اخبار روز

ربات زیردریایی پس از کشف سازه های عظیم در زیر یخ های قطب جنوب ناپدید شد

امروزه بسیاری از دانشمندان تاکید می کنند که بحران آب و هوا آغاز شده و ممکن است به فاجعه انسانی ختم شود. به همین دلیل باید نقاط بحرانی را رصد کرد تا ریسک از آستانه خاصی فراتر نرود و منجر به تغییرات برگشت ناپذیر نشود.

به گزارش بازتاب آنلاین، در همین راستا، دانشمندان در حال بررسی ورقه های یخی قطب جنوب بودند که با سازه های غول پیکر عجیبی مواجه شدند.

چیزی در ساختارهای عظیم زیر یخ قطب جنوب، ربات زیردریایی را به دام انداخته است

البته بررسی دقیق وضعیت سکوهای یخی قطب جنوب با ابزار انسانی امکان پذیر نیست. به همین دلیل، محققان از یک ربات پیشرفته زیر آب به نام RAN برای کشف سکوهای یخی داتسون (در منطقه غربی قطب جنوب) استفاده کردند. دانشمندان امیدوار بودند RAN با استفاده از سونار نقشه دقیقی از منطقه ارائه دهد.

دکتر آنا والین، استاد اقیانوس شناسی در دانشگاه گوتنبرگ، گفت که آنها هرگز انتظار نداشتند ساختارهای عظیمی را در زیر یخ های قطب جنوب کشف کنند. در واقع، دانشمندان قبلا از داده های ماهواره ای برای مشاهده تغییرات در یخچال های قطبی استفاده می کردند. اما هیچ کس از وضعیت زیر یخ خبر نداشت. گویی دانشمندان می خواستند نیمه تاریک ماه را برای اولین بار ببینند.

بنابراین ماموریت RAN در سال 2022 آغاز شد.روبات زیردریایی توانست 1000 کیلومتر را زیر یخ های قطب جنوب به عقب و جلو بپیماید. در طول این ماموریت ها، دانشمندان متوجه یک سوراخ بزرگ شدند.

علاوه بر این، داده های ارائه شده توسط RAN نشان داد که الگوهای عجیبی از قله ها و دره ها در زیر یخچال ها وجود دارد. قله ها بسیار تیزتر از حد معمول بودند و با فرسایش ناشی از جریان آب مطابقت نداشتند.

ربات زیردریایی پس از کشف سازه های عظیم در زیر یخ های قطب جنوب ناپدید شد

علاوه بر این در برخی مناطق تا ارتفاع 400 متری چیزی شبیه به شن های بیابانی مشاهده شد. تحلیل های اولیه دانشمندان نشان می دهد که این سازه های غول پیکر عجیب در زیر یخ های قطب جنوب بر اثر حرکت زمین و جریان های مختلف آب شکل گرفته اند.

در پایان، دانشمندان تصمیم گرفتند RAN را برای بررسی شرایط به داخل حفره عجیب زیر یخ بفرستند. ربات زیردریایی پیشرفته توانست تا 17 کیلومتر به داخل سوراخ نفوذ کند.

متأسفانه RAN نتوانست به سطح آب بازگردد و این احتمال وجود دارد که در زیر یخچال های روز رستاخیز به دام افتاده باشد. البته RAN در طول ماموریت های خود به طور مداوم با محققان ارتباط برقرار می کند، اما یک مسیر برنامه ریزی شده را دنبال می کند.

علاوه بر این، سیستم‌های ناوبری پیشرفته RAN به آن اجازه می‌دهد از ساختارهای عظیم زیر یخ‌های قطب جنوب عبور کرده و به سطح بازگردد.

اما پس از انجام ماموریت های موفق متعدد، ربات زیردریایی نتوانست به محل مشخص شده برسد. محققان همچنین سعی کردند با استفاده از تجهیزات صوتی، پهپادهای مختلف و هلیکوپترها، مکان RAN را تعیین کنند. اما متاسفانه در این زمینه موفق نبودند.

ربات زیردریایی پس از کشف سازه های عظیم در زیر یخ های قطب جنوب ناپدید شد

تلاش برای یافتن یک زیردریایی روباتیک مانند تلاش برای یافتن سوزنی در انبار کاه است. با این تفاوت که شما حتی نمی دانید انبار کاه کجاست. در این مرحله، دانشمندان مطمئن هستند که باتری های RAN مرده اند و بعید است که زنده بماند.

هیچ کس نمی داند چه اتفاقی برای این ربات زیر آب در ساختارهای عظیم زیر یخ های قطب جنوب افتاده است، اما هر چه بود، اجازه نداد ربات از سوراخ خارج شود.

شاید این پایان RAN باشد. با این حال، این پایان تلاش دانشمندان برای شناسایی و کشف ساختارهای عجیب قطب جنوب نیست. دانشمندان امیدوارند پس از استقرار یک ربات جدید زیر آب، با دست پر برگردند و در اخبار علمی جهان قرار بگیرند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا