اخبار روز

وام اربعین شاید زمانی دیگر; دلیل نبود امکانات اربعین چیست؟


سال گذشته برخی بانک ها به میزان قابل تقدیری به زائران اربعین پرداخت کردند اما امسال خبری از تسهیلات اربعین نیست.

گزارش مهر وام اربعین طرحی بود که بانک ها در سال های گذشته برای تسهیل شرکت در مراسم پیاده روی اربعین به متقاضیان پرداخت کردند. سفر اربعین به دلیل کم هزینه بودن متقاضیان زیادی دارد و این تسهیلات به تعداد زیادی از مردم برای سفر به کربلا کمک کرد. امسال مردم به دنبال وام اربعین بودند تا بخشی از هزینه های خود را از طریق این سرویس پرداخت کنند.

برای امسال تاکنون هیچ گونه تسهیلات بانکی رسمی برای این سفر در نظر گرفته نشده است که امکان پذیر است یکی یکی از دلایل اصلی تغییر دولت ناخواسته است و بانک ها منتظرند هر چه زودتر دولت جدید سر کار بیاید تا بتوانند تسهیلات خود را پرداخت کنند.

با این حال سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد از اعطای تسهیلات اربعین در اوایل سال جاری خبر داد و اعلام کرد: تمامی خانوارهای شرکت کننده در این مراسم معنوی مشمول دریافت وام اربعین 1403 خواهند بود.

به گفته وزیر دارایی، در صورت حضور سرپرست خانواده در این مراسم وام اربعین به حساب وی واریز می شود. از سوی دیگر یکی یکی از اهداف اصلی اجرای این طرح کمک به تامین هزینه های این روزهای خانواده هاست. البته ناگفته نماند که در صورت عدم شرکت سرپرست خانواده در این مراسم، در صورت رضایت وی، سایر اعضا نیز می توانند از این وام بهره مند شوند.

بر اساس این گزارش، این تسهیلات می تواند برای بسیاری از خانواده هایی که به دلایل اقتصادی امکان حضور در این مراسم را ندارند، شرایط لازم را فراهم کند و بر اساس اظهارات وزارت اقتصاد، میزان وام اربعین متفاوت است و بین 3، 4 یا 3 خواهد بود. 5 میلیون تومان. این مقدار بستگی به شرایط خانواده دارد.

سال گذشته وام اربعین تنها در اختیار متقاضیان بانک ملی بود و سید ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم نیز با تاکید ویژه بر اعطای این وام اعلام کرد که خدمات اربعین باید به صورت مستمر به متقاضیان ارائه شود. قرض الحسنه و پس از دستور رئیس بانک شهید ملی نیز اعلام کرد: با دستور رئیس جمهور محترم، تسهیلات طرح زائر اربعین حسینی در این بانک در قالب قرض الحسنه پرداخت می شود. “

بر اساس این گزارش، در صورت پرداخت این خدمت بر اساس روال سال گذشته، متقاضیان زائر سرپرست خانوار جهت دریافت و ثبت نام وام اربعین می توانند نسبت به انجام خدمت در سامانه حج و زیارت (سماح) اقدام کنند. به آدرس “samah.haj.ir”.

تا امروز خبری از وام اربعین نیست

البته شایان ذکر است؛ دولت تا امروز اطلاعات دقیقی از شرایط و اعطای وام اربعین منتشر نکرده است، اما بر اساس اخبار اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد، اجرای این طرح ممکن است بر حسب مقتضی از سوی سازمان های ذیربط بررسی شود روز رویکرد

بر اساس رصد خبرنگار مهر در خصوص اینکه چرا خبری از وام اربعین از سوی بانک مرکزی نیست، مشخص شد دستگاه های دیگری متولی اجرای این طرح هستند و باید به بانک مرکزی اطلاع داده شود.

بر اساس برآوردهای اولیه، اگر فردی بخواهد از راه زمینی به عتبات برود و یک هفته اقامت داشته باشد، با احتساب اینکه هزینه غذا و اسکان تقریباً صفر است، باید هزینه ایاب و ذهاب را پرداخت کند. بر این اساس به گفته مسئولان سازمان راهداری، هزینه جابجایی یک نفر از تهران به نجف با اتوبوس مستقیم 2 میلیون و 500 هزار تا 2 میلیون و 600 هزار تومان است. ضمناً برگشت از عتبات تقریباً به همین مقدار نیاز دارد. البته اگر فردی بخواهد به غیر از نجف و کربلا به شهرهای دیگر زیارتی عراق سفر کند حدود 50 هزار دینار نیاز دارد که با توجه به نرخ دینار باید 2 میلیون تومان هزینه کند. به همین دلیل برای سفر اربعین که تقریبا یک هفته به طول می انجامد، هر نفر باید بین ۷ تا ۹ میلیون تومان هزینه کند.

با توجه به هزینه بالا، بهتر است بانک ها مانند سال گذشته شروع به کار کنند و بخشی یا تمام این هزینه را در قالب وام و تسهیلات به متقاضیان پرداخت کنند.


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا