اخبار روز

کدام عضو تعادل ویتامین را در بدن کنترل می کند؟

در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه آبردین ویتامین A و چگونگی واکنش مغز به آن را بررسی کردند. ویتامین A برای زندگی ضروری است، اما نحوه ذخیره آن در بدن هنوز مشخص نیست نبود.

پیش از این تصور می شد که وظیفه سایر اندام ها از جمله کبد و کلیه، ایجاد تعادل بین ویتامین ها در بدن است. با این حال، این اولین باری است که دانشمندان نقش مغز را در تنظیم ویتامین ها شناسایی می کنند و این می تواند پیامدهایی برای تشخیص و درمان همه چیز از بیماری های مرتبط با ویتامین گرفته تا ناباروری و نابینایی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، این مطالعه ابتدا روی موش ها انجام شد و نشان داد که ناحیه ای از مغز به نام هیپوتالاموس می تواند مسئول کنترل سطح ویتامین A باشد و ممکن است کنترل عملکرد ویتامین A در سراسر بدن از بالا به پایین وجود داشته باشد.

اثر پروفسور پیتر مک کافری و دکتر. مطالعه انجام شده توسط Peter Ikyanosime Imoi و منتشر شده در iScience برای اولین بار نشان می دهد که هیپوتالاموس که بسیاری از سیستم های بدن مانند دما، اشتها و تشنگی را تنظیم می کند، در کنترل ویتامین ها در بدن نقش دارد.

مانند همه ویتامین ها، ویتامین A که به نام رتینول نیز شناخته می شود، به ویژه برای بینایی، سیستم ایمنی، تولید مثل، رشد و تکامل جنین و عملکرد بسیاری از اندام ها از جمله قلب، ریه ها و مغز حیاتی است. اخیراً ویتامین A برای بقای سلول های مغز مهم شناخته شده است و حتی ممکن است از بیماری های عصبی مانند بیماری نورون حرکتی محافظت کند.

بدن نمی تواند ویتامین A تولید کند و باید آن را از طریق غذا به شکل سبزیجات برگ سبز، سبزیجات نارنجی و زرد یا جگر گاو، شیر یا تخم مرغ به دست آورد. قبلاً شناخته شده بود که ویتامین A در کبد ذخیره می شود، اما اطلاعات کمی در مورد چگونگی حفظ سطح ویتامین A در بدن وجود داشت.

این یک عمل متعادل کننده ظریف است، زیرا کمبود ویتامین A می تواند منجر به تضعیف فاجعه بار سیستم ایمنی و همچنین مشکلات بینایی و پوستی شود، و اگر چه مصرف بیش از حد ویتامین A کمتر رایج است، می تواند به نوبه خود منجر به مشکلات بینایی و پوست شود. مشکلات و تورم مغز .

این مطالعه نشان داد که تجویز مقادیر بسیار کمی ویتامین A به طور مستقیم در هیپوتالاموس مغز موش بر میزان ویتامین A در ناحیه ذخیره‌سازی کبد و میزان توزیع ویتامین A در سلول‌های بدن از طریق آن در خون تأثیر می‌گذارد. . نویسندگان پیشنهاد می کنند که این نشان می دهد که یک سیستم حسگر ویتامین A در هیپوتالاموس وجود دارد که نحوه توزیع آن در سراسر بدن را کنترل می کند.

این مطالعه همچنین نشان داد که سلول‌هایی در هیپوتالاموس موش صحرایی که ممکن است ویتامین A را حس کنند در هیپوتالاموس انسان نیز وجود دارند.

دکتر توضیح می دهد: «آنچه ما پیدا کردیم کاملاً جدید است. ایموئی. هیچ کس قبلاً حتی پیشنهاد نکرده بود که مغز می تواند سطوح ویتامین را در بدن کنترل کند و این اولین مطالعه ای است که نقش “ویتامینواستاتیک” را برای هیپوتالاموس دخیل می کند.

نتایج ما نشان می دهد که عدم تعادل ویتامین A ممکن است تنها به دلیل مصرف نامنظم نباشد، اما اختلال در عملکرد هیپوتالاموس به دلیل بیماری یا التهاب ممکن است منجر به تامین ناکافی ویتامین A در بدن شود.

برای بیماری هایی که هیپوتالاموس را تحت تاثیر قرار می دهند، برخی از علائم ممکن است به دلیل سطوح غیر طبیعی ویتامین A در بدن باشد. اندازه گیری سطح ویتامین A در خون می تواند نشانه ای از عملکرد طبیعی هیپوتالاموس باشد.

درک تنظیم تعادل ویتامین A در بدن بسیار مهم است، زیرا هم کمبود و هم بیش از حد برای سلامتی انسان مضر است. در سراسر جهان، حدود 250 میلیون نفر از کمبود نسبی ویتامین A رنج می برند، در حالی که 140 میلیون کودک پیش دبستانی و تقریباً 7.2 میلیون زن باردار از کمبود ویتامین A رنج می برند. عملکرد طبیعی هیپوتالاموس ممکن است برای اطمینان از تعادل ویتامین A و کاهش چنین اثرات مضر مورد نیاز باشد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا