اخبار ورزشی

جشن برترین‌های سال؛ دورهمی بی‌خاصیت و بدون عواید/ وقتی هیچکس شما را دوست ندارد!

سعید آقایی؛ مراسم برترین‌های فوتبال ایران پس از ۴ سال وقفه به دلیل کرونا روز گذشته از سوی سازمان لیگ فوتبال برگزار شد و برترین های فوتبال ایران معرفی شدند. برگزاری این مراسم و معرفی برترین های لیگ های مختلف یک اتفاق روتین و همیشگی در سطح دنیاست که با شکوه و جلال و جبروت خاصی برگزار می شود. در حقیقت در همه جای دنیا این مراسم به نوعی عصاره و چکیده فوتبال آن کشور در طول یک سال محسوب می شود که با استقبال ویژه ای از سوی اهالی فوتبال و رسانه ها همراه است.

حضور گسترده اهالی فوتبال و ستاره ها به این مراسم اعتباری دوچندان می بخشد. با این وجود در ایران این مراسم هنوز آنطور که باید و شاید مورد توجه اهالی فوتبال نیست و کمتر بدان توجه می شود. یکی از دلایل اصلی این سردی عدم وجود جوایز نقدی و اسپانسرهای متمول در این مراسم است که سبب شده این مراسم هیچ آورده مالی نداشته باشد. اتفاقی که در لیگ برتر فوتبال میز وجود دارد و تیمهای قهرمان و برتر هیچ انتفاعی از موفقیت نمی برند. در حقیقت در فوتبال ایران هیچ تفاوتی بین تیم قهرمان و تیم سقوط کرده و ناکام وجود ندارد. این درحالیست که در همه جای دنیا معمولا قهرمان لیگ و برترین ها جوایز نقدی قابل توجهی دارند و اساسا موفقیت با پاداش های ویژه مالی همراه است. این قاعده در قبال برترین های فصل هم جاریست و منهای یک جایزه بی ارزش تندیس گونه که نظیر آن را در خیابان های منیریه می توان یافت، این مراسم برای برگزیده ها عواید مالی ندارد. 

این نقطه ضعف بزرگ در فوتبال سبب شده که معمولا این مراسم از سوی ستاره ها و باشگاه های بزرگ نیز مورد استقبال قرار نگیرد و همیشه غایبان سرشناسی داشته باشد. به عنوان مثال در مراسم دیروز مدیرعامل باشگاه پرسپولیس به عنوان قهرمان لیگ برتر در مراسم غیب داشت و یا مدیرعامل سپاهان که ترجیح داد حضور نداشته باشد. 

در جمع ستاره ها نیز 3 چهره انتخاب شده اصلی از جمع برترین ها در مراسم غایب بودند؛ پدیده سال، آقای گل سال و مربی سال! اگرچه عدم حضور آنها در مراسم نبودن در ایران و حضور در کشورهای خارجی بود اما اگر این مراسم اعتبار و اهمیت لازم را داشت، قطعا خارجی ها هم برای حضور در آن رنج سفر را به جان می خریدند. طعنه آمیز اینکه این مراسم حتی آیتم انتخاب برترین لژیونر را هم ندارد و این یک نقطه ضعف بزرگ فنی است. شاید هم این به دلیل آن است که متولیان برنامه می دانند که هیچ لژیونری برای حضور در یک برنامه بی خاصیت و بدون عایدی حاضر نیست به ایران بیاید و از همین رو این آیتم را حذف کرده اند! 

علاوه بر تمامی این اشکالات و ضعفهای اجرایی در شکل کار، متر و معیار و مجری انتخاب برترین ها نیز مشخص نیست و هیچکس نمی داند این برترین ها را چه کسانی و با چه معیاری گزینش کرده اند. 

تمامی این مشکلات سبب شده تا جشن برترین های ایران صرفا یک دورهمی بی خاصیت باشد که حتی متولیانش نیز برای اتمام هر چه زودتر آن عجله داشتند!

253 251

منبع:بازتاب آنلاین

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا