اخبار روز

انتقاد صریح جمهوری اسلامی از کابینه پیشنهادی پزشکیان /حوزه حراست کابینه تفاوت چندانی با دولت قبل ندارد/ پیام تغییر از این کابینه شنیده نمی شود.

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:

کابینه پیشنهادی رئیس جمهور پزشکیان نام و عنوان آن هرچه باشد، این حقیقت که کابینه تغییر نیست، پنهان نیست.

این گروه، رئیس دکتر. می خواست باشد پزشکیان آنها به خصوص در مرحله دوم انتخابات با امید به تغییر آمدند. آنها خواهان تغییر در سیاست خارجی، تغییر در وضعیت اقتصادی، تغییر شرایط حقوق شهروندی، رفع موانع آزادی های مشروع و برچیدن انحصار بودند.

اینها همه مطالبات قانونی در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با وعده های انتخاباتی رئیس جمهور است پزشکیان هماهنگ هستند کابینه ای که بتواند این الزامات را برآورده کند، لزوماً باید کابینه ای بدون سهمیه باشد و آزادانه و آزادانه انتخاب شود.

عنوان «وحدت ملی» برای کابینه و دولت اگر به معنای سهمیه بودن باشد اشتباه است. تعبیر به اجماع ملی به تشکیل کابینه با گرایش های مختلف، کاملاً غیرعلمی و غیرمنطقی است و حتی در جهت مخالف «اجماع» است. چنین ترکیبی به جای هماهنگی، تفرقه ایجاد می کند. وفاق محصول گروه همفکری است که به دنبال اجرای طرح خود در جامعه و میدان عمل و دعوت مردم به وحدت و اتحاد و ایجاد شرایط برای همگرایی است.

البته اعضای چنین گروهی نه تنها باید همفکر باشند، بلکه دارای ویژگی هایی باشند که به آنها توانایی ایجاد هماهنگی در جامعه را بدهد. بی اعتنایی به رتبه و مقام، کمبود ذاتی ثروت و تمایلات مادی، داشتن بینش انسان دوستانه، آزاد اندیشی، تقوا، شناخت کافی از معادلات جهانی، آشنایی با نیازهای جامعه ایرانی، تخصص در حوزه مسئولیت، پایبندی به ارزش‌ها، اصول و آرمان‌های دینی، اخلاقی و انقلابی و خودانگاره خادمان مردم، اصلی‌ترین ویژگی‌هایی است که چنین گروهی باید داشته باشد.

وارد بحث در مورد این ویژگی های معنوی و وضعیت اعضای کابینه پیشنهادی رئیس جمهور شوید پزشکیان ما این ویژگی ها را جایز نمی دانیم، اما در بررسی اقداماتی که انجام خواهند داد و اینکه این گروه تا چه اندازه بر اساس وعده های داده شده برای حرکت رو به جلو می توانند به اهداف مورد انتظار دولت چهاردهم دست یابند، نمی توان از قابلیت های عملی آنها غافل شد.

کابینه پیشنهادی نه تنها از انسجام و جهت گیری فکری برخوردار نیست، بلکه اعضای آن از نظر کارآمدی نیز در حد مطلوب نیستند. وزارت فرهنگ اعم از وزارتخانه های علوم، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی به سهمیه قبولی نسبی نزدیک است که البته در عمل با توجه به موانع موجود هنوز نمی توان در مورد کارایی آن صحبت کرد.

بعید است بخش اقتصادی از جمله وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه، وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی و همچنین مشاور عالی ریاست جمهوری که به نظر فرمانده این مجموعه باشد، نتوانند حل مشکلات اقتصادی موجود نامشخص بودن نقش بانک مرکزی و تداوم موانعی چون تحریم، FATF و وجود مافیای عظیم (از انواع مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و…) از عواملی هستند که بعید به نظر می رسد حوزه اقتصادی کابینه چهاردهم بر آن ها غلبه کند.

بخش امنیتی کابینه تفاوت چشمگیری با دولت قبل ندارد. وزارت امور خارجه با در نظر گرفتن اینکه سکاندار یکی وی از همکاران وزیر امور خارجه در دولت یازدهم و دوازدهم است و به گفته خود وزیر، سهم وزارت امور خارجه در تصمیمات صفر بوده و در این دولت بیش از صفر نخواهد بود. مهمتر از آن، شورای راهبردی سیاست خارجی، رقیب اصلی دکتر پزشکیان، اخیراً قدرت بیشتری پیدا کرده و با سابقه خود به عنوان یک دولت در سایه در 13 سال گذشته، می تواند سایه سنگین خود را بر سیاست خارجی دولت چهاردهم بگستراند و بر آن حکومت کند. یک زمستان سرد .

سایر بخش‌های کابینه پیشنهادی وضعیت بهتری ندارند و در مجموع پیام تغییر از این کابینه شنیده نمی‌شود. بیشترین کاری که این دولت می تواند انجام دهد طولانی کردن وضع موجود و گذشته است. البته معلوم نیست رئیس جمهور چه خواسته است پزشکیان هر چه باشد، اما دولتمردان پس از نشستن در دولت معمولاً به این نتیجه می رسند که بین آنچه فکر می کردند و واقعیت تفاوت زیادی وجود دارد.

27302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا