اخبار روز سینما

معرفی فیلم میم به عنوان یک مادر

پایگاه خبری تحلیلی بازتاب آنلاین (rimino.ir):

نام فیلم: میم مانند مادر

ژانر: درام، اجتماعی

سال انتشار: 1385

کارگردان: رسول ملاقلی پور

تهیه کننده: منوچهر محمدی

امتیاز (imdb): 7.5 از 10

بازیگران:

گلشیفته فراهانی
جمشید هاشم پور
حسین یاری
سحر دولتشاهی
شراره دولت آبادی
امیر حسین صدیق
رامین بلند شد
علی شادمان
مارتیا آندریاسیان
نیلوفر اسفندیاری
مریم کاتوزی
مهیار فضلی
جواد نظری

خلاصه فیلم

سپیده در زمان جنگ ایران و عراق یکی از پرستاران شهر سردشت بود و در بمباران شیمیایی سردشت دچار عوارض شیمیایی شد. سال ها بعد سهیل و سپیده در انتظار بچه دار شدن هستند. بعد از سونوگرافی پزشکان می گویند پسر سپیده دچار مشکلات تنفسی و ناتوانی شده است و این وضعیت ناشی از گازهای شیمیایی در زمان جنگ است.

سهیل اصرار دارد فرزندشان را سقط کند اما سپیده مخالفت می کند و سهیل سپیده را طلاق می دهد. بعد از زایمان، در چکاپ های ماهانه، دکتر به سپیده می گوید که بیماری سعید ناشی از مشکلات ژنتیکی است و گازهای عصبی روی سعید تاثیری نداشته و…

این فیلم از سوی بنیاد فارابی به عنوان نماینده ایران در هشتادمین دوره جوایز اسکار بازتاب آنلاین شد.

در مورد فیلم

«میم مثل مادر» جدیدترین اثر رسول ملاقلی پور است که در سال 1385 (1385) منتشر شد. فیلمساز باز هم مثل مادر درگیر میمکی بین فضای جامعه و جنگ با خودش است، اما شاید جنبه اجتماعی آن بیشتر برای مخاطب برجسته باشد. منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم است. محمدی می گوید: یادم هست وقتی با او (ملاقلی پور) درباره ایده «میم مثل مادر» صحبت کردم، گفت که فکر می کنم این فیلمنامه گریه می کند و الان دوره ساخت فیلم های کمدی است، به او گفتم: رسول جان، می‌خواهم یک فیلم متفاوت بسازم، یادم می‌آید سر صحنه فیلم‌برداری سکانس پایانی فیلم، رسول مدام گریه می‌کرد و وقتی از او پرسیدم چه اتفاقی افتاده است، گفت: «این فیلم را کاملاً به خاطر مادرم می‌کنم. عشق و تلاش هایی که برای من انجام داد.”

برخلاف تمام کارهای قبلی ملاقلی پور که قهرمانان فیلم هایش همیشه مرد بودند، این بار قهرمان فیلم او یک زن است. این فیلم تلفیقی از درام، احساس، حماسه و ستایش شخصیت مادر است. ملاقلی پور این فیلم را قبل از جشنواره فیلم فجر به نمایش گذاشت آبان ماه منتشر شد و مورد توجه بخش بزرگی از مخاطبان سینمای ایران قرار گرفت. رسول ملاقلی پور قصد داشت بعد از میم مثل مادر، فیلم «عصر روز 10» را بسازد که مشغول نوشتن فیلمنامه فیلمش بود که در سال 1386 به طور ناگهانی بر اثر سکته قلبی درگذشت.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا