اخبار روز

این غذاها حتی در یخچال هم خراب می شوند! / مدت زمان نگهداری انواع مواد غذایی در یخچال

به گزارش همشهری آنلاین، ما مواد غذایی مختلفی را در یخچال نگهداری می کنیم، اما باید مراقب باشیم که برخی از غذاها حتی در یخچال هم به سرعت فاسد شوند.

باقی مانده غذا

باقیمانده غذا را نباید بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری کرد و بهتر است قبل از زمان ذکر شده مصرف شود. اگر بیش از 24 ساعت در یخچال نگهداری شود، احتمال تکثیر میکروب ها وجود دارد. مواد غذایی که در یخچال نگهداری می شوند باید قبل از مصرف گرم شوند. رعایت نکردن نکات فوق ممکن است در کوتاه مدت مشکلی ایجاد نکند، اما در دراز مدت منجر به آلودگی مواد غذایی می شود.

سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس نگهداری شده در یخچال فروشگاهی بین 5 تا 7 روز ماندگاری دارند. 3 تا 5 روز در یخچال در منزل بستگی دارد البته می توانید این غذاها را برای مدت طولانی تری نیز در فریزر نگهداری کنید.

کنسرو ماهی

تا زمانی که کنسرو ماهی باز نشود ماندگاری بالایی دارد اما پس از باز شدن ماهی در معرض هوا و باکتری های مختلف قرار می گیرد که مدت ماندگاری آن را به چند روز محدود می کند.

برنج پخته

بیشتر از برنج پخته 2 روز در یخچال قابل نگهداری نیست. نوعی باکتری در برنج تولید می شود که باعث اختلالات گوارشی مانند حالت تهوع و استفراغ دوره ای می شود. این باکتری در برابر حرارت مقاوم است.

تخم مرغ آب پز

ماندگاری تخم مرغ پس از پخت بسیار کوتاه است و فقط به مدت یک هفته در یخچال قابل نگهداری است.

موسلی پخته شده

اگر غلات را 2 ساعت بعد از پخت بیرون از یخچال بگذارید، خراب می شود، بوی آن تغییر می کند و باید آن را دور بریزید. فقط اگر آن را در یخچال بگذارید 4 تا 6 روز ماندگاری بالایی دارند. پس از پخت، آن را در ظرف دربسته قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید و ظرف 4 تا 6 روز از آن استفاده کنید.

سبزیجات آب پز

ماندگاری آن در یخچال 3 تا 7 روز است

کاهو

آب حاصل از غذای پر از آب در یخچال تبخیر می شود و به سلول های باکتری ها نفوذ می کند و به تدریج غذا را فاسد می کند. سالاد یکی از غذاهایی است که ماندگاری کوتاهی دارد، حتی در یخچال. البته اگر سالاد را در فویل در یخچال نگهداری کنید 30 روز باقی می ماند

کلم

کلم تقریبا 3 روز در یخچال تازه می ماند و بعد شروع به پژمرده شدن و نرم شدن می کند.

لوبیا سبز

لوبیا سبز را چه تازه و چه پخته نباید بیش از 7-5 روز در یخچال نگهداری کرد.

کلم بروکلی

بروکلی به سرعت فاسد می شود و علامت آن تغییر رنگ و بوی آن است. البته زرد و نرم می شود و قوام ترد خود را از دست می دهد.

قارچ

حتما دیده اید که قارچ فقط یک روز در یخچال سالم می ماند و بعد از آن شروع به سیاه شدن می کند، بسیار نرم می شود و خاصیت خود را از دست می دهد. قارچ ها را نباید در یک کیسه پلاستیکی دربسته نگهداری کرد زیرا این امر منجر به افزایش رطوبت و رشد کپک می شود.

گوجه فرنگی

بسیاری از مردم گوجه فرنگی را در یخچال نگهداری می کنند. این کار نه تنها طعم را از بین می برد، بلکه مولکول های گوجه فرنگی را نیز از بین می برد و باعث زبری و لکه دار شدن پوست می شود. بهتر است هر بار مقدار کمی بخرید تا سریع و تازه مصرف شود و ظرف گوجه فرنگی را در کنار طاقچه قرار دهید.

سیب زمینی

انبارها و زیرزمین ها برای نگهداری سیب زمینی مناسب هستند. وقتی آن را در یخچال می گذارید، نرم و پف دار می شود و نشاسته داخل آن تجزیه می شود.

پیاز

یک مکان سالم برای نگهداری پیاز دمای اتاق است. سرما آن را نرم و شکننده می کند و خراب می کند. پس از برش پیاز باید آن را کاملا خشک کنید و در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید و در مدت زمان کوتاهی مصرف کنید.

اپل

با دور نگه داشتن سیب ها از یخچال می توانید ماندگاری آن ها را برای چند هفته تضمین کنید. سرما و رطوبت باعث می شود که سیب زودتر برسد. بهتر است دو تا سه هفته بعد از خرید سیب میل شود. در غیر این صورت پس از این مدت آن را در یخچال نگهداری کنید تا ماندگاری آن بیشتر شود.

برش های هندوانه

هندوانه ها تا زمانی که بریده نشوند عمر طولانی دارند. اما محصول برش خورده که در ظرف دربسته در یخچال نگهداری می شود باید در مدت 3 تا 5 روز مصرف شود.

توت ها

توت ها ماندگاری بسیار کوتاهی دارند و باید به سرعت پس از برداشت مصرف شوند. توت ها می توانند یک یا دو روز در یخچال بمانند و سپس حتی کپک بزنند. دلیل این ماندگاری کوتاه این است که پوست این میوه ها بسیار نازک است و آب زیادی در آنها وجود دارد و این یعنی باکتری ها به سرعت در آنها تکثیر می شوند. البته ماندگاری بیشتری در فریزر دارند.

کدو تنبل

اگر کدو تنبل را در یخچال نگهداری کنید، رطوبت را جذب کرده و خراب می شود. محل نگهداری کدو تنبل باید خشک باشد و خیس نباشد، مثلا آشپزخانه یا زیرزمین مکان مناسبی است. برای جلوگیری از ورود رطوبت، بهتر است یک تکه مقوا زیر آن قرار دهید.

آب میوه طبیعی

آب میوه های طبیعی خیلی زود خواص خود را از دست می دهند، باید بلافاصله و حداکثر یک ساعت پس از مصرف آب میوه آن ها را بنوشید.

عزیزم

وقتی عسل را در یخچال می گذارید، متبلور شده و سفت می شود. برای به دست آوردن عسل نرم و روان، بهتر است آن را بیرون از یخچال نگهداری کنید.

قهوه

بهترین راه برای نگهداری قهوه این است که آن را در ظرف دربسته و بدون متخلخل نگهداری کنید. نگهداری قهوه در یخچال باعث از بین رفتن طعم و بوی آن و افزایش سرعت تقطیر قهوه باعث بدتر شدن آن می شود. رطوبت برای پودر و دانه های قهوه مناسب نیست و بر کیفیت قهوه تاثیر می گذارد.

روغن زیتون

روغن زیتون باید در مکانی تاریک نگهداری شود. به همین دلیل، بطری های روغن زیتون اغلب به رنگ تیره ساخته می شوند. حتی اگر یخچال در حالت بسته تیره باشد، سرما باعث سفت شدن و سفت شدن روغن زیتون می شود و همچنین بر طعم روغن زیتون کاملا بکر و خالص تاثیر می گذارد. بنابراین بهتر است آن را در محیطی تاریک و بدون نور در کمد نگهداری کنید.

نان

اگر نان را در یخچال نگهداری کنید، خشک و بیات می شود. بهتر است نان را تازه مصرف کنید و در فریزر قرار دهید تا مدت زمان بیشتری نگهداری شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا