اخبار روز

سیل و طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها :: بازتاب آنلاین

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا و طغیان رودخانه‌ها، از افزایش ارتفاع امواج در سواحل شمالی و جنوبی و خطرات ناشی از آن خبر داد.

به گزارش بازتاب آنلاین، ذپنجشنبه در برخی نقاط شمال غرب ارتفاعات البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب سیستان بلوچستان، ارتفاعات شمال هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده روی خواهد داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی بارش‌های سیل‌آسا و طغیان رودخانه‌ها، از افزایش ارتفاع امواج در سواحل شمالی و جنوبی و خطرات ناشی از آن خبر داد.

بررسی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز و فردا در شمال استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، برخی نقاط استان‌های ساحلی دریای خزر، ارتفاعات البرز و خراسان شمالی در بعضی ساعات افزایش ابر، رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

همچنین طی ۲ روز آینده در برخی نقاط استان فارس، جنوب اصفهان، شرق کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات شرق و شمال هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رشد ابر رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید و در نقاط مستعد گردوخاک روی می‌دهد.

روز سه شنبه و چهارشنبه در شمال آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز، خراسان شمالی، برخی نقاط استان فارس و ارتفاعات شمال هرمزگان جنوب کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان در ساعات بعدازظهر رگبار، رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

پنجشنبه در برخی نقاط شمال غرب ارتفاعات البرز، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، جنوب سیستان بلوچستان، ارتفاعات شمال هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس رگبار پراکنده روی خواهد داد.

طی ۵ روز آینده در نوار شرقی کشور برخی مناطق مرکزی استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز در برخی ساعات وزش باد شدید احتمال گردوخاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود. از امروز تا پایان هفته شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و طی روز‌های یکشنبه و دوشنبه دریای خزر مواج است.

هشدار نارنجی تشدید فعالیت ناپایداری‌های موسمی

نوع مخاطره: رگبار باران همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱: غرب و جنوب فارس، غرب هرمزگان.

اثر مخاطره: طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، آب‌گرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل‌گیری روان آب و سیلاب، وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی.

توصیه: پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر درکنار روخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت طبیعت‌گردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌رو‌ها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابه‌جایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی.

هشدار افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: اوایل وقت یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱

زمان پایان: اواخر وقت جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۲۶

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۶ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج بیش از ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱، دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۲، سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۳، چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۴، پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۵ و جمعه ۱۴۰۳/۰۵/۲۶: استان هرمزگان، در غرب دریای عمان، تنگه هرمز و شرق خلیج فارس

اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و غواصان، پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در تردد‌های دریایی قایق‌های صیادی و فعالیت‌های تفریحی سبک و نیمه سنگین و سنگین، اختلال در تردد شناور‌های مسافربری و تردد کشتی‌های تجاری و اختلال در فعالیت‌های فراساحلی

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناور‌های سبک و نیمه سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناور‌های سنگین، فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.

افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: یک‌شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۲

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۲ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و دور از ساحل

منطقه اثر:

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۱ و دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان، در دریای خزر.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی، صدمه به ماهیان درقفس و صدمه به قایق‌های کوچک تفریحی و مسافری و شناور‌های سبک و اختلال در تردد شناور‌ها و فعالیت ساحلی و فراساحلی.

توصیه: منع فعالیت‌های شنا و تفریحی و تردد قایق‌های کوچک و شناور‌های سبک، محدودیت تردد شناور‌های سنگین و نیمه سنگین و اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های دریایی.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا