دانستنی ها

پروتئین های گیاهی برای کاهش وزن بهتر هستند. یا حیوان است؟

به طور کلی، نیاز روزانه به پروتئین بزرگسالان تقریباً 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. چه بخواهید سلامت خود را حفظ کنید یا وزن خود را کاهش دهید، باید هر روز مقدار مناسبی پروتئین دریافت کنید.

به گزارش سلامت نیوز، نوع پروتئینی که می خورید می تواند نقش مهمی در حفظ وزن سالم داشته باشد.

امروزه مردم بیش از هر زمان دیگری به میزان پروتئین مصرفی خود توجه می کنند. با این حال آنچه مهم است نه تنها میزان پروتئین مصرفی بلکه نوع و منشا این پروتئین است.

پروتئین حیوانی و گیاهی

پروتئین برای عملکرد بدن ضروری است و شما می توانید آن را در انواع غذاها از لبنیات کم چرب گرفته تا توفو پیدا کنید. با این حال، همه منابع پروتئین از کیفیت یکسانی برخوردار نیستند.

به طور کلی، افراد می توانند پروتئین مورد نیاز خود را از منابع حیوانی مانند مرغ، ماهی و تخم مرغ یا از منابع گیاهی مانند آجیل، حبوبات و غلات کامل دریافت کنند. اگرچه اکثر مردم فکر می کنند پروتئین فقط مربوط به گوشت است. اما کارشناسان می گویند پروتئین های گیاهی ممکن است گزینه های سالم تری باشند، به خصوص برای افرادی که می خواهند وزن خود را کاهش دهند یا مدیریت کنند.

اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که پروتئین های گیاهی به اندازه پروتئین های حیوانی در تامین این ماده غذایی مهم برای بدن انسان موثر هستند. حتی منابع پروتئین گیاهی به طور کلی سالم تر و مفیدتر از منابع حیوانی هستند.

پروتئین چه نقشی در کاهش وزن دارد؟

پروتئین از هر منبعی یک راه عالی برای کمک به حفظ وزن سالم است.

پروتئین می تواند متابولیسم را بهبود بخشد و بنابراین مصرف بیشتر این ماده مغذی منجر به احساس سیری می شود. پروتئین نه تنها به شما کمک می کند احساس سیری کنید، بلکه شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارد.

پروتئین های گیاهی ممکن است گزینه های سالم تری باشند. اما این لزوما به این معنی نیست که همه باید گیاهخوار یا خام گیاهخوار باشند.

هر درشت مغذی در زمان لازم برای هضم و هضم در دستگاه گوارش متفاوت است. در مورد پروتئین باید بدانید که این ماده غذایی به زمان بیشتری برای تجزیه و هضم نیاز دارد و در نتیجه به انرژی بیشتری نیاز دارد.

پروتئین علاوه بر کمک به کاهش وزن بهتر، بخش مهمی از حفظ سلامت بدن شما و در عین حال کاهش دریافت کالری است.

وقتی وزن کم می کنید، مقداری از توده عضلانی و همچنین چربی خود را از دست می دهید. بنابراین، لازم است پروتئین کافی برای حفظ عضلات در طول فرآیند کاهش وزن به بدن خود ارائه دهید.

به طور کلی پروتئین های گیاهی بهتر هستند

از نظر منشا پروتئین، متخصصان موافق هستند که پروتئین های گیاهی برای بدن سالم تر هستند. یکی یکی از دلایل این امر این است که منابع گیاهی پروتئین حاوی فیبر بیشتری نسبت به منابع حیوانی این ماده مغذی هستند.

نه تنها پروتئین برای کاهش وزن مهم است، بلکه فیبر نیز برای کاهش وزن مهم است. پروتئین های حیوانی به اندازه پروتئین های گیاهی فیبر ندارند.

به عنوان مثال، یک فنجان لوبیا سیاه حاوی حدود 42 گرم پروتئین و 30 گرم فیبر است. با این حال، نصف فیله ماهی تقریباً 43 گرم پروتئین دارد اما فقط 4 گرم فیبر دارد.

فیبر به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و سلامت روده شما را بهبود می بخشد. همه اینها به کاهش وزن کمک می کند.

به طور کلی، غذاهای گیاهی برای سلامت کلی بدن بهتر است.

اگرچه نوع خاص پروتئین و روش پخت نیز مؤثر و مهم است. با این حال، به طور کلی، پروتئین های گیاهی حاوی چربی اشباع کمتری نسبت به پروتئین های حیوانی هستند. توصیه می کنیم از غذاهای بسیار فرآوری شده دوری کنید زیرا باعث می شوند بدن خود را با کالری زیادی از طریق چربی های اشباع شده پر کنید. غذاهای فرآوری شده کالری بیشتری دارند. برعکس، اثرات مضری بر بدن دارد.

مصرف زیاد گوشت قرمز فرآوری شده به ویژه با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری قلبی و مرگ مرتبط است.

انتخاب پروتئین با کیفیت بسیار مهم است

به طور کلی، نیاز روزانه به پروتئین بزرگسالان تقریباً 0.8 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است. چه بخواهید سلامت خود را حفظ کنید یا وزن خود را کاهش دهید، باید هر روز مقدار مناسبی پروتئین دریافت کنید.

مهم است که پروتئین مورد نیاز خود را از چه منابعی دریافت می کنید و توصیه می شود از پروتئین گیاهی بیشتری در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

پروتئین های گیاهی ممکن است گزینه های سالم تری باشند. اما این لزوما به این معنی نیست که همه باید گیاهخوار یا خام گیاهخوار باشند.

برای کاهش مصرف چربی های اشباع شده، توصیه می کنیم حداقل سه بار در هفته حبوبات (مانند عدس، نخود یا لوبیا) مصرف کنید و در این زمان ها از مصرف گوشت قرمز خودداری کنید.

یک رژیم غذایی متعادل می تواند شامل هر دو منبع پروتئین باشد. بنابراین بهتر است ترکیبی از منابع پروتئین گیاهی و حیوانی مصرف شود.

منابع پروتئین حیوانی بدون چربی مانند ماهی، مرغ و بوقلمون نیز گزینه های خوبی هستند. چیزی که باید به آن توجه کنید کیفیت غذا است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا