اخبار روز

داستان مردی که در مجلس سوریه شعارهای ضد اسرائیلی سر داد و شبانه به تل آویو رفت اطلاعات/کتاب الی کوهن; مامور شماره ۸۸ موساد آزاد شد

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، کتاب «الی کوهن، نفوذی و جاسوس اسرائیلی» نوشته بن حنان با ترجمه محمدمهدی سید نصری توسط گروه انتشارات ذکر منتشر شد و همچنین توسط کارشناسان کتاب تعلیم و تربیت مناسب ارائه شد. و مربوط به برنامه درسی.

الی کوهن یک مهاجم و جاسوس اسرائیلی بود. او بیش از همه مدیون مأموریت هایش در سوریه است، جایی که توانست بر دولت سوریه نفوذ کند و به سمت مشاور ارشد وزیر دفاع ارتقا یابد. او در سوریه ظاهراً یکی از رادیکال ترین، جدی ترین و مترقی ترین مخالفان اسرائیل بود. سرانجام هویت واقعی او فاش شد و در سال 1965 اعدام شد. جاسوسی موساد و نفوذ و خرابکاری عوامل آن موضوع جدیدی نیست و رسانه های کشورمان همواره نسبت به این پدیده خطرناک هشدار می دهند. از آنجایی که رژیم صهیونیستی از برنامه هسته ای ایران احساس خطر می کند. موساد وظیفه سرکوب برنامه هسته ای ایران را از طریق استخدام برخی عناصر با نفوذ و گماشتن جاسوسان زیادی برای جمع آوری اطلاعات و ایجاد اشراف اطلاعاتی و حتی انجام عملیات خرابکارانه بر عهده داشت.

کیفیت و پیچیدگی دو حمله تروریستی اخیر مربوط به ترور شهید فخری زاده و تاسیسات سایت نطنز هیچ شکی باقی نمی گذارد که اسراییل و دیگر دشمنان ایران عوامل بسیاری در سازمان های مختلف نفوذ کرده اند. با این وجود، هیچ فناوری شناخته شده ای نمی تواند مانع استفاده از متجاوزان و منابع انسانی در عملیات های جاسوسی و خرابکاری شود. یقیناً این مهاجمان وطن پرستانی با انگیزه های مادی یا خرابکارانه هستند. سوال این است که چگونه این مزاحمان در چنین شرایط حساسی قرار می گیرند و به راحتی به محرمانه ترین اطلاعات هدف دسترسی پیدا می کنند. فعالیت‌های موساد در ایران در سال‌های اخیر، ترور حداقل پنج دانشمند هسته‌ای ایران، ترور شهید فخری زاده، شهادت حسن تهرانی مقدم، پدر موشک‌های ایران و ربودن اسناد و آرشیو هسته‌ای در تورقوزآباد، خرابکاری در تاسیسات هسته ای و انتشار مصاحبه با کاترین شاکدام و غیره. تمرکز موساد به طور فزاینده ای بر ایران متمرکز شده است. فعالیت های هسته ای ایران شامل گسترش ویروس Staxnet بود. رژيم صهيونيستي وظيفه جمع آوري اطلاعات، تجزيه و تحليل آن و انجام عمليات سري ويژه در خارج از اسرائيل را به موساد سپرده است. راهبرد اصلی این سازمان «حفظ و بقای این رژیم» است. سازمان امنیتی و اطلاعاتی “موساد” از مدرن ترین امکانات و پیچیده ترین روش های جاسوسی استفاده می کند. یکی این سازمان به عنوان یکی از مخوف ترین سازمان های اطلاعاتی در جهان شناخته می شود. انتخاب گزینه جمع‌آوری اطلاعات از طریق استخدام پرسنل و استخدام جاسوس، مطمئن‌ترین راه برای پیشبرد اهداف آنها محسوب می‌شود. آشنایی با روش های جاسوسی موساد و استفاده از «زنان»، «همکاری علمی» و «همکاری تجاری» سه منبع اصلی اطلاعات موساد برای جذب جاسوسان است.

ذکر نمونه های تاریخی و مطالعات موردی بسیار مهم است. یکی یکی از راهبردهای سازمان صهیونیستی موساد برای رسیدن به اهدافش استفاده از عنصر زن است. او از این ابزار برای تسلط بر سیاستمداران و تأثیرگذاری بر تصمیمات صاحبان قدرت استفاده می کند. این سازمان با آموزش و به کارگیری دختران و زنان یهودی و حتی غیریهودی، اقداماتی را برای اخاذی از رهبران سیاسی، نظامی، علمی و اقتصادی کشورهای مختلف و سرقت اسناد و مدارک سازمان های نظامی و استراتژیک انجام می دهد.

یکی یکی دیگر از ترفندهای موساد، فریب نخبگان و دانشمندان است. بسیاری از کارشناسان علمی سوابق تخصصی و علمی خود را در اینترنت منتشر می کنند و افسران اطلاعاتی موساد با یک جستجوی ساده می توانند کارشناسان مورد نظر خود را شناسایی کنند. روش دیگر استفاده از پوشش های تجاری برای جاسوسی است. در این زمینه، بررسی زندگی و سبک کار یکی جالب اینجاست که یکی از مهم ترین جاسوسان موساد در دهه های اخیر است، جاسوسی که حتی پس از گذشت بیش از 55 سال از اعدامش همچنان در مرکز توجه قرار دارد. او در سال 1965 در دمشق کشف و توسط اعضای سرویس مخفی سوریه دستگیر و در 18 می همان سال اعدام شد. او چندین سال در آرژانتین به عنوان یک تاجر ثروتمند سوری زندگی کرد که مشتاق بازگشت به کشورش برای تثبیت نفوذ خود بود. در آنجا با سفارت سوریه و برخی از مقامات سوری ارتباط نزدیک برقرار کرد و به این دلیل که می خواست ثروت خود را در کشورش سرمایه گذاری کند، وارد سوریه شد. نام جعلی وی در سوریه کمال امین تابات بود. او با بسیاری از مقامات از جمله وزیر دفاع سوریه و رئیس جمهور آینده آن کشور روابط نزدیک برقرار کرد و به عنوان مشاور وزارت دفاع منصوب شد.

این کتاب با عنوان تنها در دمشق توسط مرکز تحقیقات استراتژیک خلیج فارس در لندن از عبری به عربی ترجمه و در سال 1997 توسط انتشارات البیان در دبی منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

در بهار سال 1963، کوهن راه برخی از جنایتکاران جنگی نازی را که در دمشق پنهان شده بودند، دنبال کرد. بلاو لاک دوباره با او بود. دوستش شیخ مجید العرد اعتراف کرده بود که در گذشته با یک یهودی مصری ازدواج کرده است. هدف از این ازدواج اخذ مجوز اقامت در سوریه بود. به همین دلیل زندگی مشترک آنها کوتاه بود. اساساً من با یهودیان کاری نداشتم. برعکس، در طول جنگ جهانی دوم به مدت دو سال در آلمان هیتلری بودم. شیخ عاشق هیتلر بود. او نتوانست شکست “رایش سوم” را تحمل کند و بنابراین به سوریه بازگشت. کوهن در حالی که سعی می کرد جهت مکالمه را تغییر ندهد، گفت: آیا نازی در دم او هست؟ من کتاب های زیادی درباره جنگ جهانی دوم خوانده ام.

5757

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا