دانستنی ها

علائم نارسایی کبد

کبد یکی از حساس ترین و حیاتی ترین عملکردهای بدن است، از تولید صفرا برای هضم غذا گرفته تا دفع سموم از خون.

به گزارش ایسنا، این اندام بسیار مهم و حیاتی در عملکردهای متابولیک بدن نیز نقش فعالی دارد. بنابراین هر تغییری در عملکرد آن ممکن است باعث اختلال در عملکرد کل بدن شود و علائم آن به شکل های مختلف ظاهر شود.

اگر اختلال عملکرد کبد درمان نشود، می تواند منجر به نارسایی کبد شود که می تواند منجر به نیاز به پیوند اعضا و حتی مرگ شود. بنابراین علائم اختلال عملکرد کبد باید در مراحل اولیه شناسایی شود تا بتوان از روش های درمانی مناسب و به موقع استفاده کرد.

روزنامه “تایمز آف ایندیا” اخیرا در مقاله ای به پنج علامت هشدار دهنده اشاره کرده است که نشان می دهد کبد به درستی کار نمی کند:

زردی: زردی بیماری است که در آن پوست و سفیدی چشم زرد می شود. حتی ادرار زرد تیره به نظر می رسد. اینها نشانه های واضح آسیب کبدی و نشانه ای از سایر بیماری های زمینه ای هستند. زردی زمانی رخ می دهد که کبد نتواند گلبول های قرمز را به طور موثر پردازش کند و در نتیجه رنگدانه ای به نام بیلی روبین ایجاد شود. کبد سالم بیلی روبین را جذب می کند و آن را به صفرا تبدیل می کند که در فرآیند گوارش نقش دارد و بقیه از طریق مدفوع دفع می شود.

خارش پوست: هر گونه مشکل در عملکرد طبیعی کبد منجر به تجمع زیاد نمک های صفراوی در زیر پوست می شود. این در نهایت منجر به خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود. مشکلات پوستی تصادفی اغلب به دلیل مشکلات کبدی ایجاد می شوند و اولین علائم و نشانه های این بیماری هستند. با این حال، همه کسانی که مشکلات پوستی خارش دارند سطح صفرا بالایی ندارند.

از دست دادن اشتها: یکی یکی از وظایف صفرای تولید شده در کبد کمک به هضم غذا است. به طور طبیعی، زمانی که کبد به درستی کار نمی کند، عملکرد کبد مختل می شود و منجر به از دست دادن اشتها می شود. در نتیجه کاهش وزن باعث درد شکم و حالت تهوع می شود.

خونریزی و کبودی مکرر: اگر بدن به راحتی کبود می شود یا روند بهبود زخم زمان بر است، لازم است با پزشک مشورت کنید تا از عملکرد خوب کبد مطمئن شوید. خونریزی یا کبودی پس از آسیب ناشی از کمبود پروتئین های خاص مورد نیاز برای لخته شدن است. کبد این پروتئین‌ها را تولید می‌کند که می‌تواند به دلیل بیماری زمینه‌ای کبد تجزیه شود. در برخی موارد، افراد زمانی که مشکلات کبدی دارند، خون استفراغ می کنند یا متوجه وجود خون در مدفوع خود می شوند.

عدم تمرکز: هنگامی که کبد نتواند خون را از سموم پاک کند، سایر عملکردهای بدن نیز بدتر می شود. علائم تجمع سم می تواند در حافظه و سلامت روان فرد نیز رخ دهد. عدم تمرکز، احساس سردرگمی، از دست دادن حافظه، نوسانات خلقی و تغییرات شخصیتی همگی از علائم مشکلات اساسی کبد هستند.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دکمه بازگشت به بالا