دانستنی ها

پیاز را خام بخوریم یا پخته؟

پیاز سرشار از ویتامین C است و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند، جذب آهن را تسهیل می کند و به تولید کلاژن کمک می کند که همگی برای سلامت پوست بسیار مفید هستند.

به گزارش مشرق نیوز، پیاز همچنین حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به محافظت از سلول های سالم در برابر آسیب های اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد کمک می کند. بنابراین خطر ابتلا به سرطان، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

پیاز هم یکی این یکی از سبزیجات آلیوم است که گفته می شود حاوی فلاوانول ها و ترکیبات ارگانوسولفور است که طبق تحقیقات از پیشرفت سرطان جلوگیری می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله آسیا و اقیانوسیه انکولوژی بالینی نشان داد که مصرف مقادیر بالاتر سبزیجات آلیوم ممکن است خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را کاهش دهد.

کوئرستین و ترکیبات ارگانوسولفور موجود در پیاز به تولید انسولین کمک می کند و آنها را به یک گزینه گیاهی عالی برای بیماران دیابتی تبدیل می کند.

ترکیبات ارگانوسولفور موجود در پیاز همچنین به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می کند و ممکن است به حل شدن لخته های خون کمک کند، بنابراین خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.

بهترین راه برای خوردن پیاز چیست؟ خام یا پخته؟

دو روش اصلی برای مصرف پیاز وجود دارد. می توانید آن را به صورت پخته یا خام مصرف کنید. اگرچه انتخاب کاملاً به سلیقه و ترجیحات شما بستگی دارد، دکتر. به گزارش بیسواس، بهتر است پیاز را به جای پخته یا سرخ شده خام مصرف کنید تا از ترکیبات گوگردی موجود در آن نهایت استفاده را ببرید.

زیرا بسیاری از خواص پیاز خام در طی فرآیند پخت از بین می رود.

هنگامی که پیاز را برش می دهید یا خرد می کنید، یک واکنش آنزیمی رخ می دهد که باعث تشکیل ترکیبات گوگردی می شود. اینها ترکیباتی هستند که شما را به گریه می‌اندازند و فواید زیادی دارند، از جمله شکستن لخته‌های خون، کاهش خطر سکته یا بیماری قلبی، محافظت در برابر سرطان، کاهش سطح قند خون و موارد دیگر.

در نتیجه پختن پیاز می تواند ارزش غذایی آن را کاهش دهد و شما را از برخی مواد مغذی مهم محروم کند.

عوارض مصرف زیاد پیاز

اگرچه گفته می شود خوردن پیاز خام بیشتر از پخته مفید است، اما زیاده روی در مصرف آن عوارضی را به همراه دارد که باید به آن توجه کرد. این شامل:

اسیدیته و سوزش سر دل

هالیتوزیس که به آن هالیتوز نیز معروف است

افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) ممکن است علائم جدی تری مانند نفخ، گرفتگی عضلات و گاز را تجربه کنند.
از آنجایی که پیاز خاصیت ضد انعقادی دارد، خطر خونریزی افزایش می یابد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا