اخبار روز سینما جهان

حمیدرضا آذرنگ: بازیگری از جنوب که با کارگردانی به خوزستان برگشته است

به گزارش خبرگزاری بازتاب آنلاین، بسیاری از هنرمندان تئاتر با ورود به تلویزیون، سینما و نمایش خانگی توانستند موفقیت های بیشتری کسب کنند. حضور تئاتری ها در حوزه تصویر در سال های اخیر افزایش یافته است. حمیدرضا آذرنگ نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر تئاتر به تازگی اولین فیلم بلند سینمایی خود را با عنوان «روزی روزگاری در آبادان» اکران کرد، داستانی که آذرنگ سال ها پیش روی صحنه تئاتر آورد و بینندگان زیادی داشت.

همشهری آنلاین: وی نوشت: فیلم سینمایی «روزی روزی آبادان» ساخته حمیدرضا آذرنگ در یک ماه گذشته قرار بود چندین بار اکران شود که به دلایلی به تعویق افتاد و حالا این فیلم با بازی فاطمه معتمدآریا و محسن ساخته می شود. تنابنده، چهارشنبه اکران می شود. در 10 آگوست منتشر شد.
آذرنگ اولین فیلمش را 5 سال پیش درست در اوج کرونا ساخت، فیلمی که بنا به دلایلی اکران نشد.

اولین نمایش فیلم «روزی روزی آبادان» که اولین تجربه کارگردانی حمیدرضا آذرنگ است در سال 1392 در سی امین جشنواره فیلم فجر بود.
فاطمه معتمدآریا، محسن تنابنده، الهام شفیعی، هیراد آذرنگ، سهیل جمالی و امیرحسین ابراهیمی از بازیگران این فیلم هستند.
این فیلم در 7 رشته بهترین بازیگر مرد، بازیگر نقش مکمل زن، فیلمنامه اقتباسی، فیلمبرداری، صدابرداری، کارگردانی اول و طراحی صحنه نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و توانست جایزه بهترین طراحی صحنه را از آن خود کند.
تجربه سینمایی این کارگردان سرشناس تئاتر مرهون تجربه تئاتری آذرنگ است. او این اثر را با همین عنوان در سال 1363 در تئاتر شهر روی صحنه برد. آذرنگ گفت: بر خلاف دنیا که ماندگاری یک نمایش روی صحنه می تواند سال ها ادامه داشته باشد، در ایران 30 روز به طول می انجامد. مایلیم سخنان خود را با مخاطبان بیشتری در میان بگذاریم. فکر می‌کردم این موضوع جاودانه است و با توجه به افراط و تفریط‌های انسان که منجر به جنگ می‌شود، می‌خواستم درباره آن فیلم بسازم.

آذرنگ که داستان این فیلم سینمایی را بر اساس یک اتفاق واقعی ساخته است، درباره داستان این فیلم گفت: در روز اول جنگ آمریکا و عراق، موشکی به اشتباه به انبارهای شرکت نفت آبادان اصابت کرد اما تلفات جانی نداشت. ، اما من خیال پردازی کردم. این حادثه که حکایت از خطای انسانی داشت ممکن است برای یک خانواده اتفاق بیفتد.
نمایشنامه های آذرنگ در زمان خود همیشه پر سر و صدا بود. دغدغه های آذرنگ در متن هایش باعث می شد که گاهی مدیران اجازه اجرای نمایش را به مدیران نمی دادند. یکی یکی از این متن ها «تران» به کارگردانی نیما دهقان بود، نمایشی درباره جنگ که حواشی زیادی در اجرا داشت و اجرای آن دو بار توقیف شد.

او برای اولین بار با «نیمه گمشاد» (۱۳۵۷) به آهنگسازی محمدعلی باشه آهنگر وارد سینما شد. او 18 سال در جنوب کشور بود و در بیشتر نقش هایش به عنوان یک جنوبی ظاهر شد. آذرنگ در بیش از 20 فیلم سینمایی بازی کرده و با کارگردانان زیادی همکاری داشته است.
آذرنگ در 2 فیلم «کتیل اهلی» و «خائنکشی» مسعود کیمیایی بازی کرده است. از دیگر فیلم هایی که وی در آن بازی کرد می توان به «ملکه»، «تنگه ابوقریب»، «آبجی»، «غلامرضا تختی» و «آباجان» اشاره کرد.
بازی در 17 سریال تلویزیونی در کارنامه آذرنگ به چشم می خورد. این بازیگر در سریال «نون خا» سعید آقاخانی نیز بازی کرده است.

۲۲۰۵۷

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا