اخبار روز

منابع جدید پرداخت وام ازدواج از کجا می آید؟/ زنگ خطر در بانک مرکزی به صدا درآمد

به گزارش بازتاب آنلاین، دولت ها سال هاست بار اکثر سیاست های حمایتی و اجتماعی خود از مسکن تا اشتغال زایی را بر دوش شبکه بانکی گذاشته اند. بانک ها نیز مجبور به پرداخت وام ازدواج و کودکان هستند یکی این یکی از مهمترین ابزارهای مورد استفاده دولت ها برای حمایت از جمعیت جوانان و خانواده ها بوده است.

تجارت نیوز در اطلاعیه ای نوشت: اما این وام های رهنی منابع بانک ها را با محدودیت بیشتری مواجه کرده و مردم را در صف های طولانی برای دریافت وام قرار داده است. به گفته سینا کلهر، معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، صف ازدواج که قرار بود حدود 70 هزار نفر باشد به 270 هزار نفر رسیده و به بالاترین حد خود رسیده است.

بانک مرکزی در نظر دارد صف وام ازدواج را کوتاه کند

محمد نادعلی، مدیرکل عملیات ارزی و اعتباری بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که شبکه بانکی توانایی پرداخت 300 هزار میلیارد تومان وام ازدواج را دارد اما مبلغ مورد نیاز برای پرداخت این تسهیلات به متقاضیان 800 هزار میلیارد تومان است.

به همین دلیل بانک مرکزی در حال بررسی الحاق بانک های قرض الحسنه است مهر با اضافه شدن ایران و رسالت به لیست بانک های پرداخت کننده وام ازدواج و با رایزنی با شورای اسلامی، منابع جدید این تسهیلات بدون احتساب منابع بانکی تامین می شود و تا پایان سال جاری صف متقاضیان وام ازدواج خواهد بود. یک سوم کاهش یافته است.

نادعلی همچنین تاکید کرد: جزئیات برنامه های بانک مرکزی برای تامین مالی جدید در شبکه بانکی برای کاهش صف وام ازدواج در سال 1403 پس از تکمیل اعلام خواهد شد.

چه منابع پرداخت جدیدی برای وام ازدواج وجود دارد؟

اگرچه افزایش منابع پرداخت برای ازدواج می تواند مسیر دریافت این وام را کوتاه کند، اما ماهیت این منابع بسیار مهم است. اگر بانک ها از ابزار دیگری غیر از منابع قرض الحسنه خود برای بازپرداخت این وام استفاده کنند، مشکلات بیشتر می شود. زیرا بانک ها از یک سو از منابع درآمدی خود برای بازپرداخت وام با نرخ سود ناچیز استفاده می کنند و انتظار کاهش درآمد را دارند و از سوی دیگر پرداخت وام به بخش تولیدی که هم اکنون در جذب منابع بانکی با مشکل مواجه شده است. کاهش خواهد یافت.

از سوی دیگر، اگر مذاکرات بانک مرکزی با مجلس برای تامین منابع خارج از شبکه بانکی برای پرداخت وام ازدواج موفقیت آمیز باشد، سوال اصلی این است که آیا اقتصاد ایران همچنان با مشکل کسری بودجه مواجه است، این منابع دقیقا چه خواهد بود. ?

علت مشکلات پرداخت وام ازدواج چیست؟

بررسی ریشه این مشکلات پرداخت وام ازدواج نشان می دهد که دولت ها نه تنها سیاست های حمایتی خود را به بانک ها واگذار کرده اند، بلکه در به کارگیری مناسب منابع مورد نیاز برای این سیاست ها نیز ناکام مانده اند.

به گفته مدیرکل عملیات ارزی و اعتباری بانک مرکزی کمبود منابع و فاصله منابع اعتباری و تسهیلات عامل اصلی افزایش چشمگیر صف های وام ازدواج بوده است. در سال 1403 مجلس مبلغ وام ازدواج را 60 تا 70 درصد افزایش داد، اما منابع وام بانک ها تنها 30 درصد افزایش یافت.

سال گذشته هشدارهای زیادی درباره عواقب این تصمیم وجود داشت. مرکز پژوهش های مجلس در یکی گزارش های وی حاکی از آن بود که میزان این وام ها در سال 1403 بین 10 تا 40 درصد بیشتر از آن سال پیش بینی می شد. اما مبلغ مصوب برای وام ازدواج از این محدوده انحراف چشمگیری داشت.

با این وجود دولت و مجلس به این هشدارها توجهی نکردند، بنابراین مشکلات پرداخت وام ازدواج روز به روز بیشتر شد. حال باید منتظر ماند و دید جزییات برنامه ای که بانک مرکزی برای حل این مشکل مطرح می کند چیست و آیا در انجام ماموریت خود موفق خواهد بود یا این مشکلات باقی خواهد ماند.

217.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا