اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

حتی یک نفر از افرادی که تاکنون از سقط‌ جنین منصرف شده پیشمان نیست

کاشمر (خراسان رضوی) از مشکل سقط‌جنین مبرا نیست، هرچند آمار دقیقی از این مسئله در دست نیست اما آمار مراکز زیر زمینی را بسیار حکایت می‌کنند.

 

مهری سادات سالاری موسوی مسئول مرکز نفس کاشمر در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه درصد بالایی از مادران که اقدام به سقط‌جنین می‌کنند به دلیل مسائل فرهنگی است، گفت: برای رفع مشکلات مشاوره‌ها و کمک‌هایی می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه اگر هم به دلیل مسائل اقتصادی نیز بخواهند اقدام به سقط‌جنین کنند کمک‌های مالی به خانواده می‌شود، اظهار کرد: چند مشاور هستند که به صورت حضوری یا تلفنی راهنمایی‌های لازم را به این خانواده‌ها دارند.

 

وی با بیان اینکه گرچه کسانی که در سطح کشور مشاوره شده‌اند ۱۰ درصدشان موفقیت‌آمیز بوده یعنی از هر ۱۰ مادر، یک نفر آن‌ها از انجام سقط‌جنین منصرف شدند، اما این آمار در کاشمر حدود ۳۰ درصد بوده است، افزود: از هر ۱۰ نفری که به مرکز نفس کاشمر مراجعه داشته‌اند سه نفر از سقط‌جنین منصرف شده‌اند.

 

مسئول مرکز نفس کاشمر با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر حدود ۶۰ تا ۷۰ پرونده در مرکز نفس کاشمر تشکیل شده است، افزود: طی این مدت حدود ۲۰ جنین را از سقط شدن نجات داده‌ایم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه تمامی سقط‌هایی که به صورت عمدی صورت می‌گیرد غیرمجاز هستند، گفت: گرچه آماری از سقط‌های عمدی در شهرستان کاشمر نداریم اما آمار مراکز زیرزمینی سقط‌جنین زیاد است.

 

سالاری موسوی با اعلام اینکه در این خصوص، نیازمند انجام پژوهش‌هایی هستیم، افزود: چون اوایل بارداری تصمیم بر سقط گرفته می‌شود،مشخص نیست چه تعداد از جنین‌هایی که سقط می‌شوند، سالم هستند اما آمار قابل توجهی از آن‌ها باید سالم باشند.

 

وی فرزند دوران عقد، فاصله کم بین دو فرزند، قبح اجتماعی فرزند سوم، قبح اجتماعی بارداری در سنین زیر ۲۰ سال یا بالای ۴۰ سال، فرهنگ فردگرایی و رفاه‌طلبی، احساس عدم بلوغ فکری و جسمی عدم توکل و عدم اعتماد به نفس کافی، ترس از آینده، وضعیت نابسامان زوجین را از برخی علل مسائل فرهنگی و اجتماعی سقط فرزندان توسط والدین دانست.

 

مسئول مرکز نفس کاشمر همچنین هزینه مراقبت‌های بارداری، هزینه دوران شیرخوارگی، اضافه هزینه جاری خانوار، مغایرت با اشتغال مادر، نگرانی از مخارج آینده کودک را از علل مسائل اقتصادی سقط فرزندان توسط والدین دانست.

 

یک کارشناس مامایی نیز در این خصوص اظهار کرد: از مراجع زیرزمینی داروهای سقط‌جنین را تهیه می‌کند و با مشاوره برخی کارشناسان اقدام به مصرف داروها می‌کنند.

 

این کارشناس مامایی گفت: سال‌ها قبل که هنوز قانون جوانی جمعیت تصویب نشده بود برخی کارشناسان مامایی در مطب‌های خود با توجه به اینکه درآمد خوبی برایشان داشت، به افرادی که تصمیم به سقط‌جنین داشتند خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌کردند اما الان این موضوع در مراجع رسمی کمتر هست، اما نمی‌توان وجود این مسئله را انکار کرد و افراد با روش‌های غیررسمی و غیرقانونی و در مراکز زیرزمینی اقدام به سقط‌جنین می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه بسته به سن بارداری میزان مصرف داروهای سقط‌جنین متفاوت است و افراد به صورت غیرقانونی و زیرزمینی با مبالغ بالایی در صورت نیاز آن‌ها را تهیه می‌کنند، گفت: در شرایط فعلی افرادی که تصمیم به سقط‌جنین دارند با یک جستجوی ساده در اینترنت اقدام می‌کنند و خود را بی‌نیاز از خدمات مشاوره‌ای ماما و متخصص می‌دانند و فقط در صورت بروز درد و خونریزی شدید یا حتی پارگی رحم، از ترس از دست رفتن جان خود، به مراکز درمانی و زایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و اغلب مایل به ارائه هیچ اطلاعاتی از نحوه تهیه دارو و یا وضعیت استفاده از آن ندارند.

 

قطعاً سقط یک مسئله اجتماعی پیچیده است و نگاه‌های خطی را نسبت به سقط عمد باید شکست خورده دانست. اگر بر روی تک‌تک مسائل مرتبط با سقط عمد ورود شود و آسیب‌شناسی صورت گیرد آن وقت موفقیت به دست خواهد آمد.

 

محسن ذاکریان مؤسس مرکز نفس در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه مرکز نفس (نجات فرزندان سقط) با سه محور آموزش و فرهنگ‌سازی، شناسایی، حمایت و انصراف راه‌اندازی شد، گفت: تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم که با فرهنگ‌سازی جلوی سقط‌های عمد را بگیریم.

 

مؤسس مرکز نفس با اعلام اینکه تا به امروز کمتر از ۵۰۰۰ نفر توسط مراکز نفس از سقط عمد منصرف شده‌اند، گفت: این آمار هنوز با آنچه در حوزه سقط اتفاق می‌افتد مسیر بسیار طولانی است.

 

ذاکریان تغییر نگرش و بینش مردم به موضوع سقط را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: افزایش آمارهای سقط‌جنین موجب شد تا مرکز نفس را راه‌اندازی کنیم و تاکنون ۲۵۰ مرکز نفس در کشور راه‌اندازی شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که طرح نفس به موفقیت برسد پیش‌بینی می‌شود از ۱۰ تا ۵۰ درصد سقط‌ها پیشگیری شود.

 

ذاکریان گفت: برآورد اجرای طرح نفس در صورت موفقیت در سطح خراسان رضوی از سقط ۱۸۰۰ تا ۹۰۰۰ فرزند سالم در سطح کشور از ۳۶ تا ۱۸۰ هزار نیز جلوگیری شود.

 

وی با اظهار تأسف از اینکه امروزه افراد بسیاری عمل سقط‌جنین را انجام می‌دهند، افزود: حتی در عطاری‌ها، مزون، آرایشگاه زنانه، باشگاه ورزشی و… قرص‌هایی برای سقط‌جنین به فروش می‌رسد، حتی برخی قرص‌ها را بالغ‌بر ۲۰۰ هزار تومان تا رقم‌های میلیونی نیز به فروش می‌رسانند.

 

مؤسس مرکز نفس با اشاره به اینکه حتی برخی پزشکان افتخار می‌کنند که سقط‌جنین را انجام می‌دهند، گفت: برخی چون از عواقب بارداری و داشتن فرزند ترس دارند این اقدام را انجام می‌دهند.

 

مؤسس مرکز نفس گفت: پس از حذف سایر عوامل، روزانه حدود ۹۰۰ مورد بچه سالم که حاصل ازدواج دائم و مشروع هستند در کشور سقط می‌شوند.

 

وی ادامه داد: اگر اقناع فکری صورت گیرد سقط‌جنین کاهش چشمگیری خواهد داشت، نباید مشکلات را فقط مرتبط با مسائل اقتصادی دانست.

 

مؤسس مرکز نفس با بیان اینکه فرزند سوم و چهارم حدود ۶۰ درصد سقط‌های عمد را تشکیل می‌دهند، افزود: برخی فرزند سوم را ننگ می‌دانند.

 

وی با اشاره به اینکه ۶۵ درصد سقط‌ها در مادران ۲۵ تا ۳۵ سال روی می‌دهد، افزود: طبق پژوهش انجام شده ۵۶ درصد سقط‌ها در منزل، ۱۲.۵ درصد مطب ماما، ۱۸ درصد مطب پزشک، ۱۰.۶ درصد بیمارستان و باقی مرتبط با سایر موارد است.

 

ذاکریان با بیان اینکه بالغ بر ۵۰ درصد سقط‌های جنین با داروهای شیمیایی در دسترس انجام می‌شود، گفت: در فضای عمومی دیگر سقط قبح خود را از دست داده است.

 

وی با اعلام اینکه باید در خصوص علل سقط‌جنین همه مسائل و مشکلات با هم دیده شود، بیان کرد: دسترسی به داروی سقط‌جنین بسیار راحت شده در صورتی که خطرات بسیاری به همراه دارد.

 

مؤسس مرکز نفس اظهار کرد: اینکه مادری فرزندش را به دست خود بکشد بزرگترین فجایع بشری است، امیدواریم با افزایش آگاهی مردم و رشد اخلاق دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در جامعه نباشیم.

 

اصلی‌ترین دلیل شیوع سقط، شی‌انگاری جنین است؛ چون جنین را شی می‌دانند که مادر می‌تواند آن را از خود دور کند، در صورتی که جنین انسان است و مثل هر انسانی، حقوق دارد.

 

اگر تنها بتوانیم سقط‌جنین را کنترل و مدیریت کنیم، شاخص‌های جمعیت شناسی کشور اصلاح می‌شود و تا حدود زیادی پیامدهای بحران جمعیت به حداقل می‌رسد.

منبع:عصرایران

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا