اخبار خودرو

خداحافظی با علی آبادی ؛ مردی که جسارت برقی سازی را داشت

خداحافظی با علی آبادی ؛ مردی که جسارت برقی سازی را داشت

با روی کار آمدن دولت جدید باید با عباس علی آبادی وزیر صمت فعلی خداحافظی کنیم. در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف وزارت ایشان از منظر خودرویی می پردازیم.

عباس علی آبادی وزیر صمت دولت سیزدهم است که روزهای پایانی خود را می گذراند. همان که در سال 1402 جایگزین سیدرضا فاطمی امین شد تا مسیر بهتری را برای صنعت و معدن و تجارت کشور ترسیم کند. البته عمر وزارت علی آبادی نیز با شهادت ابراهیم رئیسی بسیار طولانی است. نبود و حالا باید منتظر وزیر پیشنهادی دولت باشیم. پزشکیان عباس علی آبادی باشد یکی وی با سابقه حضور در پروژه های جهادی و بزرگ نیروگاهی وارد وزارت صمت شد و سابقه طولانی به عنوان مدیرعامل گروه مپنا داشت. باید بپذیریم که عباس علی آبادی یکی او از معدود وزرای دولت سیزدهم بود که تا حد زیادی حوزه کاری خود را می شناخت و در آن کار کرده بود. 23 خرداد سال 1402 زمانی بود که از مجلس رای اعتماد گرفت و وزارت صمت شد و حالا وقت خداحافظی زودهنگام فرا رسیده است. در زیر به بررسی فعالیت وی در این مدت در بحث صنعت و بازار خودرو می پردازیم.

شجاعت برق رسانی

برق رسانی سال هاست که در حال انجام است یکی این یکی از مهم ترین کانون ها در صنعت خودروسازی جهانی محسوب می شود. پیش از روی کار آمدن عباس علی آبادی، وزرای قبلی صمت نیز در خصوص لزوم برق رسانی اظهار نظر کردند، اما سخنان آنها هرگز محقق نشد. لازم به یادآوری است که در سال‌های قبل از علی‌آبادی، چند وزیر نمونه‌های اولیه خودروهای برقی را ارائه کردند و در سخنان خود از لزوم سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها صحبت کردند. اما در عمل این علی آبادی بود که به صورت رسمی و جدی پروژه برق رسانی را آغاز کرد. اگرچه هنوز زیرساخت های خاصی برای خودروهای برقی در کشور ما وجود نداشت و چالش های زیادی از این نظر وجود داشت، اما علی آبادی به خوبی فهمید که برای شروع این روند دیگر دیر شده است و حتی پروژه برقی سازی ناقص و با نقص های فراوان پیش رفته است. در دوران وزارت وی واردات خودروهای برقی آغاز شد و نرخ این خودروها تا حد امکان پایین در نظر گرفته شد. بر این اساس، عملکرد علی آبادی و شروع آن به برق‌رسانی در کشوری که مسئولان آن نیاز به این روند را به درستی درک نکرده‌اند، قابل تقدیر است. باید گفت که عباس علی آبادی در برقی سازی جسارت زیادی داشت و اگر روزی در ایران از خودروهای برقی به صورت روتین استفاده شود، بدون شک علی آبادی نقش مهمی در این روند داشت. البته باید دید وزرای بعدی چه رویکردی را در پیش خواهند گرفت و چقدر در این روند جدی هستند، اما از آنجایی که سرمایه گذاری های اولیه در این بخش انجام شد و این روند به نوعی آغاز شد، وزیر بعدی (توسط یا در بابا) هادی ادامه این راه است و این باعث می شود نام علی آبادی به عنوان آغازگر این راه برجسته شود و رشادت های او ستودنی است.

تغییرات آهسته و دیرهنگام در بدنه صنعت

ثبات مدیریت حلقه مفقوده بدنه صنعت در ایران است و در دوره های مختلف دولتی شاهد تغییرات پی در پی بوده ایم. با روی کار آمدن عباس علی آبادی تصور می شد به زودی بدنه اصلی وزارت حراست و مدیریت دو خودروساز بزرگ کشور را تغییر دهد. از آنجایی که وضعیت صنعت و بازار در دوره وزارت قبل به وضعیت ناپایدار و ناامیدکننده ای رسیده بود، انتظار می رفت علی آبادی تغییرات اساسی و سریعی را ایجاد کند. البته در نهایت تغییرات اساسی و بنیادی زیادی ایجاد شد، اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که روند تغییرات خیلی دیر آغاز شد. به نظر می رسد علی آبادی در بسیاری از بحث های مدیریتی از اختیارات و قدرت لازم برخوردار نبوده و در بسیاری از موارد تناقضات آشکاری در اظهار نظر وی با سایر مدیران دولتی دیده می شود. به عنوان مثال عباس علی آبادی کاملا مخالف واردات خودروهای فرسوده بود، اما هرگز نتوانست این مخالفت و دلایل آن را به وضوح بیان کند و فقط یک بار اشاره کرد که از واردات خودروهای فرسوده شنیده است. کهیر. بنابراین علی آبادی با وجود اینکه فردی صنعتی و آشنا به مسائل فنی بود، از قدرت سیاسی لازم برای اجرای امور به بهترین نحو در وزارتخانه برخوردار نبود.

واردات ادامه دارد اما …

در زمان وزارت سیدرضا فاطمی امین بار دیگر واردات خودرو به صورت رسمی آغاز شد و شرکت های واردکننده مجوزهای لازم را برای واردات گرفتند اما روند واردات به کندی پیش می رفت. در زمان تصدی وزیر سابق صامت، وعده های زیادی در مورد تعداد خودروهای وارداتی در آینده نزدیک داده شد اما هیچ کدام محقق نشد. پس از روی کار آمدن علی آبادی روند واردات خودرو ادامه یافت اما حجم واردات تفاوت چندانی نداشت و در عمل بار دیگر شاهد کندی روند واردات بودیم. البته اخیراً تعداد سفارشات خودروهای وارداتی افزایش قابل توجهی داشته است، اما دقیقاً در این لحظه باید منتظر ورود وزیر جدید با رویکردهای جدید در واردات باشیم.

وعده هایی که عملی نشد؟

عباس علی آبادی نیز مانند هر وزیر دیگری قول داده است که به اوج تولید برسد. وی در حاشیه دیدار با اعضای کمیسیون قانونگذاری 90 قول تولید یک میلیون و 700 هزار خودرو را داد. اگر به آمار تولید سه ماهه اول امسال نگاه کنیم، خودروسازان از برنامه تولید خود عقب هستند، یعنی در ابتدای سال کسری تولید داشتیم. به نظر می رسد حتی اگر دولت سیزدهم به کار خود ادامه می داد و علی آبادی وزیر می ماند، وعده تشکیل وزیر محقق نمی شد.

منبع:آخرخودرو

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا