اخبار روز

چگونه به احمق ها در مورد خاورمیانه آموزش دهیم؟

پرهام شهرجردی، نویسنده و منتقد، یادداشتی از روزنامه نگاری به نام برنارد لانگلو را که ده سال پیش ترجمه کرده بود، منتشر کرد و نوشت: «این کلمات را ده سال پیش ترجمه کردم انگار همین اتفاق افتاده است. و هرکسی که در این بین احساس حماقت می کند مشکل خودش است. درست نیست؟

اصل شماره 1: در خاورمیانه همیشه اعراب هستند که حمله می کنند و همیشه این اسرائیل است که از خود دفاع می کند. نام آن مقابله است.

اصل شماره 2: اعراب، فلسطینی ها یا لبنانی ها حق کشتن غیرنظامیان طرف مقابل را ندارند. نام آن تروریسم است.

اصل شماره 3اسرائیل حق کشتن غیرنظامیان عرب را دارد. به این می گویند دفاع مشروع.

اصل شماره 4: وقتی اسرائیل زیاد می کشد، قدرت های غربی از آن می خواهند که کمتر بکشد. نام او واکنش جامعه جهانی است.

اصل شماره 5: فلسطینی ها و لبنانی ها حق ندارند سربازان اسرائیلی را اسیر کنند، حتی اگر تعداد آنها بسیار محدود باشد و از سه سرباز بیشتر نباشد.

اصل شماره 6: اسرائیلی ها حق دارند مردم را ربودند، می توانند هر تعداد فلسطینی را که می خواهند ببرند و با خود ببرند (حدود 10000 اسیر و 300 کودک). هیچ محدودیتی وجود ندارد. نیازی به اثبات جنایتکاران بودن افراد ربوده شده نیست. استفاده از کلمه جادویی “تروریست” کافی است.

اصل شماره 7وقتی می گویید «حزب الله» باید فوراً «با حمایت ایران و سوریه» را اضافه کنید.

اصل شماره 8: وقتی می گویید «اسرائیل» هرگز نباید بگویید «با حمایت آمریکا، فرانسه و اروپا». ممکن است این توهم وجود داشته باشد که تعارض نابرابری وجود دارد.

اصل شماره 9: هرگز نباید از “سرزمین های اشغالی” یا قطعنامه های سازمان ملل یا نقض قوانین بین المللی یا کنوانسیون ژنو صحبت کرد. تعادل روحی و روانی بیننده یا شنونده ممکن است به هم بخورد.

اصل شماره 10: اسرائیلی ها بهتر از اعراب فرانسوی صحبت می کنند. تنها به همین دلیل است که به اسرائیلی ها و حامیان آنها این بستر داده می شود تا به نوبه خود اصول 1 تا 9 را برای ما توضیح دهند. نام آن بی طرفی روزنامه نگاری است.

اصل شماره 11: اگر با این اصول مخالف هستید یا معتقدید که این اصول به نفع یک طرف درگیری است، به این دلیل است که شما یک ضد یهودی خطرناک هستید.

برنارد لانگلوا روزنامه نگار و یکی از بنیانگذاران هفته نامه پولیتیس است. این یادداشت مربوط به تیرماه ۱۳۸۵ و در همین هفته نامه منتشر شده است. با این حال، به نظر می رسد که امروز یا حتی فردا نوشته شده است.

منبع: فرهنگیان

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا