اخبار روز

نشست سازمان جهانی بهداشت برای بررسی شیوع «ام پاکس» :: بازتاب آنلاین

سازمان جهانی بهداشت (WHO) می‌گوید از آنجا که بیماری «ام پاکس» در حال شیوع در آفریقای مرکزی است و ممکن است در داخل و خارج آفریقا گسترش یابد، نشستی از یک کمیته اضطراری در این زمینه برگزار خواهد کرد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

به گزارش بازتاب آنلاین، این کمیته کارشناسی برای بحث در مورد اینکه آیا شیوع «ام پاکس» وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی است، چهارشنبه آتی تشکیل جلسه خواهد داد.

«ام پاکس» که قبلا «آبله میمونی» نامیده می‌شد، یک عفونت ویروسی است که علائمی مانند تب و بثورات ایجاد می‌کند.

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، می‌گوید سال میلادی جاری (۲۰۲۴)، جمهوری دموکراتیک کنگو با شیوع شدید «ام پاکس» مواجه بوده و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۱۴ هزار مبتلا و ۵۱۱ فوتی گزارش شده است.

او می‌گوید مواردی در کشورهای همسایه جمهوری کنگو از جمله کنیا و رواندا نیز گزارش شده است.

رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد امکان دارد این بیماری در داخل و خارج آفریقا گسترش یابد.

به گزارش ان اچ کی، سال ۲۰۲۲، به دنبال شناسایی تعداد زیادی مبتلا به «ام پاکس» عمدتا در کشورهای غربی، سازمان جهانی بهداشت وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین‌المللی برای این بیماری اعلام کرد.

با کاهش تعداد مبتلایان، سازمان جهانی بهداشت ماه مه سال ۲۰۲۳ به این وضعیت اضطراری پایان داد.

این سازمان می‌گوید عامل شیوع فعلی «ام پاکس» با عامل شیوع آن در سال ۲۰۲۲ فرق می‌کند. گفته می‌شود نوع فعلی احتمالا علائم شدیدی ایجاد می‌کند.

در همین حال، سرویس سلامت ملی انگلیس اکنون از افرادی که در سه ماه گذشته به غرب آفریقا سفر کرده‌اند و علائمی از خود نشان می‌دهند، می‌خواهد به دلیل ترس از انتشار ویروس از آفریقا به سایر نقاط جهان، فوراً به پزشک مراجعه کنند.

آویسا احمدی نیا

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا