اخبار روز

افزایش دما در شب؛ سلامت میلیاردها نفر در سراسر جهان در خطر است

داده‌های یک مطالعه اخیر Climate Central نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوا باعث می‌شود دمای شبانه به‌طور نامتناسب افزایش یابد و میلیاردها نفر را در معرض بیماری‌ها و اختلالات مرتبط با گرما قرار دهند.

به گزارش ایسنا، گروه مستقل Climate Central که در مورد اثرات تغییرات آب و هوا و گرم شدن زمین تحقیق می کند، گزارش داد که دمای شب تابستان بین سال های 1895 تا 2023 به میزان 2.29 درجه سانتی گراد افزایش یافته است.

در مقایسه با افزایش میانگین جهانی 1.1 درجه سانتیگراد، دمای شب تابستان دو برابر میانگین جهانی افزایش یافته است.

کارشناسان می گویند شب های گرمتر می تواند منجر به افزایش بیماری های حاد و مزمن مرتبط با گرما شود. دمای طولانی روز و شب استرس قابل توجهی بر بدن انسان وارد می کند و خطر بیماری و مرگ ناشی از گرما را افزایش می دهد.

امواج گرما می تواند گروه های بزرگی از مردم را در مدت زمان کوتاهی به شدت تحت تاثیر قرار دهد و اغلب منجر به بحران های بهداشت عمومی و در نتیجه افزایش نرخ مرگ و میر می شود. علاوه بر این، این رویدادها می تواند پیامدهای اجتماعی-اقتصادی گسترده ای از جمله کاهش توانایی کاری و کاهش بهره وری کار داشته باشد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مرگ و میر ناشی از گرما در میان افراد بالای 65 سال تقریباً 85 درصد بین سال‌های 2000 تا 2004 و 2017 و 2021 افزایش یافته است. مطالعات نشان می دهد که بین سال های 2000 تا 2019، تقریباً 489000 مرگ ناشی از گرما در هر سال رخ می دهد که 45٪ در آسیا و 36٪ در اروپا است.

به گفته آناتولی، رویدادهای مرتبط با یک موج گرما با شدت بالا می تواند منجر به مرگ و میر بالا شود. در سال 2003، 70000 نفر در اروپا بر اثر موج گرما در ژوئن و آگوست جان باختند که شاهد افزایش دمای تابستانی 20 تا 30 درصد بالاتر از میانگین فصلی بود.

حتی افزایش اندک در میانگین دمای زمین تاثیر بسزایی در وقوع گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، الگوی توزیع متوسط ​​دمای روزانه به سمت گرمای بیشتر تغییر کرده است و احتمال روزهای گرم‌تر با گرمای بیشتر را بیشتر می‌کند.

در اوایل آوریل 2024 (سال جاری) و در جریان موج شدید گرما در منطقه ساحلی آفریقا، دمای هوای مالی در مالی به 48.5 درجه سانتیگراد رسید و باعث افزایش تعداد بیماران بستری و مرگ و میر شد.

کارشناسان دریافته اند که چنین گرمایی بدون تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی امکان پذیر است نبود و با ادامه گرمایش زمین، احتمال وقوع چنین پدیده هایی افزایش می یابد.

در جولای 2022، درجه حرارت در انگلستان برای اولین بار به رکورد 40 درجه سانتیگراد رسید و اختلالات گسترده ای را در سراسر کشور ایجاد کرد.

بدون تغییرات آب و هوایی، چنین وضعیتی بسیار بعید خواهد بود. در عین حال، مدت زمان موج گرما در بسیاری از نقاط از جمله انگلیس طولانی تر و طولانی تر می شود.

این وضعیت می تواند توسط به اصطلاح “گنبد حرارتی” یا ترمودوم ایجاد شود.

گنبدهای حرارتی به دلیل افزایش زیاد فشار هوا در یک منطقه بزرگ ایجاد می شوند و باعث می شوند هوای گرم به سمت پایین رانده شود و در آنجا محبوس شود و در نتیجه دمای هوا در یک منطقه بزرگ به شدت افزایش یابد.

یک نظریه این است که افزایش دما در قطب شمال – که تقریباً چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است – سرعت بادهای شدید معروف به جریان جت را کاهش می دهد و احتمال ایجاد گنبدهای گرما را بیشتر می کند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا