دانستنی ها

کدام ورزش فشار خون را کاهش می دهد؟

نگین ولائی فواید شنا و رابطه استخرها با سلامت انسان را اینگونه تشریح کرد: شنا نه تنها لذت و شادی به همراه دارد. تمرینی موثر که سیستم انتقال اکسیژن را به ویژه در بزرگسالان تقویت می کند و همچنین باعث کاهش سستی و خستگی ناشی از وزن می شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: شنا به بهبود وضعیت جسمانی افراد دارای اضافه وزن و چاق کمک می کند. شنا علاوه بر ایجاد احساس آرامش و راحتی، بر روی انعطاف مفاصل نیز تاثیرات مثبتی دارد و تمرین منظم منجر به کاهش وزن و کاهش فشار خون می شود.

وی درباره کاهش مخاطرات بهداشت عمومی مرتبط با استخرها گفت: با توجه به عمومی بودن استخرها، مدیریت مجتمع ها باید از آب سالم یا تایید شده مراجع بهداشتی برای تامین آب استخرها، آبگرم ها و استخرهای آب سرد استفاده کنند. ضمناً شناگران برای جلوگیری از برق گرفتگی باید از عبور کابل های برق افقی و مدارهای الکتریکی بدون حفاظ از لبه استخر جلوگیری کرده و از تهویه مناسب و قوی در محوطه استخر استفاده کنند.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط تصریح کرد: وجود کلیه تجهیزات نجات غریق در محوطه استخر الزامی است و در ساعاتی که استخر تعطیل و یا خارج از سرویس است از ورود افراد به استخر جلوگیری شود. همچنین استخر نباید خیلی شلوغ باشد.

وی با اشاره به لزوم رعایت توصیه های بهداشتی گفت: ایمنی محیط استخر باید رعایت شود، شیشه و اجسام تیز در محوطه و اطراف آن وجود نداشته باشد و همچنین باید علامت مناسب نشان دهنده عمق باشد. . استخر شنا برای حفظ سلامتی مشتریان، مدیران و کارکنان استخر شنا باید از مواد شیمیایی تایید شده استفاده کنند و دستورالعمل استفاده از آنها را برای تصفیه و ضدعفونی آب استخر رعایت کنند.

ولایی همچنین گفت: مدیران استخرها باید نسبت به اخذ تاییدیه ها و مجوزهای بهداشتی از مراکز بهداشتی و درمانی و رعایت مقررات بهداشتی استخرها اقدام کنند. توجه به نکات امنیتی، مسائل حفاظتی و حوادث و الزام به داشتن ناجی غریق و حضور فعال در ساعات کاری استخر از وظایف مهم مدیران استخر است. علاوه بر این باید جعبه کمک های اولیه تعبیه شود، استخرها، رختکن ها و دوش ها تمیز و ضدعفونی شوند و استخر آبگرم و آب سرد استخرها به طور مداوم تمیز و کلر زنی شود.

وی در خصوص کنترل مسائل ایمنی و بهداشت فردی در استخرها گفت: مدیران استخرها از پذیرش مشتری بیش از ظرفیت استخر خودداری کنند. همچنین از ورود افراد بیمار به ویژه سرماخوردگی و آبریزش بینی به استخرها جلوگیری کنید و به شناگران توصیه کنید از ورود آب استخر به دهان خود مانند بلع و بلع خودداری کنند. همچنین دوش گرفتن قبل از ورود به استخر و ضدعفونی کردن پای شناگران در استخر پشویه از اصول بهداشتی مهم در جلوگیری از انتقال قارچ ها و عوامل بیماری زا می باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا