اخبار روز

خبری ناراحت کننده برای تهرانی ها


به گزارش مانیبان، مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن برای سلامت انسان و محیط زیست مضر است.

میزان آلودگی هوا در ایران بیش از 8 برابر استاندارد جهانی است. یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در شهرها دود کارخانه ها و شهرک های صنعتی، دود اگزوز خودروها، اتوبوس ها و هواپیماها و … است. یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که آلودگی هوا به بدن انسان وارد می‌کند این است که ذرات معلق از طریق تنفس به خون جذب می‌شوند و اثرات و پیامدهای جبران‌ناپذیری بر سلامتی دارند.

آسیب پذیری برخی افراد در برابر آلودگی بسیار بیشتر از سایرین است، بنابراین از کودکان، سالمندان، افراد مبتلا به آسم، افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، زنان باردار و دیابتی ها درخواست می شود در روزهای آلوده از فعالیت در فضای باز، حمل بار سنگین و حمل خودداری کنند. کالاهای سنگین برای جابجایی ضروری خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، بنابراین مردم باید در روزهای آلوده مدیریت و دقت بیشتری در حرکات و فعالیت های خود داشته باشند و بهتر است از ماسک هایی با فیلترهایی استفاده کنند که دهان و بینی را کاملاً بپوشاند.

داشتن تغذیه مناسب در روزهایی که هوا آلوده است تاثیر بسزایی در کاهش اثرات آلودگی بر بدن دارد، مصرف غذاها، میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین C به دلیل آنتی اکسیدان هایی که دارند، سیب و توت فرنگی، شیر بدون چربی و لبنیات. محصولات، انواع سبزیجات، برگ سبز، سیر و پیاز، نعناع، ​​آناناس، زنجبیل و نوشیدن آب کافی کلیه ها را پاکسازی کرده و املاح اضافی بدن را دفع می کند. به این ترتیب ذرات آلوده مدت زمان کمتری در بدن باقی می مانند.

شاخص کیفیت هوا در 6 سطح از هوای پاک تا هوای خطرناک بررسی می شود که در سطح هوای پاک 0 تا 50، در سطح متوسط ​​50 تا 100، برای گروه های حساس 100 تا 150، ناسالم برای عموم 150 تا 200 است. 200-300 بسیار ناسالم و 300 یا بیشتر به عنوان خطرناک طبقه بندی می شود.

تهران تا امروز 5 روز هوای پاک، 98 روز هوای قابل قبول و معتدل، 39 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس و 2 روز هوای ناسالم برای عموم مردم را تجربه کرده است.

لازم به ذکر است که میانگین کیفیت هوای تهران است مرداد این ماه بسیار کمرنگ بوده و هر روز هفته گذشته به جز پنجشنبه در محدوده هوای ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

مقایسه شاخص آلودگی تهران در سال گذشته با امسال (تا امروز)

1402 1403

کیفیت هوا تعداد روز % تعداد روز %

پکیج 8 5/56 5 3/47

قابل قبول 103 71/53 98 68/06

ناسالم برای گروه حساس 20/30/83 27/39/08

ناسالم 3 2/08 2 1/39


آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا