اخبار روز

عصب شناس: به پهلو بخوابید

با افزایش سن، تمرکز، متمرکز ماندن، حل مشکلات و انجام سایر فعالیت های شناختی دشوارتر می شود که در بهترین حالت ممکن است ناامید کننده باشد. با این حال، اگر با چنین موقعیتی مواجه شدید، بدانید که تنها نیستید و در مقطعی همه افراد تا حدودی تحت تاثیر زوال شناختی مغز قرار خواهند گرفت.

به گزارش ایندیپندنت، احتمالاً برخی از روش هایی را شنیده اید که می توان از آنها برای جلوگیری از زوال شناختی استفاده کرد یا حتی آن ها را امتحان کرد. به عنوان مثال، ورزش قلبی با کاهش خطر زوال عقل همراه است یا ترک سیگار و مصرف ویتامین های B به حفظ قدرت ذهنی کمک می کند. اما آیا می دانستید که الگوهای خواب هم همینطور است؟ یکی آیا این یکی از عواملی است که بر بدتر شدن عملکرد شناختی مغز تأثیر می گذارد؟

بله؛ به گفته دانشمندان علوم اعصاب و تحقیقات علمی، تأثیر نحوه دراز کشیدن در رختخواب فراتر از استراحت و رفاه بدن است. برنامه خواب شما می تواند بر عملکردهای روزانه بدن شما تأثیر بگذارد که به نوبه خود بر چیزهایی مانند حافظه تأثیر می گذارد. اما بهترین و بدترین حالت خوابیدن چیست؟ Veriwolhelt در گزارشی به این موضوع پرداخت.

دکتر متخصص خواب می گوید: «خوابیدن به پهلو، به خصوص پهلوی چپ، به دلایل زیادی مهم است، به ویژه تأثیر آن بر سلامت شناختی. کریس آلن.

وی ادامه می دهد: از آنجایی که این سوال همچنان در حال بررسی است، نظر قطعی در مورد فواید دقیق این روش وجود ندارد، اما تحقیقات از وجود رابطه معنادار بین آنها خبر می دهد.

دکتر استیو لوریس، متخصص مغز و اعصاب، همچنین می‌گوید: «اگرچه اطلاعات دقیق انسانی هنوز در دسترس نیست، اما مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلو می‌تواند ضایعات مغزی (حذف مواد زائد و سموم) را تا ۲۵ درصد در مقایسه با سایر وضعیت‌ها کاهش دهد. . این نشان می دهد که خوابیدن به پهلو می تواند نقش مهمی در بهبود سلامت شناختی مغز در طولانی مدت داشته باشد.

البته کارشناسان تاکید می کنند که این اثر علت و معلولی نیست، بلکه یک ارتباط احتمالی است و برای ارزیابی کامل این احتمال نیاز به تحقیقات بیشتر است.

با این حال، با فرض صحت نتایج، کارشناسان توضیح داده اند که چرا خوابیدن به پهلو ممکن است موثر باشد.

بر این اساس، بدن هنگام دراز کشیدن به پهلو، سموم را به طور موثرتری دفع می کند. مطالعات نشان داده اند که سیستم دفع مواد زائد مغز (گلیمفاتیک) مسئول از بین بردن پروتئین بتا آمیلوئید است که در بیماری آلزایمر نقش دارد.

به گفته متخصصان، فرآیند پاکسازی مغز در درجه اول در شب اتفاق می افتد و وضعیت خواب می تواند بر حرکت خون و مایع مغزی نخاعی در مغز تأثیر بگذارد و خوابیدن به پهلو باعث بهبود خروج مایع مغزی نخاعی می شود.

خوابیدن به پهلو نیز خطر آپنه خواب را کاهش می دهد. آپنه خواب زمانی اتفاق می افتد که تنفس فرد به طور تصادفی متوقف می شود و در طول خواب دوباره شروع می شود. به گفته متخصصان، این مشکل اکسیژن رسانی به مغز را کاهش می دهد و بر زوال شناختی تأثیر می گذارد. خوابیدن به پهلو باعث تسهیل گردش خون می شود که برای سلامت و عملکرد مغز ضروری است.

بدترین برنامه خواب برای سلامت مغز چیست؟

شما همیشه نمی توانید نحوه خواب خود را کنترل کنید، اما دکتر. آلن می گوید که دو حالت خوابیدن چندان مفید نیستند. یکی خوابیدن به پشت (قوس دار) می تواند خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد. این اختلال خواب باعث توقف موقت تنفس و کاهش اکسیژن رسانی به مغز می شود و کیفیت خواب و عملکردهای شناختی مغز را تحت تاثیر قرار می دهد.

علاوه بر این، یک مطالعه در سال 2023 یک “ارتباط نسبتا قوی” بین خوابیدن به پشت و تخریب عصبی در بسیاری از مشکلات شناختی مغز مانند آلزایمر، پارکینسون و سایر بیماری‌ها را نشان داد.

خوابیدن به پشت یکی دیگر از مدل های نامناسب است که می تواند به طور موثری از خروپف جلوگیری کند، اما می تواند به گردن و ستون فقرات فشار وارد کند و بر روند پاکسازی گلیمفاتیک مغز تأثیر بگذارد.

نکات خواب بیشتر برای عملکرد شناختی سالم مغز

اگرچه تأثیر خواب پهلو در جلوگیری از زوال شناختی به طور علمی تأیید نشده است، متخصصان به طور کلی به ارتباط بین خواب و عملکرد شناختی مغز اشاره می کنند. به گفته آنها، خواب کافی برای عملکرد شناختی مغز بسیار مهم است و نقش کلیدی در بهبود حافظه و مدیریت اثرات متابولیک مقابله با “آسیب مغزی” ایفا می کند.

خواب خوب شبانه همچنین باعث بازسازی مغز و مشکلات شناختی، رشد و بلوغ مغز در طول زندگی و تنظیم هیجانی می شود.

برای خواب آرام، کارشناسان توصیه می کنند که یک برنامه خواب ثابت داشته باشید. یعنی هر شب سر ساعت معینی بخوابید و در ساعت مشخصی بیدار شوید تا ساعت درونی بدنتان تنظیم شود.

همچنین از چیزهایی مانند کافئین، الکل، غذای سنگین یا تماشای صفحه های دیجیتال مانند تلفن یا تلویزیون قبل از خواب اجتناب کنید زیرا این موارد باعث اختلال در خواب مفید هفت تا هشت ساعته می شود. توصیه می شود محیط را برای خواب مناسب کنید. یک محیط خوب خواب اغلب خنک، تاریک، راحت و ساکت در یک تخت راحت در اتاقی با پرده های کاملا بسته است. مدیتیشن و تمرینات تنفسی که ذهن را آرام می کند نیز مفید است.

کارشناسان تاکید می کنند که خواب خوب نقش تعیین کننده ای در احیای فعالیت مغز و بدن دارد و اگر مشکلات خواب جدی دارید، حتما باید با یک متخصص مشورت کنید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا