اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

طوفان تکواندو ایران در پاریس؛ کسب چهار مدال رنگارنگ و شکستن رکوردها

تکواندو ایران در طول سی سال گذشته موفق به کسب ۱۰‌ مدال، طلا، نقره و برنز در طول دوران ریاست دو رئیس فدراسیون شده است.

به گزارش فارس، در سی و سومین دوره بازی های المپیک پاریس، مسابقات تکواندو با حضور ۱۳۴ تکواندوکار از ۶۰ کشور از روز ۱۷ مردادماه در کاخ «گرند پله» شهر پاریس آغاز شد و این رقابت ها شب گذشته با افتخارآفرینی تکواندوکاران ایرانی به پایان رسید.

اما تکواندو ایران در پاریس چه کرد؟تکواندو ایران با نتایج فوق العاده ای که در پاریس رقم زد، دست به تاریخ سازی بزرگی زد و در واقع با صددرصد کسب  مدال  به کار خود پایان داد و بهترین عملکرد تاریخ این  رشته رقم خورد.

تکواندو ایران در المپیک ۲۰۲۴ پاریس برای نخستین بار با چهار نماینده( دو سهمیه مردان و دو سهمیه بانوان) حضور پیدا کرد که این رشته المپیکی در پایان چهار روز ماراتن سخت و نفس گیر موفق شد در چهار وزن، چهار مدال رنگارنگ کسب کند.

در بخش مردان آرین سلیمی نماینده وزن ۸۰+ کیلوگرم تکواندو کشورمان با درخشش خود روی شیاپ چانگ پاریس موفق به کسب مدال طلا شد. در این وزن آخرین بار در المپیک ۲۰۰۸ پکن هادی ساعی موفق به کسب مدال طلا شده بود و این بار سلیمی در پاریس موفق شد پس از ۱۶ سال طلسم‌ شکنی کند و تکواندو ایران را در پاریس صاحب مدال طلا کند.

اما در وزن ۸۰- کیلوگرم که تکواندو ایران آخرین بار در المپیک ۲۰۱۲ لندن فینالیست شده بود، این بار تکواندو ایران توسط مهران برخورداری پس از ۱۲ سال موفق شد به فینال المپیک برسد و در نهایت این شیر پسر ایرانی مدال نقره این رقابت ها را کسب کرد.

در بخش بانوان نیز، دختران ایران زمین با یک مدال نقره و یک مدال برنز در ورزش ایران تاریخ سازی کردند.

ابتدا مبینا نعمت زاده نماینده وزن ۴۹- کیلوگرم تیم ملی تکواندو بانوان کشورمان موفق شد، تکواندو بانوان را پس از هشت سال در المپیک پاریس صاحب مدال برنز کند.

در وزن ۵۷- کیلوگرم نیز ناهید کیانی در المپیک پاریس تاریخ سازی کرد و‌ موفق شد تکواندو بانوان را به فینال المپیک برساند و در نهایت برای نخستین بار برای بانوان کشورمان در تاریخ المپیک‌ مدال نقره کسب کرد.

پیش از رقم خوردن نتایج در کاخ(گرندپله) پاریس، هادی ساعی پرافتخارترین المپین ورزش ایران نیز در المپیک ۲۰۰۰ سیدنی موفق به کسب مدال برنز شده بود، در المپیک 2004 آتن نیز این قهرمان پر آوازه موفق به دریافت مدال طلا شده بود و در المپیک ۲۰۰۸ پکن نیز تنها مدال آور طلای کاروان ورزش ایران بود.ساعی تنها تکواندوکاری است که تا کنون موفق به کسب سه مدال المپیک برای تکواندو کشورمان شده است.

یوسف کرمی نیز در المپیک ۲۰۰۴ آتن موفق به کسب مدال برنز برای تکواندو ایران شده بود.

در المپیک ۲۰۱۲ لندن نیز محمد باقری معتمد با شکست مقابل تازه گل ترکیه ای به مدال نقره دست یافت و یوسف کرمی نیز از رسیدن به مدال باز ماند.

در المپیک ریو‌ نیز کیمیا علیزاده مدال برنز را برای نخستین بار برای بانوان کشورمان بدست آورده بود.

ضمن اینکه در المپیک ۱۹۹۸ فیصل دانش مدال برنز (در این دوره تکواندو حضوری غیر رسمی داشت و این مدال در جدول مدالی لحاظ نشد.)

در المپیک ۱۹۹۲ نیز، فریبرز عسگری مدال نقره و رضا مهماندوست مدال برنز ( در این دوره هم تکواندو حضوری غیر رسمی داشت و این دو مدال در جدول مدالی لحاظ نشد.)

لازم به ذکر است، در طول دوران ریاست محمد پولادگر که بیش از ۲۵ سال طول کشید، تکواندو ایران صاحب ۲ مدال طلا، یک‌نقره و سه برنز المپیک شد و حالا تکواندو ایران با ریاست هادی ساعی در کمتر از سه سال موفق به کسب یک مدال طلا، ۲ نقره ‌و‌ یک برنز شد و تکواندو با این موفقیت در پاریس نشان داد که مسیر روشنی را در پیش گرفته است.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا