اخبار روز

اولین پیام نخست وزیر فراری بنگلادش این بود: تقصیر آمریکاست

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

به گزارش بازتاب آنلاین، ایرنا حسینا در پیامی که از طریق بستگانش برای روزنامه هندی اکونومیک تایمز ارسال شد، افزود: «من استعفا دادم تا مجبور نباشم ردیف اجساد (افراد) را ببینم. آنها می خواستند با اجساد بروند. دانشجویان به قدرت رسیدند، اما من اجازه ندادم و از نخست وزیری استعفا دادم.

وی ادامه داد: اگر من از حاکمیت جزیره سنت مارتین صرف نظر می کردم و اجازه می دادم آمریکا در خلیج بنگال نفوذ کند، می توانستم در قدرت باقی بمانم. من از مردم کشورم می خواهم که به خود اجازه ندهند تحت تأثیر افراط گرایان قرار گیرند.

جزیره سنت مارتین در خلیج بنگال. یکی این منطقه دریایی دارای اهمیت استراتژیک و غنی از منابع انرژی است. شرکت آمریکایی کونوکو فیلیپس بیش از یک دهه پیش قراردادی را برای اکتشاف انرژی در این منطقه امضا کرد، اما سه سال بعد بنگلادش این قرارداد را رد کرد و خواستار گسترش مناطق اکتشافی شد.

علاوه بر این، خلیج بنگال منطقه ای است که آمریکا با متحدانش از جمله ژاپن و هند تمرینات دریایی برگزار می کند.

از سوی دیگر، دو کریدور اقتصادی مهم چین برای خنثی کردن حضور ناوگان نظامی آمریکا و جلوگیری از درگیری نظامی معرفی شد. یکی در خلیج بنگال از طریق میانمار و از غرب، در دریای عرب و در دهانه دریای عمان به خلیج فارس که «کریدور اقتصادی چین و پاکستان» نامیده می‌شود.

شیخ حسینه، دختر شیخ مجیب الرحمن، بنیانگذار بنگلادش، که معتقد است اگر او در این کشور می ماند، منابع و جان های بیشتری از دست می رفت، افزود: تصمیم بسیار سختی را گرفته ام که کشوری را که شدم ترک کنم. رهبر شما چون من را انتخاب کردید، قدرت من بودید.

نخست وزیر مستعفی بنگلادش با اشاره به ترور پدر و اعضای خانواده خود در جریان کودتای سال 1975 در آن کشور گفت: همیشه برای آینده بنگلادش، کشوری که پدرم برای آن تلاش کرد، دعا خواهم کرد. که پدرم و خانواده ام جانشان را فدا کردند.

قبل از تظاهرات گسترده در بنگلادش که باعث فرار حسینه از کشور شد، او در ماه آوریل به پارلمان گفت: آمریکا استراتژی تغییر رژیم را در کشورش دنبال می کرد. آنها سعی دارند دموکراسی را از بین ببرند و حکومتی را معرفی کنند که هیچ دموکراتیکی ندارد.

رهبران لیگ عوامی، که حسینه رهبری آن را بر عهده دارد، ایالات متحده را مسئول تغییر رژیم در داکا دانستند و گفتند که یک دیپلمات ارشد آمریکایی که در ماه مه از داکا بازدید کرده بود، مسئول این امر است. آنها همچنین گفتند که این دیپلمات، حسینه را برای اقدام علیه چین تحت فشار قرار داده است.

یک منبع آگاه به اکونومیک تایمز گفت که پیتر هاس، سفیر ایالات متحده در بنگلادش، که دوره او در ماه جولای به پایان رسید، از حزب ملی گرای بنگلادش (BNP) حمایت کرد. دولت ایالات متحده به طور مداوم از داکا در مورد حقوق بشر و روند انتخابات انتقاد کرده است.

در 15 دسامبر 2023 (24 آذر 1402)، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اگر شیخ حسینه در انتخابات بعدی به قدرت برسد، آمریکا از تمام نیروهای خود برای سرنگونی دولت او استفاده خواهد کرد.

در پی اعتراضات گسترده در بنگلادش و استعفای شیخ حسینه، نخست وزیر آن کشور و انحلال پارلمان، محمد یونس در نوزدهم ماه جاری به عنوان مشاور ارشد دولت موقت بنگلادش منصوب شد.

دلیل اصلی اعتراضات در بنگلادش حکم دادگاهی بود که قانون سهمیه مشاغل دولتی را برای نوادگان به اصطلاح “مبارزان آزادی” که در جنگ استقلال 1971 علیه پاکستان جنگیدند، احیا کرد.

تظاهرکنندگان اعلام کردند که با اجرای قانون سهمیه مشاغل دولتی، یک سوم این مشاغل به متحدان حزب حاکم در بنگلادش داده خواهد شد.

با توجه به اینکه حدود 18 میلیون جوان در بنگلادش با بیکاری مواجه هستند، بازگرداندن سیستم سهمیه استخدامی دولتی که از سال 2018 به حالت تعلیق درآمده است، به شدت خشم فارغ التحصیلانی را که با بحران شغلی مواجه هستند، برانگیخته است.

311311

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا