اخبار روز

این هفته سومین جرم خورشیدی تاجی به سمت زمین پرتاب می شود

لکه فعال خورشیدی AR3777 قدرتمندترین شعله خورشیدی خود را در این هفته برانگیخت و یک پرتاب جرم تاجی دیگر به فضا فرستاد که این هفته به زمین برخورد کرد و به طور بالقوه باعث ایجاد یک طوفان ژئومغناطیسی شد.

اکنون سه پرتاب جرم تاج (CME) در راه است که می‌تواند به معنای فرصت‌های بیشتری برای دیدن شفق‌های شمالی در شمال ایالات متحده و اروپا در این هفته باشد.

پرتاب جرم تاجی از خورشید انفجارهای عظیم میدان های مغناطیسی و پلاسما هستند که از شراره های خورشیدی منشأ می گیرند و می توانند طوفان های ژئومغناطیسی قدرتمندی را برای ما در زمین ایجاد کنند. این طوفان‌ها به تماشاگران آسمان این فرصت را می‌دهد تا شاهد نمایش خیره‌کننده رنگ در آسمان شب باشند که به شفق شمالی معروف است.

دو پرتاب جرم تاج از شراره های خورشیدی کلاس M که در روز چهارشنبه (7 اوت) فوران کردند، به زمین رسیده اند و دانشمندان مرکز پیش بینی هوای فضایی سازمان ملی اقیانوسی و جوی (NOAA) پیش بینی خود را تأیید کردند. یکی یکی دیگر از آنها از کلاس X در روز پنجشنبه (8 اوت) راه اندازی شد.

این پرتاب جرم تاجی کاملاً همزمان با اوج بارش شهابی Perseid در 11 و 12 آگوست (21 و 22 مرداد) است. مرداد) مطابقت دارد، به این معنی که اخترشناسان به طور بالقوه می توانند نه تنها یک منظره تماشایی از آسمان را در این آخر هفته، بلکه دو منظره تماشایی از آسمان ببینند.

شراره های خورشیدی کلاس

انفجار روز پنجشنبه از لکه خورشیدی AR3777 با بزرگنمایی 1.3 برابری رخ داد و در حدود ساعت 3:35 بعد از ظهر به وقت شرقی به اوج خود رسید. این قوی ترین در منطقه فعال بود و شعله های آتش امواج کوتاه رادیو را مختل کرد و باعث قطع برق در سراسر آمریکای شمالی از جمله جزایر هاوایی شد.

هیچ محدودیتی برای سرعت پرتاب جرم تاج وجود ندارد، در واقع فوران روز پنجشنبه از 2.2 میلیون مایل در ساعت (1000 کیلومتر در ثانیه) فراتر رفت! انتظار می رود سومین جهش جرمی تاج در دو روز آینده برسد. البته امکان مشاهده شفق شمالی بستگی به شرایط آب و هوایی محلی دارد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا