اخبار روز

جزئیات تحصیل بدون کنکور قهرمانان ورزشی و در چه رشته هایی مجاز به ثبت نام هستند؟ + شرایط لازم

مبینا نعمت زاده دختر تکواندوکار ایرانی و دارنده مدال برنز المپیک پس از کسب مدال برنز المپیک پاریس در گفت وگویی از رئیس جمهور خواست که اجازه ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود و در دانشگاه را بدون کنکور بدهد.

به گزارش مهر پس از این مصاحبه، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران: در پی درخواست خانم نعمت زاده برای پذیرش بدون کنکور، دانشگاه تهران از پذیرش این فرزند متعهد و با اخلاق ایران زمین استقبال می کند.

رئیس دانشگاه تهران افزود: بررسی های لازم با توجه به آیین نامه آموزشی وزارت علوم برای پذیرش مدال آوران بدون کنکور انجام شد و قوانین اجازه پذیرش بدون کنکور این جایزه تکواندو ایران را می دهد.

پس از آقا میری رئیس دانشگاه تهران، رئیس دانشگاه شهید بهشتی نیز اعلام کرد که تمامی مدال آوران آسیایی، جهانی و المپیک می توانند بدون کنکور در دانشگاه شهید بهشتی تحصیل کنند.
همچنین ناظم بکایی رئیس دانشگاه الزهرا (س) درخشش دختران ایرانی در المپیک 2024 پاریس به ویژه مدال آوری مبینا نعمت زاده و ناهید کیانی قهرمان تیم ملی تکواندو را تبریک گفت. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به رسالت دانشگاه الزهرا (س) به عنوان نماد آموزش عالی بانوان در ایران و لزوم اجرای این مهم، این دانشگاه مانند سال های گذشته تمامی مدال آوران را می پذیرد. بازی های المپیک و سایر مسابقات جهانی می توانند بدون آزمون در رشته های دانشکده علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند.

کدام رشته های تحصیلی امکان پذیر است؟

عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور اعلام کرد: بر اساس مصوبه یکصد و ششمین جلسه مورخ ۱۲ اسفند 1365 شورای عالی انقلاب فرهنگی کلیه اساتید ورزش با مدال های طلا، نقره و برنز در مسابقات المپیک، جهانی و آسیایی می توانند بدون آزمون در رشته علوم ورزشی ادامه تحصیل دهند.

طبق آخرین آیین نامه اجرایی پذیرش کارشناسی ارشد ورزش در دانشگاه ها و آموزشگاه ها، اساتید ورزش تنها می توانند در رشته ورزش در دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند.

شرط ورود قهرمانان به دانشگاه بدون کنکور

در این راستا قهرمانانی که عناوین اول تا سوم بازی های المپیک زمستانی یا تابستانی، بازی های آسیایی، قهرمانی جهان، مسابقات قهرمانی آسیا، یونیورسیاد دانشجویان جهان، قهرمانی دانشجویان جهان، مسابقات ارتش های جهان و مسابقات جهانی را کسب کرده اند. مسابقات قهرمانی دانش آموزی مربیانی هستند که حداقل 3 سال به عنوان مربی در مسابقات فوق این عنوان را کسب کرده باشند و مقام های اول تا سوم را کسب کرده باشند و قهرمانان کشوری که یک بار در مسابقات رسمی یا یک بار یا به عنوان عضویت رکورد کشوری را شکسته باشند. از این تیم به مقام قهرمانی دست یافت (رتبه اول) تیم های ملی دو سال متوالی قهرمان شدند یکی اعزام شدگان از مسابقات فوق مشمول آیین نامه اجرایی پذیرش کارشناسی ارشد رشته های ورزشی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی خواهند بود.

ضمناً کلیه مشمولین آیین نامه فوق مشروط به داشتن مدرک دیپلم نظام آموزشی جدید در مقطع کاردانی، قهرمانان اول تا سوم مسابقات فوق مشروط به داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا مدرک تحصیلی دیپلم. نظام قدیم در مقطع کارشناسی و همچنین قهرمانان و مربیان کشوری در صورت داشتن مدرک پیش دانشگاهی و یا ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی از دانشگاه های پیام نور و غیردولتی در رشته ورزشی.

جزئیات آیین نامه اجرایی پذیرش قهرمانان در دانشگاه ها

بر اساس این آیین نامه ورزشکارانی که … یکی از رویدادهای المپیک، بازی های آسیایی، یونیورسیاد و قهرمانی دانشجویان جهان، ورزشکارانی که سهمیه حضور در بازی های المپیک را در زمینه اجتماعی کسب کردند، ورزشکاران دو و میدانی، ژیمناستیک و شنا که سهمیه حضور در بازی های المپیک را کسب کردند. ، قهرمان مسابقات قهرمانی آسیا ورزشکارانی که دو بار عناوین اول تا سوم مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا را کسب کرده اند می توانند در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

همچنین ورزشکارانی که یکی از مسابقات المپیک، بازی‌های آسیایی و یونیورسیادها، نفراتی که اول تا سوم می‌شوند می‌توانند در مقطع دکتری ادامه تحصیل دهند و سرمربیان و مربیانی که این کار را انجام می‌دهند. یکی کسانی که در رشته های المپیک، بازی های آسیایی و یونیورسیادها (دو دوره) رتبه های اول تا سوم را کسب کرده اند می توانند در مقطع دکتری پیام نور و دانشگاه های غیردولتی ادامه تحصیل دهند.

بر اساس این آیین نامه مرجع معرفی ورزشکاران اول تا سوم در بازی های المپیک، بازی های آسیایی، مسابقات جهانی و قهرمانی آسیا، دفتر امور مشترک فدراسیون های ورزشی وزارت ورزش و جوانان، یونیورسیاد جهانی دانشجویان است. و مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان انجمن ورزش های دانشگاهی مسابقات قهرمانی ارتش های جهان اداره تربیت بدنی نیروهای مسلح و مسابقات قهرمانی جهان دانش آموزان اداره تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش و مرجع است. برای تایید و تعیین رشته و محل تحصیل پذیرفته شدگان کمیسیون مشترک این آیین نامه است که به ریاست مدیر کل تربیت بدنی اتحادیه دانشجویی تشکیل می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا