گیری در مورد اینکه آیا به آن نیاز دارید اغلب یک فرآیند ذهنی است.

برخی افراد می توانند درد و بی حسی بیشتری را نسبت به دیگران تحمل کنند. پزشکان سعی می کنند حداقل شش هفته به بیماران فرصت دهند [قبل از جراحی] صبر کنید، زیرا اکثر بیماران ظرف شش هفته بهبود می یابند.

مهمترین عمل برای بیماری دژنراتیو دیسک دیسککتومی است. در طی این فرآیند، جراح دیسک در حال خراب شدن را برمی دارد. دیسککتومی اغلب با جایگزینی دیسک مصنوعی انجام می شود که در آن یک دیسک فلزی در محل دیسک قرار می گیرد.

دیسککتومی را می توان با فیوژن ستون فقرات گردنی نیز انجام داد، که در آن یک قطعه کوچک استخوان در فضای بین مهره ها قرار می گیرد. با بهبودی استخوان، با مهره های بالا و پایین ترمیم می شود.

پس از بهبودی بیماری دژنراتیو دیسک

  • گردن خود را در وضعیت سالم نگه دارید.
  • ممکن است از چند هفته طول بکشد تا گردن درد شما از بین برود تا سه ماه تا یک سال طول بکشد تا استخوان پس از جراحی بهبود یابد.
  • وقتی فردی مشکل ستون فقرات دارد، پزشکان به سلامت طولانی مدت ستون فقرات فکر می کنند و به فرد کمک می کنند تا از مشکلات بعدی جلوگیری کند.
  • این بیماری اغلب مرتبط با افزایش سن و انحطاط دیسک بین مهره ای نیز می تواند تحت تأثیر عوامل سبک زندگی قرار گیرد.
  • برای اطمینان از سلامت ستون فقرات خود، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.
  • دود سیگار و استعمال دخانیات یک عامل خطر برای بیماری دیسک بین مهره ای است.
  • همچنین به وضعیت بدن خود توجه کنید، همیشه گردن خود را صاف نگه دارید و کمر خود را به خوبی حمایت کنید.
  • اگر چه درد گردن به دلیل بیماری دیسک دژنراتیو می تواند عود کند، اما اگر به خوبی از گردن و بقیه بدن خود مراقبت کنید، خطر وقوع آن به میزان قابل توجهی کمتر است.

تفاوت دیسک گردن و آرتریت گردن چیست؟

آرتریت در گردن زمانی رخ می دهد که غضروف اطراف مفاصل پاره می شود و حرکت صاف و آسان استخوان ها را دشوار می کند و در نهایت منجر به تورم و درد در مفاصل می شود. هنگامی که این اتفاق در مهره های گردنی رخ می دهد، آرتریت گردن نامیده می شود. در برخی موارد، آسیب غضروف که به عنوان آرتروز گردن شناخته می شود، ممکن است به دلیل بیماری های مخرب رخ دهد.

برای توضیح: پشت هر مهره دو مفصل کوچک گردن وجود دارد که امکان حرکت به جلو، عقب و خم شدن را فراهم می کند. این مفاصل دارای غضروف در سطوح بالا و پایین هستند تا از قسمت های پشتی استخوان های ستون فقرات محافظت کنند.

در نبود غضروف و استخوان در مقابل یکدیگر حرکت می کنند و باعث ساییدگی، التهاب و درد می شوند که در نهایت منجر به آرتریت گردن می شود. با این حال، دیسک بین مهره ای از یک لایه بافته شده از الیاف غضروف ساخته شده است که هم سخت و هم انعطاف پذیر است و درون این لایه فیبری حلقه ای شکل با یک ماده ژل پروتئینی نرم پر شده است که می تواند ضربه را جذب کند. استرس از طریق دیسکت تحویل داده می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا