اخبار روز

واکنش اولیه بازار ارز به هیئت دولت پزشکیان / آیا کاهش قیمت دلار و سکه ادامه دارد؟

به گزارش بازتاب آنلاین، بازار ارز در تهران از دومین روز هفته در حالی آغاز شد که فعالان ارزی منتظر اعلام اسامی وزرای پیشنهادی مسعود هستند. پزشکیان و تیم اقتصادی و سیاسی او بودند. این اسامی پیش از ظهر امروز در بهارستان و در میان نمایندگان شورای اسلامی شهر اعلام شد و در این بین نام عبدالناصر همتی به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و سید عباس عراقچی برای تصدی وزارت امور خارجه جلب شد. توجه معامله گران ارز همانطور که شواهد نشان می دهد، اگر مجلس به همتی رای اعتماد بدهد، همتی دومین وزیر اقتصاد خواهد بود که پس از ریاست بانک مرکزی به وزارت اقتصاد می رود.

واکنش بازار ارز به بازگشت همتی به عرصه اقتصادی

این موضوع برای فعالان بازار ارز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا برخی فعالان ارزی عبدالناصر همتی را چنین می دانند یکی به آنها نوسانگرهای بزرگ می گویند. وی چندی پیش در باشگاه با انتقاد از تزریق مستمر وجوه بانک مرکزی گفت: این بانک مدام تزریق می کند اما این اقدام نه تنها قیمت ها را کاهش نمی دهد بلکه باعث افزایش آن نیز می شود.

همتی تاکید کرد: تزریق باید به صورت آبشاری انجام شود، یعنی از سطوح بالاتر انجام شود نه در کف قیمت. به گفته وی افزایش کف قیمت تنها به ایجاد رانت منجر می شود. وی همچنین به عدم دریافت یارانه در بازار اسکناس در سال 97-96 اشاره کرد و حتی یک میلیارد دلار از بازار جمع آوری کرد.

بوی برجام در بازار فردوسی

از سوی دیگر در سال های اخیر یکی یکی از عوامل کلیدی که بر توسعه بازار تأثیر زیادی داشت، مسائل مربوط به تنش زدایی از سیاست خارجی و بهبود روابط با سایر کشورها بود. به همین دلیل امروز برخی معامله گران به نام عباس عراقچی واکنش نشان دادند و گفتند که احتمالا بوی برجام به زودی به بازار فردوسی می رسد.

تخلیه هیجانات ارزی؟

بدون توجه به ماجرای پاستور و بهارستان، برخی معامله‌گران به صبر استراتژیک ایران در قبال اقدامات اخیر اسرائیل در تهران اشاره می‌کنند و می‌گویند ریسک‌های سیاسی در حال کاهش است و بنابراین خبری از خریداران هیجانی در بازار نیست.

آیا بازاریاب دستش پر است؟

علاوه بر عوامل فوق، برخی از معامله گران نوسانات نرخ ارز را با فعالیت های بازارساز و درآمدهای نفتی مرتبط می دانند. این ادعا توسط گزارش اخیر رویترز با استناد به منابع حمل و نقل و داده های منتشر شده پشتیبانی می شود. در این گزارش آمده است که ایران خریداران جدیدی برای نفت خام خود پیدا کرده است و نفت این کشور به عمان و بنگلادش ارسال می شود. معامله گران معتقدند فروش نفت می تواند منابع ارزی کشور را تامین کند و احتمال ورود بازارساز به بازار و شروع تزریق ارز را افزایش داده است.

تاثیر طرح فروش خودرو بر بازار دلار

موضوع دیگری که می تواند نوسانات ارز را از منظر دلالان تحت تاثیر قرار دهد، شروع آخرین برنامه فروش محصولات ایران خودرو است. این طرح مستقل از سامانه یکپارچه فروش خودرو اجرا می شود و متقاضیان ملزم به واریز مبلغ 220 میلیون تومان به حساب نمایندگی خود خواهند بود. تحلیلگران اقتصادی معتقدند این اقدام می تواند نقدینگی موجود در بازار ارز را به سمت بازار خودرو سوق دهد و در نتیجه بازار ارز را دچار رکود کند.

با توجه به همه این ویژگی ها، نرخ ارز در دومین روز هفته چه مسیری را طی کرد؟

بر اساس اطلاعات موجود، قیمت دلار در تهران که روز شنبه تا 60 هزار و 150 تومان کاهش یافت، روز یکشنبه از 59 هزار و 950 تومان آغاز شد و در بعدازظهر به 59 هزار و 600 تومان رسید. علاوه بر این، قیمت دلار در بازار هرات که دیروز 59 هزار و 530 تومان معامله می شد، امروز تقریبا 59 هزار تومان بود. قیمت درهم امروز با 20 تومان کاهش وارد بازار شد و در عصر به 16 هزار و 260 تومان رسید.

قیمت ها به خط حمایت رسید

تحلیلگران فنی معتقدند در شرایط فعلی بازارها به سطح حمایت اصلی نزدیک شده اند و در صورت کاهش مجدد قیمت درهم، احتمال سقوط دلار تا سطح 58 هزار و 600 تومان وجود دارد. اما برخی دیگر معتقدند فشار و هیجان فروش در بازار به تدریج کمرنگ خواهد شد و در صورت معکوس شدن روند، بازار می تواند تمام زیان های قبلی را جبران کند.

طلا سقوط کرد / سکه سقوط کرد

اگر به وضعیت بازار ارز نگاهی بیندازیم، طبق اطلاعات منتشر شده در سایت اتحادیه طلا و جواهر، طلای 18 عیار عصر امروز 3 میلیون و 485 هزار و 800 تومان فروخته شد و قیمت سکه امامی نیز به فروش رسید. همچنین کانال 42 میلیون تومانی امروز به 41 میلیون و 700 هزار تومان سقوط کرد در حالی که روز گذشته هر قطعه سکه امامی حدود 42 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد.

223223

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا