اخبار روز سینما جهان

دنیای پساآخرالزمانی سریال «سیلو»؛ از پیشینه سیلوها تا دنیای مسموم خارج

سریال درام علمی تخیلی Silo اپل تی‌وی دنیای پیچیده‌ای را روایت می‌کند که هیو هوی در مجموعه رمان‌های تحسین‌شده‌اش خلق کرده است. Wool، اولین قسمت از مجموعه کتاب های Silo، دوازده سال قبل از اقتباس Apple TV در سال 2023 توسط Howe به عنوان یک کتاب الکترونیکی نوشته و منتشر شد. هیوی بعداً کتاب‌های Shift و Dust را در سال 2013 به عنوان اضافاتی به جهان سیلو منتشر کرد.

به گزارش روزیاتو، سریال تلویزیونی اپل Silo بر اساس کل سه گانه کتاب های Huey ساخته شده است، و حداقل یک فصل دیگر تایید شده است که عمیق تر به کتاب های Huey می پردازد. بر این اساس، سیلو دارای یک جهان سازی پیچیده و دقیق است که نیاز به توضیح بیشتر دارد.

سیلو داستان جامعه‌ای را روایت می‌کند که به دلیل شرایط سمی دنیای بیرون، در یک پناهگاه امن عمودی در زیر زمین زندگی می‌کنند. ساکنان سیلو معتقدند که یک رویداد آخرالزمانی قرن ها پیش زندگی بر روی زمین را غیرممکن کرده است. در این سریال، ربکا فرگوسن نقش جولیت را بازی می‌کند که پس از اینکه کلانتر هلستون تصمیم می‌گیرد سیلو را ترک کند تا حقیقت دنیای بیرون را دریابد، به عنوان کلانتر به عهده می‌گیرد. در حالی که این مجموعه چیز زیادی در مورد نحوه کار و نحوه ایجاد Silo فاش نکرده است، حقیقت را می توان در سه گانه کتاب های Silo که توسط Huey نوشته شده است، یافت.

شرح دنیای پسا آخرالزمانی

سیلو کجاست

بر اساس اطلاعات ارائه شده در کتاب های سیلو، احتمالاً سیلو در جایی در ایالات متحده در زیر زمین قرار دارد. این را می توان به دلیل حضور بازیگران انگلیسی زبان با لهجه آمریکایی در سریال نیز استنباط کرد. مکان دقیق سیلو در کتاب ها مشخص نشده است، اما مضامین غربی شده این جامعه زیرزمینی به این ایده اشاره دارد که وقایع سیلو در جایی اتفاق می افتد که قبل از آخرالزمان در قلمرو ایالات متحده بود.

اگرچه هرگز گفته نشده است که Silo در ایالات متحده برگزار می شود، به نظر می رسد این دقیق ترین پیش بینی باشد. طبق اطلاعات قسمت دوم داستان در کتاب های سیلو با عنوان شیفت، در مجموع 50 سیلو وجود دارد. مشخص شد که سیلوستر شماره یک در جورجیا واقع شده است، و بیشتر ثابت می کند که سیلوستر جولیت و همراهانش در ایالات متحده هستند.

بیرون سیلو چه خبر است؟

سیلو نشینان تصور می کنند که دنیای بیرون از سیلو کشنده و سمی است که البته درست است. وقتی کارگران برای تمیز کردن دوربین روی سطح سیلو به بیرون فرستاده می شوند، آنها فقط می توانند چند لحظه زنده بمانند تا در هوای سمی خفه شوند و بمیرند. به این دلیل که لباس هایی که ظاهراً برای محافظت از آنها در برابر سموم خطرناک طراحی شده اند، به هیچ وجه از آنها محافظت نمی کنند، به این معنی که حتی کسانی که آنها را پوشیده اند در معرض بخارات سمی موجود در هوای بیرون هستند. سیلوها امن نیستند.

همچنین، همانطور که از طریق دوربین اصلی روی سطح نشان داده شده است، دنیای سیلو واقعاً خصمانه و پسا آخرالزمانی است. جلوی کلاه های هلستون و آلیسون روی لباس هایشان دستکاری شده است تا دنیای بیرون دلپذیر و شاداب به نظر برسد، اما این یک فریب بود. هولستون معتقد بود که آلیسون درست می‌گوید که دنیای بیرون واقعاً مسموم نشده است و منظره زیبایی در بالا در انتظار آنهاست. وقتی هولستون کلاه خود را برمی دارد، متوجه می شود که به آنها دروغ گفته نشده و ترک سیلو اشتباه بزرگی بوده است.

سیلو چقدر است؟

ارتفاع کل سیلو تقریباً 1755 متر است که چهار برابر ارتفاع ساختمان امپایر استیت است. سیستم‌های طبقات اجتماعی در سیلوها به قدری از هم جدا شده‌اند که ساکنان سطوح پایین برای رسیدن به سطوح بالا باید از ارتفاع زیادی بالا بروند.

پیاده روی در سیلو به دلیل شیب تند و تعداد پله های بالا رفتن خسته کننده خواهد بود. فقدان آسانسور در این سازه عظیم نشان می دهد که جداسازی عمدی برای حفظ یک سیستم طبقاتی مجزا در سیلو بین کارگران مکانیکی پایین و مقامات بالا بوده است.

شرح دنیای پسا آخرالزمانی

سیلو چند طبقه است؟

این سیلو بیش از 1.6 کیلومتر عمق دارد و دارای 144 طبقه است که هر طبقه 12 متر ارتفاع دارد. سری سیلو همان ابعاد سیلو را در نسخه کتاب حفظ کرد تا اندازه عظیم این تمدن زیرزمینی را به تصویر بکشد. در حالی که برخی، از جمله شهردار روث در قسمت 3 سیلو، ممکن است با پای پیاده از سیلو بالا یا پایین بروند، این معمولاً فقط در موارد بسیار نادری انجام می شود. در حالی که می توان کل این مسیر را پیاده روی کرد، اما انجام این کار احتمالاً بسیار خسته کننده خواهد بود.

چه کسی سیلو را ساخته است؟

افشای اینکه چه کسی این سیلوها را ساخته است تا قبل از کتاب دوم، گرد و غبار مورد بحث قرار نگرفت، که توضیح می دهد که تعداد زیادی سیلو قبلاً توسط دولت فدرال ایالات متحده سفارش داده شده است تا در صورت حمله فاجعه آمیزی که می تواند خطری را تهدید کند، انسان ها را در خود جای دهد. آینده بشریت ساخت و ساز را به خطر می اندازد. در این کتاب آمده است که در سال 2049، دونالد کین، نماینده کنگره، به دلیل تخصصش در طراحی معماری، مأمور ساخت اولین سیلو شد.

دونالد این پروژه را در سال 2052 با ساخت یک سیستم پناهگاه زیرزمینی متشکل از 50 سیلو مجزا به پایان رساند. در همان سال، انفجارهای هسته ای در سطح زمین رخ داد و جهان را غیرقابل سکونت کرد.

شرح دنیای پسا آخرالزمانی

وقتی تابعیت از سیلو خارج می شود چه اتفاقی می افتد؟

تنها چیزی که در مورد خروج از سیلو شناخته شده بود این بود که مردم در نهایت در اثر هوای سمی بیرون سیلو خواهند مرد. جولیت اولین کسی است که با موفقیت کت و شلوار مخصوص خود را دستکاری می کند و با محافظت لازم به سطح زمین می رود تا زمین بایر پسا آخرالزمانی را کشف کند. جولیت به زودی از طریق سفرهای خود متوجه می شود که بیش از یک سیلو وجود دارد. حداقل 18 سیلو مختلف در سطوح مختلف تمدن وجود دارد. سری سیلو به احتمال زیاد اتفاقاتی را دنبال می کند که جولیت را به سیلو شماره 17 می کشاند، جایی که او بدون اطلاع ساکنانش وارد می شود و شاهد شورشی است که با نتیجه وحشتناکی برای ساکنانش به پایان می رسد.

چیزی که تا به حال در سری Silo دیده ایم، همان خطوط پشم هیو هیوی و همچنین Dust و Shift را دنبال کرده است. اگرچه ممکن است خالق مجموعه تلویزیونی، گراهام یوست، بتواند برخی از عناصر کلیدی کتاب های سه گانه Heavy را تغییر دهد، اما تاکنون سریال به طرح منابع اصلی وفادار مانده است. ظاهرا هیوی از اقتباس تلویزیونی کتاب های معروفش در سیلو بسیار خوشحال است و احتمالا نقش مهمی در توسعه فصل بعد و شاید حتی فصل 3 در آینده نزدیک ایفا خواهد کرد.

شرح دنیای پسا آخرالزمانی

جنبه هایی از دنیای سیلو که هنوز مورد بحث قرار نگرفته است

در حالی که فصل 1 سیلو ضد اتوپیایی عظیم، پیچیده و در عین حال پسا آخرالزمانی خلق شده توسط هیو هوی را معرفی کرد، هنوز جنبه های زیادی از این جهان وجود دارد که سریال باید به آنها بپردازد. دومین کتاب از این مجموعه، Shift، پیش درآمدی بر Wool است (که فصل اول بر اساس آن ساخته شده است). این بدان معناست که فصل های آینده سریال حاوی جزئیات بیشتری از تاریخ این جهان و چگونگی انتقال زندگی بشر به این سیلوها و نحوه ساخت این سیلوها خواهد بود.

یکی یکی از عناصر کلیدی دنیای سیلو که تاکنون معرفی نشده است، نانوروبات ها هستند. در کتاب‌های هیوی، جنگ هسته‌ای پاسخی به ظهور نانوتکنولوژی خود-تکثیر شونده نظامی است. نابودی هسته‌ای بدون خراب‌کننده‌های بیش از حد، گزینه‌ای کم‌خطرتر از آرماگدون مبتنی بر فناوری نانو که بشریت تقریباً با آن مواجه بود، تلقی می‌شود. با این حال، مکاشفات کلیدی کمتر در مورد جهان و بیشتر در مورد تاریخ آن است، زیرا همه چیز از آینده بشریت گرفته تا ایجاد سیلوها در انتهای کتاب های سیلو یک راز باقی مانده است.

تفاوت هایی که نسبت به نسخه کتاب سیلو ایجاد شده است

مانند هر تلاشی برای آوردن یک اثر ادبی به صفحه تلویزیون، اپل مجبور شد چندین تغییر را در رمان های هیوی ایجاد کند تا سیلو را با قالب جدید تطبیق دهد. با این حال، بیشتر این تغییرات به جای تغییر در دنیایی که داستان در آن اتفاق می افتد، شخصیت محور بوده است. این روش احتمالاً با ادامه Silo تغییر خواهد کرد، اما فصل 1 توانست تا حد زیادی به کتاب‌های Huey وفادار بماند.

با این حال، هنوز دو تغییر کلیدی که سری سیلو در دنیای کتاب ایجاد کرد وجود داشت – اگرچه، به‌طور غیرمعمول، این تغییرات شامل حذف یا تغییر ایده‌ها نبود، بلکه بیشتر شامل اضافه کردن ایده‌های جدید بود. علاوه بر این، اضافات و تغییرات عمده به دنیای Silo شامل برخی از مهم ترین مفاهیم این مجموعه تا کنون است که نبود این آنها را در کتاب های اصلی بسیار شگفت انگیز می کند.

دو مورد از مهمترین مفاهیم منحصر به فرد در دنیای سیلو، یک بیماری مرموز به نام سندرم و یک گروه شورشی به نام شعله ورها هستند. هر دو از نکات کلیدی در Silo Season 2 و بعد از آن خواهند بود، در حالی که هیچ یک از آنها در کتاب های اصلی وجود ندارد. این شورش که حدود یک قرن قبل از داستان اصلی رخ می دهد، در کتاب های سیلو نیز اتفاق افتاده است، اما یکی از موضوعات اصلی داستان نیست. از سوی دیگر، نسخه سریالی، شورش را در کنار اتفاقات رایج و جاری داستان، به ویژه روایت ژولیت، پیش می برد.

شرح دنیای پسا آخرالزمانی

از طرف دیگر سندروم کاملاً منحصر به سری سیلو است. هیچ چیز حتی از راه دور نزدیک به یک سندروم در کتاب های هوی دیده نمی شود، زیرا هیچ شرایط سلامت مرموزی وجود ندارد که حتی به طور گذرا به آن اشاره شود. بیماری سندرم در سریال سیلو یکی این یکی از جذاب ترین جنبه های ساخت جهان نمایش است، زیرا به نظر می رسد زندگی در یک سیلو زیرزمینی بدون نور خورشید عواقب سلامتی قابل درک دارد.

این امکان وجود دارد که همانطور که Silo ادامه می دهد، تغییرات جهانی بیشتری نسبت به آنچه در کتاب های Huey مشاهده می کنیم، رخ دهد. بسیاری از شخصیت‌ها و رویدادهای کلیدی قبلاً در فصل 1 تغییر کرده‌اند، اما تاکنون نسخه سری توانسته است دید Huey از دنیایی که داستان در آن اتفاق می‌افتد کم و بیش دست نخورده نگه دارد.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا