اخبار روز

بازار سرمایه تحت تأثیر این سه عامل است. آیا باید منتظر ماند تا بورس پس انداز شود؟

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، به مناسبت چهارمین سالگرد یکی همایون دارابی، فعال اقتصادی در گفتگو با بازتاب آنلاین، این حادثه را یکی از جدی ترین تخلفات بازار سرمایه ارزیابی کرد که مهم ترین اتفاق تاثیرگذار بر اعتماد مردم به این بازار تلقی می شود. مرداد 2019 و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی در سال 2019 این بود که بانک مرکزی ابتدا نرخ سود را کاهش داد و شایعاتی مبنی بر عدم پرداخت سود سپرده های قانونی را مطرح کرد. خرداد ماه بهره نرخ بهره را افزایش داد و در پایان سال دو برابر آن در ابتدای سال بود و عملاً بازار را با مشکل مواجه کرد.

دارابی سه عامل اساسی را عامل اصلی سقوط بازار دانست و خاطرنشان کرد: افزایش نرخ سود، غیرواقعی بودن نرخ ارز و قیمت های دستوری از جمله این عوامل هستند. تا زمانی که این مشکلات حل نشود، وضعیت بازار نمی تواند تغییر قابل توجهی داشته باشد.

این فعال اقتصادی پیش بینی خود را از تحولات بازار بیان کرد و گفت: با توجه به نرخ سودی که به 30 درصد رسیده است و حتی نرخ سود اوراق که بالای 30 درصد است، به نظر می رسد بازار سرمایه و اصولاً تولید در کشور هیچ مشکلی نداشته باشد. شانس جذب منابع

وی همچنین با اشاره به نکته ای که به احیای این بازار کمک می کند، گفت: باید نرخ سود را به 12 تا 15 درصد کاهش دهیم که این نرخ بازده تولید در کشور ما است تا تعادل بین بازار پول و سرمایه برقرار شود. بازسازی شد.

سهم دولت در بورس چقدر است؟

همچنین فردین آقابزرگی دیگر فعال اقتصادی نیز به مناسبت چهارمین سال بورس مرداد وی با تجربه بی سابقه 99، به عوامل متعددی که باعث شده این بازار به طور کامل از بحران خارج نشود، اشاره کرد و گفت: بیش از 75 درصد مدیریت منابع شرکت های بورسی و غیر بورسی به طور مستقیم و غیرمستقیم در اختیار شرکت های بورسی است. دولت، سکوت و انفعال در این زمینه، نهاد نظارتی انتظارات سهامداران بورس را عملی نکرده و سایه دولت بر بازار سرمایه حداقل از نظر عملیاتی افزایش یافته است.

آقابزرگی ادامه داد: مادامی که حاکمیت در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه ما مطلقاً وقف دولت باشد و دولت برخلاف اصل 44 قانون اساسی از حجم دولت کاسته نشود و تا زمانی که قیمت‌ها و نرخ‌های سود مقرر اعمال می‌شود. نوع حکومت، سرمایه داران مزیت عملی خود را دیگر نمی بینند. در این بازار منجی و مدافع نمی بینند.

وی به همراه سایر فعالان اقتصادی با ابراز ناامیدی از وضعیت فعلی بازار تاکید کرد: عدم مشارکت بخش خصوصی در فضاهای تصمیم گیری و اصرار بر ساختار حاکمیتی فعلی بازار باعث شده است که دیگر نداشته باشیم. هر گونه امید به اصلاح وضعیت موجود.

223228

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا