اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

قدیمی‌ترین «پنیر» جهان که در قبر سه هزار سالۀ یک «شهردار» کشف شد(+عکس)

در مقاله‌ای که ماه جولای سال 2018 در مجله Analytical Chemistry منتشر شد، تیمی از باستان‌شناسان اعلام کردند که قدیمی‌ترین نمونه پنیر جهان را کشف کرده‌اند. این پنیر که ظاهراً حدود ۳۲۰۰ سال قدمت دارد، در حالی کشف شد که تیم باستان‌شناسان در حال حفاری مقبره پتامس، شهردار ممفیس، پایتخت باستانی مصر بودند. بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۴، باستان‌شناسان چند کوزه شکسته را در این مکان پیدا کردند که یکی از آن‌ها یک توده سفید جامد مرموز داشت. 

به گزارش فرادید، این کوزه با پارچه‌ی کرباسی پیدا شد که گمان می‌رفت کوزه را در آن پوشانده بودند. اِنریکو گرِکو، نویسنده اصلی مقاله به نیویورک تایمز گفته که این موضوع سبب شد باستان‌شناسان مشکوک شوند که این یک توده غذا است. با این حال، زمانی که آزمایشات لازم روی این توده سفید انجام داد، محققان نتیجه جالبی گرفتند.

قطعاتی از کوزۀ حاوی پنیر و پارچه‌ای که اطراف آن پیچیده شده بود

آن‌ها این ماده را حل کردند، محتویاتش را بررسی کردند و فهمیدند ماده یافت‌شده یک محصول لبنی است که از مخلوط کردن شیر گوسفند یا بز با شیر گاو به دست آمده است. از آنجا که پارچه کرباسی که تصور می‌شود کوزه را با آن پوشاندند، مانع از خروج مایع نمی‌شود، محققان به این نتیجه رسیدند که محتویات کوزه یک محصول لبنی جامد بوده است. 

«مواد تجزیه‌شده در این مطالعه احتمالاً قدیمی‌ترین باقیمانده پنیری است که تا به امروز پیدا شده است.» 

قدیمی‌ترین «پنیر» جهان که در قبر سه هزار سالۀ یک «شهردار» کشف شد

نمای نزدیک از توده‌ای که پس از آزمایش‌ها معلوم شد پنیر است

پنیری که مصریان باستان آن را می‌خوردند، احتمالاً شبیه پنیر شیر بز امروزی بوده، اما اسیدی‌تر! 

پُل کیندستت، استاد دانشگاه ورمونت که شیمی و تاریخ پنیر را مطالعه میکند، به نیویورک تایمز گفته: «رطوبت بالایی داشته، مالیدنی بوده، دوام زیادی نداشته و خیلی زود خراب میشده.» 

محققان دهه‌هاست نمونه‌هایی از مواد لبنی احتمالی در مصر باستان را مطالعه کرده‌اند و بقایای لیپید و چربی را از گلدان‌ها و کوزه‌هایی استخراج کرده‌اند که قدمتشان به ۷۰۰۰ سال قبل از میلاد می‌رسد. با این حال، تکه پنیری که محققان به تازگی پیدا کردند، بزرگ‌ترین تکه از محصولات لبنی است که تاکنون کشف شده است. 

کشف دیگری که تیم هنگام بررسی این پنیر به آن دست یافت، چیز بسیار نامحسوسی بود: یک باکتری بسیار مضر و احتمالاً کشنده! 

بروسِلا مِلیتِنسیس گونه‌ای باکتری است که می‌تواند سبب بروسلوز شود، بیماری که علائمی مانند تب، آرتریت، خستگی و درد عضلانی دارد. به گفته مرکز کنترل بیماری، برخی از علائم این بیماری ممکن است برای مدت طولانی باقی بمانند و برخی دیگر هرگز از بین نمی‌روند.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا